Színház: Tágul a tér (Mosonyi Aliz: Hamupipőke)

  • Csáki Judit
  • 2004. január 22.

Zene

Soha még ekkora díszlet, soha még ennyi néző egyszerre: a Stúdió "K" egy koprodukció erejéig beköltözött a Nemzeti Színház tágas stúdiójába. Fölteszem, az ilyesmi valóban a Nemzeti eminens feladata: Pintér Béla Társulata után most Fodor Tamás csapatát stafírozta ki, pénz, paripa, fegyver...

Soha még ekkora díszlet, soha még ennyi néző egyszerre: a Stúdió "K" egy koprodukció erejéig beköltözött a Nemzeti Színház tágas stúdiójába. Fölteszem, az ilyesmi valóban a Nemzeti eminens feladata: Pintér Béla Társulata után most Fodor Tamás csapatát stafírozta ki, pénz, paripa, fegyver...Amúgy az otthoni sorozat folytatódik: a Csipkerózsika és a Rózsa és Ibolya után most a Hamupipőke került Mosonyi Aliz tollára, és nyerte el szép, kissé rezignált karakterét. Ami leginkább abban áll, hogy nem olyan egyszerű ez a szerelem meg ez a hűség; in concreto a herceg itt Hamupipőke fényképébe szeret bele, aztán amikor meglátja az estélyen a lefátyolozott s ekként fölismerhetetlen Hamupipőkét, biztos, ami biztos, őbelé is belészeret - és hát az éleseszű Hamupipőkének ez egyáltalán nem esik jól... De nem egyszerű a képlet többi eleme sem: a gyermekeit - sőt, lányait - egyedül nevelő apuka a végletekig puhány és döntésképtelen, ezért aztán nyögve viseli két édeslánya terrorját. Közülük viszont az egyik sovány és csúnya, a másik kövér és csúnya - tehát ők sem szeretik egymást. Ebben persze már alaposan benne van Németh Ilona az ő bábkészítői anyanyelvével, melynek lényege, hogy szép az, ami találó, tehát ez mind nagyon szép, mert nagyon találó.

A Hamupipőke meg nagyon magányos; egyetlen társa az ő piros kislábosa; vele beszéli meg legsúlyosabb gondjait, de a kislábos szófukar. Nincs hát más választás: bátornak és állhatatosnak kell lenni - ahogy a színlap rövid összefoglalójában áll. Nem egyszerű, mondom.

Szegő György díszlete hatalmas és színes építőkockákból áll, mozgatásuk a színjáték része, zenére történik (az meg Darvas Ferencé), játékosan, mintegy vezényszóra. Az arányok azt sugallják,

pöttöm az ember,

a játszó személy, olykor egyenesen báb - de ebben már Fodor Tamás gondos-pontos rendezése van benne, hiszen az elemek hiánytalanul egymáshoz vannak pászítva; nem összegyúrva, hisz akkor ki-ki (vagy mi-mi) elveszítené saját poénját. De nem veszíti.

A Papa-báb aluszékony és szikár; az alvásba nyilván az örökös konfliktusok elől menekül, és majdnem-pizsamásan megy még az estélyre is. Nádasi László játssza is, nemcsak a bábot mozgatja - ez amúgy mindenkire igaz -, az ő arcán is ott ül a tanácstalan kiszolgáltatottság, mellyel azt várja, hogy lányai minden kérdésre megadják a választ, amit aztán ő is megad. Ella sovány, Bella kövér, és hevesen konfliktusos viszonyuk egyetlen nyugvópontja a Hamupipőkével szembeni higgadt féltékenység és utálat. Ellának nehéz lehetett taszító arcot faragni, kellett a karakterhez a tartás és mozgás szögletessége is, és Kakasy Dóra ezt remekül csinálja. Nyakó Júlia a kövér Bellához széles regiszterben beszél, s mintha még egyfolytában fújtatna is hozzá, a légszomj, ugye. Mindazonáltal valami szánalomféleség lengi körül a két gonosz lányt, ami elsősorban alighanem abból fakad, hogy Hamupipőke nem viszonozza a gyűlöletet, csak elfogadja, mint valami sorscsapást. Ettől viszont mi is leginkább szánjuk őket, és nem hiszem, hogy tévedek, amikor azt állítom, hogy a Stúdió "K" előadásainak ez, azaz az indulatok kontextusba helyezése az egyik alapmotívuma. Én speciel örülök, ha a gyerekem nem a végletes érzelmek, szélsőséges indulatok meseszerű tárházát kapja a képébe, nem beszélve arról, hogy ez a "felnőttintonáció" hitelesebb. És nyilván ez az az elem, amitől Fodorék csapata a mesék színrevitelekor is ledobja magáról a gyerekelőadás sémáját: felnőtteknek és gyerekeknek szól, színház.

Németh Ilona bábjai is ilyenek: Hamupipőke egyszerű szépsége még a "hamupipőkésen" barna és durva ruhában is mindenkinek föltűnik, arcának, tekintetének fájdalmas szomorúsága csak azoknak, akik mindenre figyelnek. Picit félrebillent fejtartás, picit széttárt karok - Homonnai Katalin és társa, Szabó Domokos a mozgásban is közvetíti az árnyaltabb jellemet. Az inas, Andris bábjának kópés vidámsága a karakter alapvonását hozza - nem utolsósorban Hannus Zoltán és bábos segítője, Tamási Zoltán kifejező játéka segítségével -, de ahhoz, hogy észrevegyük a hatalomba a szerepcsere révén egy kicsit belekóstolt és beleszeretett szolga fanyar kelletlenségét a "rend" visszaállításakor, érdemes kissé jobban figyelnünk.

Az előadás hangvétele olykor Büchner Leonce és Lénáját idézi, szerintem nem véletlenül. Mert miközben nagyjában-egészében a mese boldog végkifejlete felé tapogatózunk a végtelenül változékony kockalabirintusban, minket, életismerettől és -tapasztalattól duzzadó felnőtteket

enyhe melankóliával tölt el

ez a boldog vég. Hisz ez a herceg, ez a voltaképpen lusta és elkényeztetett szépfiú - Z. Papp Zoltán és Baksa Imre tolmácsolásában - olyan átlagos, olyan despota, olyan "semmi különös", hogy a fene tudja, hogy a viszonylagos anyagi jóléten túl jól jár-e vele ez a kedves, érzékeny és mély lelkű Hamupipőke. De a gyerekek erre a felnőttes kételyre oda se hederítenek: jól teszik.

Az élőzenét a Rossini Trió adja. Ernyei László a tangóharmonikán, Kovács Mariann a fuvolán, a színpad túloldalára ültetett Spilák Lajos pedig dobokon játszik együtt a színészekkel és a bábokkal. Nekik is fontos szerepük van abban, hogy totális és harmonikus színház jön létre a Nemzeti stúdiójában.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.