Tangó Piazzollától Jerevánig: Yengibarjan trió

  • m. l. t.
  • 2001. július 26.

Zene

David Yengibarjan tizenkilenc éves volt, amikor 1995-ben lelépett Jerevánból. Szobrászművész bátyja már két éve Budapesten dekkolt, az ő műtermében húzta meg magát. Kottákat kerített, bejárt a dzsessz tanszakra, hangszerelést és zeneszerzést tanult. Főképp dzsesszzenészekkel került kapcsolatba, egyelőre még nem volt szó tangóról.

David Yengibarjan tizenkilenc éves volt, amikor 1995-ben lelépett Jerevánból. Szobrászművész bátyja már két éve Budapesten dekkolt, az ő műtermében húzta meg magát. Kottákat kerített, bejárt a dzsessz tanszakra, hangszerelést és zeneszerzést tanult. Főképp dzsesszzenészekkel került kapcsolatba, egyelőre még nem volt szó tangóról.

Az új tangóba a színházas Halász Péter avatta be, neki köszönhető, hogy - David szavaival - "kinyílt egy új kapu". Mélyen és jóvátehetetlenül megérintette Astor Piazzolla szerzeményeinek a szomorúsága, "az a fajta szomorúság, amiben azért van remény. Együtt a féltékenység, a mámorosság, a harag."

Nem kellett sok, hogy David legyen a tangóharmonikás a pesti éjszakában: játszott kocsmákban, színházakban, az Operaházban és a Zeneakadémián; fellépett a Chalabannal és a Besh o droM-mal, és Snétberger Ferencnek is ő kellett, amikor a Holstein Lovers című filmhez készített zenét. David annak a felvételekor találkozott a bőgős Barcza Horváth Józseffel, aki a gitáros Juhász Gábornak szólt, és ezzel megszületett a Yengibarjan trió. "Nem arra törekedtem - fűzte hozzá -, hogy kísérjen a bőgő és a gitár, hanem hogy ötvöződjön a három hangszer hangja."

Így lett hazánknak egy igazán jó kis tangózenekara, annak pedig 2001 júniusára CD-je, Tango Passion címmel. Rajta kilenc darab: öt saját, három Piazzolla és egy örmény népdalfeldolgozás. Egymásba kapaszkodnak szép finoman, azonos hőfokkal-intimitással-érzékenységgel nyílik meg a "tangó szenvedélye" - tessenek befáradni, és mélyre szívni a Sziget folksátrában.

m. l. t.

Folksátor, augusztus 2., 15 óra

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.