Kisujjból – Tompos Kátya első lemeze

  • Kovács Bálint
  • 2014. január 23.

Zene

Majdnem egy évtizedet kellett várni a tehetséges színész, Tompos Kátya első lemezére. Megérte.

Tompos Kátya Keresztül Európán című első – a Söndörgővel való együttműködés utáni – saját lemezén a cím szellemében persze valóban van magyar, orosz, francia és angol nyelvű szám is, mégsem a földrajzi értelemben vett utazás a legszembetűnőbb. Olyan ez a felvétel, mint egy modell portfóliója vagy egy színház showcase-e: bemutat mindent, amire az előadó képes.

Ritka az ilyen gördülékeny bemutató – úgy tűnik, Tompos Kátya tényleg mindenhogyan jó. Jó jazzben, népdalban, orosz búsongóban és általában bármiféle világzenében, és jó popban is – bár utóbbiból talán kerülhetett volna kevesebb a lemezre, mert ennek az erős, kristálytiszta és mindig érzelemdús hangnak a szépsége a többi műfajban különleges is, ebben meg csak szép.

false

 

Fotó: MTI – Mohai Balázs

Nem mintha olyan egyszerű lenne beskatulyázni az egyes számokat, sőt az énekesnő és a lemez hangszereléséért felelős Hrutka Róbert mindent meg is tesz azért, hogy ez lehetetlen legyen; Tompos például még a U2 With or Without You-ját is ellenállhatatlan instant szerelemébresztő népdallá tudja bodorítani, pedig nehéz elhinni, hogy ezt könnyű szívvel rá lehetne mondani bármire, amihez Bonónak köze van. Máskor – itt forr fel a színészvér – Kosztolányi-versmondással vegyíti Jimi Hendrix Little Wingjét.

false

Apropó, színészet: már a lemez legelső percei kisujjból forradalmasítják a versek megzenésítésének hazai, a Kaláka anyatején izmosodott szokásait: Juhász Gyula Szerelmének értelmező felmondása megy át az érzelmi telítettség fokozódásának egyfajta organikus velejárójaként dalba, hogy aztán énekelve is megmaradjon pontosan értelmezett szövegnek. Ez az értelmezés egyébként mindvégig jellemző Hrutka zenéjére is: a feltétlen és görcsös szabályszerűség helyett mindig az adott sorokat, hangulatokat kíséri nem csak dallamban, de hangszerelésben is; gitártól mandolinon át csellószólóig minden belefér – ahol kell, persze az elektronika is.

Mert hiába van szó egy énekes szólólemezéről, a zene korántsem másodrendű. Ahol azt kívánja meg az atmoszféra – mint az orosz dalokban –, ott akad a capella rész is, de a kiváló zene amúgy Tompos Kátya hangjával egyenrangú élvezeti értéke a Keresztül Európánnak. Igaz, akad, ahol az énekesnő enged a csábításnak, és engedi elragadtatni magát a szép szavak pátoszától – mint a Hajnali részegség végén –, és az amúgy is már majdnem túl abszurd Az én kutyám ugatásimitálása is túlmerészkedik az elegancia határán, de a már említett Szerelem vagy az érzelmektől túlcsorduló, zenéjében a jó értelemben vett slágerességet a világzene legjobb hagyományaival ötvöző Csak a szívem érzi tökéletes dalok: már csak miattuk is mindent megbocsátana az ember. Megbocsátana, ha a fentieken kívül lenne mit.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.