Végre átvette Bob Dylan a Nobel-díjat

  • narancs.hu
  • 2017. április 3.

Zene

Útba esett neki a Svéd Akadémia a koncertkörút előtt.

Több hónapos késéssel a hétvégén vette át a 2016-os irodalmi Nobel-díjat az amerikai énekes, dalszerző Stockholmban. Európai turnéjának megkezdése előtt épp útba esett a Svéd Akadémia – Bob Dylan koncertkörútjának első állomása Stockholmban volt, ezt követően Oslóban, Koppenhágában és Lundban, majd Németországban, Hamburgban, Lingenben és Düsseldorfban áll színpadra.

Nobel Prize

A hivatalos díjátadót Dylan egyéb elfoglaltságaira hivatkozva mondta le. De ahhoz, hogy átvehesse a kitüntetés mellé járó 8 millió svéd koronát (ami körülbelül 256 millió forint), a Nobel-díj előírásai szerint hat hónapon belül meg kellett tartania előadását a méltatásában megjelölt témában. Dylan az első zenész, aki az irodalmi Nobel-díj kitüntetettje: az indoklás szerint azért mert új költői kifejezésekkel gazdagította az amerikai dalkincset

A hétvégi ceremóniát Dylan kérésére szűk körben, a sajtó kizárásával tartották. A mindössze az akadémia tagjainak és az énekesnek a részvételével tartott utólagos díjátadásról (eddig) semmilyen részlet nem szivárgott ki. Dylan valószínűleg átadta a díj átvételének előfeltételeként elvárt, úgynevezett Nobel-beszéd videofelvételét, de az is lehet, hogy személyesn elmondta/előadta a kis publikumnak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.