Well Done - Roger Michell: Vénusz (film)

  • - köves -
  • 2007. július 26.

Film

Egy sarki pub, ami úgy néz ki, mint egy sarki pub, és két egymást heccelő öregember, akik úgy néznek ki, mint... igen, pont úgy.

A filmes valóságnak azon a szintjén heccelődnek, ahol még minden lehet a gyerekből: négy esküvő és egy temetés éppúgy, mint négy Leigh és egy Loach, vagy fordítva. A szóban forgó deres halántékok nemcsak asztal-, de pályatársak is. Maurice és Ian leszerelt színész, s noha egyikük sem vitte sokra, annyi öreguras derű azért szorult beléjük, hogy reggeli sporttevékenység gyanánt gyógyszeradagjukkal gombfocizzanak, a napi teendők intézése közben pedig régi Hamlet- és Polonius-alakításokkal ugrassák egymást. A hátralévő idő kérdésében sincs vita közöttük, arról azonban, hogy mivel töltsék ki az utolsó felvonást, már megoszlik a véleményük. Iannak akkor csillan fel a szeme, ha egy pihenőre alkalmas heverő tűnik fel a láthatáron, Maurice-nak azonban egészen más vágyai támadnak ugyanezen bútordarab láttán. Közelgő műtét, réges-rég beállt impotencia mit sem számít, neki akkor sem az odavetett alamizsna kell az élettől, hanem mindaz, ami hite szerint még jár. Megélni az utolsó kört, fityiszt mutatni a halálnak, ez az ő stílusa. És akkor befut a lány, vidéki rokon, Iant jött ápolni Londonba. Rózsaszín melegítő, vastagon festett szem, méla megvetés az öregekkel és úgy anblokk az egész világgal szemben. Köszönésre sem méltatja Maurice-t, aki viszont azonnal meglátja a sört vedelő, tenyeres-talpas teremtésben a meghódítani való nőt. Szép jelenet, amelyben Maurice megrázza magát, s bár a teste tiltakozik, ő mégis sporttörténelmet ír: ha bizonytalan léptekkel is, de átviszi a legalább 3 generációs szakadékot. Mint fent már pedzegettük, a Vénusz rendezője, Roger Michell előtt két kijárat (egy vígjátéki és egy sültrealista) is nyitva állt, ő mégis egy harmadikon sétált ki az öregfiúk által frekventált pubból. A halál elkerülhetetlen volta és az elcseszett életek realitása, a kórházi folyosók fertőtlenítőszaga és a korral járó prosztatagondok a nagy büdös valóságból valók, a tenyeres-talpas teremtés és az idős gavallér kölcsönösen jótékony kapcsolata viszont egyenesen a My Fair Ladyből. Michell odáig finomította saját hajdani sikere, a minden romantikus hájjal megkent Notting Hill (Sztárom a párom) receptjét, hogy a romantikus-vígjátéki számításból, melyre alapjában véve a Vénusz is épít, csak egy-egy ritka pillanatban érezhető a számítás. A poénok végig ülnek, márpedig ehhez nem egy széplélek, hanem egy kíméletlen tánctanár kell, aki a nap 24 órájában veri az ütemet, de teljesen hiteles az öregkor diagnózisa is, ez viszont egy egészen másfajta érzékenységet feltételez mind a rendező, mind a színészek részéről. Az nem hír, hogy Peter O'Toole minden szinten szinte mindent képes eljátszani, az viszont annál inkább, hogy egy pályakezdő színésznő - Jodie Whittaker - végig bírja az iramot, s a könynyebb és komolyabb játékban is egyenrangú partnere a hetvenöt éves nagyságnak.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.