Földényi F. László

A gombnyomogató

Az Ai Weiwei. In Search of Humanity című kiállítás alkalmából

  • Földényi F. László
  • 2024. február 28.

Képzőművészet

Járkálok a rotterdami Kunsthal hatalmas termeiben, és miközben igyekszem a kiállított műveket nézni, a figyelmemet állandóan eltéríti mindaz, amiről már előzetesen is értesültem. Tudom, milyen gyerekkora volt, hogy 1957-ben, egyéves korában az apját politikai okokból száműzték, és ő tizenhat éves koráig szegénységben és száműzetésben nőtt fel.

Tudom, hogy 1981 és 1993 között New Yorkban a művészeti élet peremén tengődött, csak kevesek által ismerve, s közben Andy Warhol szeretett volna lenni. Tudom azt is, hogy hazatérve Pekingbe a legnemesebb célokért emelte fel a hangját, kiállt azokért, akik mellett csak kevesen mertek kiállni. Ismerem a történet későbbi részleteit is: hogy 2009-ben annyira megverték, hogy megsérült az agya, hogy 2011-ben lerombolták a műtermét, és ezután 81 napig vádemelés nélkül magánzárkában tartották fogva, hogy elkobozták az útlevelét és kiutazási tilalommal sújtották. És hogy ma is veszélyes lenne számára visszatérni a hazájába.

A körhinta

Tudom, hogy amíg Kínában élt, a műveivel állandó veszélynek tette ki magát. Világszerte sokan szolidárisak voltak vele, Václav Haveltől Adam Michniken át Elfriede Jelinekig, nem szólva a javára folytatott nemzetközi gyűjtésekről, a legnagyobb múzeumok erőfeszítéséről, hogy Kínát elhagyhassa, vagy legalább szabadon engedjék. Közismert, hogy világszerte fellép politikai aktivistaként. Még arról is hallottam, hogy burkoltan antiszemita kijelentései miatt nemrégiben egy londoni galéria visszamondta a kiállítását, majd ezt több más galéria is követte, s ő ezt a döntést a kínai kulturális forradalom rémtetteivel helyezte egy szintre.

A leginkább pedig azt tudom, hogy Aj Vej-vej jelenleg a világ egyik legismertebb képzőművésze. A műveiből rendezett blockbuster kiállítások, a pompásnál pompásabb hatalmas albumok, a róla szóló vagy általa írott könyvek tucatjai arról tanúskodnak, hogy nemcsak ismert, hanem népszerű is, aki mindenütt a legnagyobb nézőszámot biztosítja. A múzeumi boltokban vásárolható Aj Vej-vej-motívumokkal ellátott kávéscsészék, ceruzák, sálak, noteszfüzetek, szemüvegtokok és gyerekjátékok azt mutatják, hogy Aj Vej-vej ugyanannak az elgiccsesítésnek az áldozata, ami csak a legnagyobbakkal fordul elő: Matisse-szal, Van Goghgal vagy Miróval. Ők halottak. Aj Vej-vejt viszont már életében ráültették egy olyan körhintára, amelyről egyelőre, ha akarna, sem tudna leszállni. De valószínűleg nem is akar.

Teremről teremre a hatalmas és pompázatos installációkat nézve, egyre inkább egy vidámparkban éreztem magam. Olyan vidámparkban, ahol mégis komoly, gondterhelt, néha felháborodott, máskor döbbent arcot kell vágnom. És ettől kezdtem magam egy csapdában érezni.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?