Václav Havel, 1936–2011

Egy férfi, akinek mindig helyén volt a szíve

A szerk.

„Mélységesen sajnáljuk,  hogy Václav Havel vissza szeretné adni a 2009-ben kapott díját. Havel elnököt A becsületesen megtett út hatalma cím alatt tüntettük ki. S ezért különösen fáj, hogy úgy tűnik, nem lát már rá módot, hogy a díjazottak körének tagja maradjon” – áll a Quadriga-díj kuratóriumának idén július 16-án kelt közleményében. Az Európa egyesüléséért végzett munkát jutalmazó, különösen nagy presztízsű németországi kitüntetést idén – mint azt a kuratórium négy nappal korábbi (július 12-i) bejelentése tudatta – egyebek mellett Vlagyimir Putyin kapta volna. A sajnálkozó 16-i szöveg úgy folytatódik, hogy 2011-ben nem adják ki a díjat.

 

A világpolitika egyik legnagyobb hatalmú figurája helyett a hrádečeki nyaralójában haldokló drámaírót, exelnököt, exsörgyári munkást, exbörtöntölteléket választották. Mert győzött az igazság. Václav Havelnak elég volt rá négy nap, hogy megakadályozza egy antidemokrata demokratikus elismerését, persze nem volt egyedül most sem, a német értelmiség egy része és néhány korábbi díjazott is vele tartott, de korántsem véletlen, hogy a visszakozó közlemény egyedül őt nevesíti. Václav Havel maga volt a megkérdőjelezhetetlen morális imperatívusz – nem csak Csehország, nemcsak Kelet-Európa, de az egész világ előtt.

 

Győz az igazság

 

Az isten tudja, hogy mikor és hol volt nehezebb megőrizni a tisztességet, a kommunizmus börtöneiben, vagy egy rendszerváltás utáni, szétszakadó kis kelet-európai ország politikai harcaiban? Tudunk példákat olyanokra, akik becsületben kiállták a börtönt, de jóval tovább kéne keresgélni a rendszerváltás reménységei közt, hol is tartanak ma becsület dolgában. Mindezzel együtt sem Havel volt az egyetlen derék ember a világon, s nekünk – ha Göncz Árpádra gondolunk – nem is kell panaszkodnunk. Ám, hogy a becsület eszmévé magasodjon, hogy egy ember egy egész világ számára erkölcsi mérce legyen, azt csak – igen kevesek társaságában – Václav Havel valósította meg. De Teréz anyára, a dalai lámára, vagy hirtelen ki is juthatna még eszünkbe, soha nem úgy néztünk, mint emberre, mint egyre közülünk, ők kiválasztottak voltak, s maradnak mindétig. A láncdohányos Vašek egész más tészta, Venoušek, a nők kedvence egész más tészta, az 1996 óta gyakorlatilag kisebb-nagyobb megszakításokkal, de egyfolytában betegeskedő Václav Havel, akiért folyton aggódni kellett, hogy nem éri meg a holnapot, s neves külföldi professzorok rángatták ki olykor a halál torkából, nos, ő valóban egészen más tészta. Egészen olyan, mint mi vagyunk, vagy mi szeretnénk lenni legjobb pillanatainkban.

 

 

Václav Havel


Václav Havel

Fotó: MTI

 

 

A kelet-európai rendszerváltásnak van pár – nem túl sok – emblematikus jelenete, örökre emlékezetes momentuma, a fal leomlása, a soproni határnyitás, hasonlók. Most a halála alkalmából ezernyi helyen veszik elő a bársonyos forradalom tán leghíresebb felvételét, amikor a teljes Vencel teret megtöltő tömeg előtt először lépett ekkora nyilvánosság elé Václav Havel. A Melantrich kiadó erkélyén tartott beszédében mondta, hogy „pravda a láska musí zvítězit nad lzí a nenávistí” („az igazságnak és a szeretetnek mindig győzedelmeskednie kell a hazugság és a gyűlölet felett”). Később az oroszlános elnöki zászlajára is ráhímeztette: Pravda vítězí (Győz az igazság). Azóta folyamatosan kapott érte a pofájára, gúnyolták, számon kérték: sokan túl patetikusnak tartották, mások hiába várták, hiába keresték, nem találták az igazságuk győzelmét sehol. De akkor nagy hatással volt a tömegre, megváltoztatta a világot. Közösen nem sikerült ugyan betartani, de ő mindig ragaszkodott hozzá. Ő kitartott.

 

A Várból a Váracskába

 

Václav Havel nagypolgári családban született, az övék volt a híres barrandovi étterem, számos prágai ingatlan, többek közt a Vencel téren álló Lucerna szórakoztató központ, mozi és bár, ahová még a szocializmusban is kedvvel jártak a magyar turisták, persze akkor már rég állami tulajdonban volt. S nemcsak elvette mindenüket, de tanulni sem engedte a rendszer Havelt. Már a gimnáziumot is esti tagozaton végezte, míg egy sörgyárban gürcölt, később próbálkozott a műszaki egyetemmel, a filmfőiskolával, de egyiknek sem lett túl jó vége, színpadtechnikusként (csehül így hívják a díszlettologatót) helyezkedett el előbb az ABC, majd a Na zábrádlí színházban (a hatvanas évek egészen kivételes prágai kísérletező „kisszínházi” hálózatának két megkerülhetetlenül fontos helyszíne). 1963-ban a Na zábradlíban (Színház a korláton) mutatták be máig leghíresebb drámáját, a Kerti ünnepséget – innen végre bekeveredett a színiakadémia levelező tagozatára, s dramaturgként végzett 1966-ban. Ekkor jelenik meg az első kötete, két éve nős, révbe látszik érni. 1968-ban már Bécsben és New Yorkban is játsszák a darabjait, amikor jön a prágai tavasz 1968-ban, aminek – kell-e mondani – épp ő az egyik legfontosabb liberális figurája. A forradalom (mert mi más volt) leverése után kihajítják a színházból, szilenciumot kap. De nem hagyja magát, petíciókat ír alá, szervez az orosz megszállás elítéléséért, a politikai foglyok szabadon bocsátásáért, s újra jön – ezúttal a trutnovi – sörgyár, a dögnehéz zsákok cipelése, a hetvenes években a börtön is, öt hónap előzetes a Pankrácban, aztán tizennégy hónap Ostravában, innen írta híres leveleit első feleségének, Olgának. 1979-ben aztán végleg berág rá Gustáv Husák rezsimje: négy és fél évet kap a köztársaság megdöntésének vádjával – rámegy az egészsége, voltaképpen elkésett gesztus, amikor nyolcvanháromban egészségügyi okokból házi őrizetbe helyezik. Öt évet húz le a kommunizmus börtöneiben, de nem törik meg, kiszabadulván szamizdatkiadót gründol… és a többi, és a többi. Végül egyik alapítója az első „hivatalos” ellenzéki szervezetnek, az Občanské Forumnak (Polgári Fórum).

 

Híres Vencel téri beszéde 1989. november 21-ére esett, s berogyott alatta a rendszer. Egy hét múlva Husák belengeti távozását, s egész Csehszlovákián végigsöpör az új jelszó: „Havel na Hrad!” (Havelt a Várba! – elnöknek). December 29-én már egyhangúan meg is választják Csehszlovákia első emberének. 1990. július 5-én pedig immár az új Cseh és Szlovák Köztársaság elnöke lesz, mígnem Klaus és Mečiar urak a föderáció szétszakítására tett eredménnyel kecsegtető kísérletei elleni utolsó lehetséges lépésként lemond. Az így létrejövő Cseh Köztársaság első elnöke lesz, s mint ilyen ki is tölti mindkét lehetséges ciklusát, 2003-ra.

 

Eztán visszavonul Hrádeček (Váracska) falubeli nyaralójába, drámát ír, majd pár év múlva filmet rendez belőle, s mint azt tudjuk, idén még megfúrja Putyin ordóját. A múlt héten meghívta a dalai lámát, nyilvánvaló: útravalót kért tőle. Vasárnap hajnalban álmában érte a halál a nyaralóban, második felesége, az ünnepelt színésznő, Dagmar volt vele, meg egy irgalmas nővér.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.