Mindent vissza!

A szerk.

Augusztus 29-én véget ért a műsor: ötéves eljárás után a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen helybenhagyta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellbírságait. A 7 milliárd forintos rekordbüntetést öt autópálya-építő cégre - Strabag, Betonút, Debmút, Hídépítő, Egút - rótták ki, mivel az M7-esre és az M3-asra kiírt közbeszerzési eljárásban előre ledumálták az árakat, meg azt, hogy ki kinek lesz az alvállalkozója. (A GVH becslései szerint 2000-2006 között 220 milliárd forint ugrott ekképp a közös kasszából.)

Augusztus 29-én véget ért a műsor: ötéves eljárás után a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen helybenhagyta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellbírságait. A 7 milliárd forintos rekordbüntetést öt autópálya-építő cégre - Strabag, Betonút, Debmút, Hídépítő, Egút - rótták ki, mivel az M7-esre és az M3-asra kiírt közbeszerzési eljárásban előre ledumálták az árakat, meg azt, hogy ki kinek lesz az alvállalkozója. (A GVH becslései szerint 2000-2006 között 220 milliárd forint ugrott ekképp a közös kasszából.)

Az érintettek bíróságon támadták a határozatot, közben a fizetés felfüggesztését is kérték, mert még csődbe mennek, és mi lesz az autópálya-programmal nélkülük. Ám minden fórumon vesztettek. Egyetlen dolog maradt hátra: vissza kéne adni, amit elvittek. És nem a 7 milliárdról beszélünk: az csak az egyik, a kisebbik része lenne a dolognak.

A versenyhivatal ugyanis megtalálta azt a feljegyzést, mely szerint az érintett 60 kilométeres autópálya-szakasz önköltsége a cégek kalkulációi szerint 90 milliárd forint volt. Ehhez képest végezték el a munkát nettó 128 milliárdért, ami a normális piaci hasznot is figyelembe véve legalább 28 milliárdnyi felárat jelent. Ez így még mindig bombaüzlet lenne az útépítőknek: 28-ból 7 az 21. Milliárd. Extra. Benne. A kasszában. A GVH nem győzi nyaggatni a károsultat - az NA Rt. jogutódját, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF) -, hogy pereljen csak bátran tovább. A NIF egyelőre jogászaival vizsgálja, mennyi is az annyi, s megpróbál megegyezni a cégekkel.

Segítünk: mondjanak 28-at. 21-nél lenne döntetlen. Ha ez nem tetszik a kartellezőknek, tessék a NIF-nek bírósághoz fordulni. Egyszer az életben vigyék végig az ügyet, nézhessük végig nyilvános eljárásban, meglopott tulajdonosok, a fejleményeket. Felőlünk védekezhetnek a társaságok azzal is, hogy nincs már meg a pénz, elitták, meg tetszik tudni, bíró úr, hogy megy ez, kicsit kellett adni a kiíróknak is, a döntőbizottság sem ingyen dolgozik, a pártpénztárnokokkal meg egyszerűen nem lehetett bírni, a felét tessenek tőlük kérni.

Ha nem így alakul, nehéz lesz nem arra gondolni, hogy a NIF-nek rejtegetnivalója van. Hiszen anno a megismételt közbeszerzési eljárásban a "versenyzők" a korábbi ajánlatukra még rádobtak összesen 19 milliárdot. Akkor a kiíró helyeslőn bólogatott, a műszaki tartalom változását és az inflációt emlegette. Ha most, amikor az állam egy kivételesen jól működő hivatala felgöngyölítette az ügyet, s volt ereje bíróság előtt is megálló bizonyítékokat gyűjteni a köztudottról, ha még most sem lesznek komoly anyagi és személyi következmények, akkor ne kísérletezzünk tovább. Hívjuk vissza az oroszokat.

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz.

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.