„Schmitt Pál”

A szerk.

Offenzív volt, a meg nem hátráló tökös politikust adta, aki a becsületét védő igazi férfi elszántságával újabb doktorit – ráadásul a komoly feltételrendszerű PhD-cím megszerzését – ígér, és aki nem orvul rágalmaz, hanem érvel. Ez az agresszív hang Orbán Viktor hangja.

A péntek délutáni szerkesztőségi esélylatolgatáskor – vajon mire fut ki az esti Schmitt Pál-interjú – a legvalószínűbbnek az tűnt, hogy Schmitt nem mond le, és ennek elfogadásáért a nézők együttérzésére apellál. Jóhiszeműségéről beszél majd, az „akkori” szabályozás adta lehetőségekről, a tényfeltáró bizottság lényegében őt igazoló jelentéséről, a sportolói alkatából következő kitartásáról és küzdeni tudásáról – vagyis csupa olyasmiről, amik külön-külön már elhangzottak vagy tőle, vagy a mellette kiállók nyilatkozataiban. Megbántott embernek mutatja magát, abból a fajtából, aki azért ekkora ellenszenvre igazán nem szolgált rá, hiszen mint mindig, húsz évvel ezelőtt is csak azt tette, amit akkor tennie lehetett.

Ha csupán a péntek esti, alig tízperces műsor tartalmát nézzük, hihetnénk, voltaképpen jól okoskodtunk. Pedig dehogy: mert ahogyan mindezt Schmitt Pál előadta, arra nemigen számítottunk. Schmitt megsértődött, mert kételkedni mernek személyében és az általa mondottakban. Már a felütés is: micsoda időzítés ilyen ügyekkel foglalkozni itthon, dohogott, amikor ő a világ másik végén fáradságot nem ismerve tart mindenféle rendkívül fontos beszédeket a hazáját képviselve. Különben meg miért nem tudott várni még egy napot az egyetem szenátusa. Hogy a dolgozata? Azt a legjobb tudása szerint írta, és hát tehet ő arról, hogy az előbíráló, az opponens, akik lényegében a kezét vezették a disszertáció megalkotásakor, nem szóltak neki azokról a hiányosságokról, amiket bírálói húsz év múltán a szemére hánynak? Egyébként a legkevésbé sem akarja rájuk hárítani a felelősséget, olyannyira nem, hogy azért opponensei eme lazaságát fölhozta még egyszer a rövid interjúban. Természetesen egy kicsit nyelvészkedett is (az akkori kiírásban a „vagy” kötőszó arra utal, hogy két kritérium közül egyet kell teljesíteni a sikeres dolgozathoz, és ő ezt – hogy hasznos tudást közvetítsen, vagy mi – teljesítette is). Elmondta volna ő a szenátusnak is, amit a köztelevíziónak, és igazán kijárt volna neki e lehetőség „a hallgattassék meg a másik fél” szellemében (az ám, ezt latinul idézte!). Mi végre volt e sietség?

Január 11. óta az államfő hol kínosan hallgat, hol kínosan magyarázkodik – és utóbbiról többnyire kiderül, hogy az hazugság. Péntek este például arról győzködte az országot, hogy ha mondják neki, akkor ő szívesen tesz több idézőjelet a szövegbe. (De ha már szerinte ez a fő gond, elegendő egyetlen idézőjel: A szerző „Schmitt Pál”.) Ahogyan Schmitt – a legnagyobb egyetértésben és összhangban a riporter Obersovszky Péterrel – előadta a maga éppen érvényes álláspontját az igazságról, azt pontról pontra meg lehetne cáfolni. De ennek már semmi értelme: hiszen egy olyan írásos termék, amelynek közel 95 százaléka másolt anyag, semmiféle kommunikációs trükkel nem varázsolható önálló szellemi produktummá.

Mi volt hát ez az egész?

Schmitt Pál valóban olyannyira önjáróvá vált, hogy az már Orbánnak is gondot okoz? Ezt az interpretációt két nappal ezelőtt kezdték terjeszteni „névtelenséget kérő” fideszes források. Tény, vannak jelek, amelyek erre utalnak. Mindenekelőtt az, ahogyan az Orbán-hű sajtó és értelmiségi holdudvar (Magyar Nemzet, Professzorok Batthyány Köre, az MTA elnöke) mintegy varázsütésre „kritikussá” vált a Schmitt-ügy megítélésében; és eddigi működésüket ismerve ez a Legfelsőbb Hely legalább hallgatólagos támogatása nélkül aligha elképzelhető. Az is tény, hogy Orbán, aki a köztársasági elnök Schmittet maga keltette életre, nem utasíthatja nyíltan lemondásra az államfőt anélkül, hogy azzal – ha kimondja, ha nem – egyúttal el ne ismerné végzetesen téves káderpolitikáját.

Mi azonban nem ezt az értelmezést tartjuk valószínűnek. Schmitt a pénteki interjúban támadva védekezett. Offenzív volt, a meg nem hátráló tökös politikust adta, aki a becsületét védő igazi férfi elszántságával újabb doktorit – ráadásul a komoly feltételrendszerű PhD-cím megszerzését – ígér, és aki nem orvul rágalmaz, hanem érvel.

Ez az agresszív hang Orbán Viktor hangja. Szerintünk Schmitt bejelentése nem Orbán akarata ellenére történt meg. Azt se feledjük, hogy a tényfeltáró bizottság két hónap múltán sem merte levonni az egyértelmű konklúziót, és azt se, hogy sajtóhírek szerint egyetemi emberek Orbántól kértek útmutatást a „tényfeltárás” mikéntjére. Emlékezzünk arra is, hogy szerda este a Fideszben együtt örvendezett vezető és vezetett az államfőt „végső soron” tisztázó bizottsági jelentés miatt, míg Schmitt Koreából üzent haza magabiztosan, hogy a tényfeltárók mindenben őt igazolták, esze ágában sincs – és nem is volt – lemondani.

A baj azzal kezdődött – minden autokratizmusra berendezkedett hatalmi struktúra egyik buktatója ez –, hogy senki nem mert dönteni. A bizottság megállapított valamit meg nem is, és aztán mosta kezeit; hogyisne, elég szégyen ez így is nekik, azt végképp ne várja tőlük senki, hogy egyértelműen ne javasolják a doktori cím elvételét. A szarkupac másik felét hordja csak el a miniszter. Aki persze ki sem bontotta a testület küldte paksamétát. Hagyjatok má’, én adtam Schmittnek azt a kib… doktorit vagy ti? Így került csütörtökre a labda az egyetemi szenátushoz, amely egyszerűen nem tudta azt hova passzolni tovább. A civil társadalom és a tudományos élet támadása és elvárása túl erősnek bizonyult, ráadásul a szenátus tagjai többségének valóban van mit (intézményi és személyes szakmai reputáció) veszíteni, mivel valamilyen szinten mindegyikük részese a nemzetközi tudományos életnek. Ne tévedjünk: csakis ezért, e kényszerhelyzet miatt született meg a doktori cím megfosztásáról szóló határozat. Mert amúgy ennek az egyszerre szánalmas és dermesztő színjátéknak minden egyes epizódjából a beszartság, az önálló véleményalkotástól, a döntéshozataltól való páni félelem szaglott.

Orbán nem engedte el Schmitt kezét. A Schmitt „makacs önjáróságát” sulykoló fideszes szcéna puszta prevenció: próbálják Orbántól távolítani az ügyet, ha a „tökös Schmitt” figurára mégsem volnának vevők a népek. Fölösleges erőfeszítés: ha lemond (előbb-utóbb le fog), ha nem, Schmitt Pál az orbánizmus épp oly világos tünete marad mindörökké, mint amilyen egyértelműen utal a kórra a szétvert közintézményrendszer és a tényleges fölemelkedést hosszú időre ellehetetlenítő „gazdasági szabadságharc” is.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.