A diplomáival jól bűvészkedő, csodacsináló ember lehet a kulturális államtitkár

  • narancs.hu
  • 2018. május 2.

Belpol

Fekete Péter pályája nem csak bűvészmutatványokban gazdag.

Az Index „megbízható forrásból származó értesülése” szerint alighanem Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója lesz az Emberi Erőforrások Minisztériumának kulturális államtitkára.

Fekete Péter porondra lép

Fekete Péter porondra lép

Fotó: Marjai János/MTI

A pályáját bűvészkedéssel indító Fekete karrierjét 2012-ben térképeztük fel, ekkor már – minden bizonnyal egy mulasztásos törvénysértés jóvoltából – csaknem öt éve volt ideiglenesen a békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatója.

A békéscsabai megbízatással kapcsolatban nem csak az öt évig tartó ideiglenességgel, de Fekete végzettségével is akadtak fenntartások:

Fekete elmondása szerint  Nagy-Britanniában, a Sir Anthony Hopkins által is látogatott cardiffi főiskolán szerzett színházrendezői diplomát, csak hát volt egy kis bibi: „Fekete mindig azt mondta, a diploma otthonában, Budapesten van, ráadásul közben költözött is, ezért nem tudja bemutatni. A következő közgyűlés előtti kulturális bizottsági ülésen a visszaemlékező képviselők szerint Fekete egy szombathelyi főiskolai diplomát, valamint, némi derültséget keltve, müncheni bűvészdiplomáját mutatta be. Ezt követően a közgyűlés beleegyezett, hogy a cardiffi színházrendezői diplomát a közgyűlés elnökének, Domokos Lászlónak később mutassa be Fekete.”

A csodacsináló ember

A honi színházi élet érdekes alakja Fekete Péter, a békéscsabai Jókai Színház idén áprilisban kinevezett igazgatója, a Vidéki Színházigazgatók Egyesületének elnöke, aki kormánymegbízottként felügyeli a megyei önkormányzatoktól a megyeszékhelyekhez került színházakat. Tagja a szakmában élet és halál urának számító színházművészeti bizottságnak, főszerkesztője a Magyar Teátrumnak. Pályafutása kérdések sorát veti fel.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.