Interjú

A kormánnyal nem megy - A tanármozgalom múltjáról és jövőjéről

Belpol

A Tanítanék képviselői más eljárást vártak volna a távozó Pukli Istvántól, és sértőnek érzik, hogy utólag a mozgalom kiüresedéséről beszél. A társadalomhoz fordulnának, de nekimennek Palkovics László oktatási államtitkárnak is.

Magyar Narancs: Több mint egy hónapja lépett ki a mozgalomból Pukli István. Hivatalos indoka az volt, hogy a Tanítanék támogatott egy a menekültekkel szolidaritást vállaló tüntetést, de azóta tett nyilatkozatai alapján komolyabb stratégiai, ideológiai viták állhattak a döntése mögött.

Pilz Olivér: Úgy tűnik, István szűkösnek találta azt a keretet, amelyben egy mozgalom működhet, inkább a pártpolitika vonalán akar elindulni. Ehhez minden jót kívánunk neki, mi is kíváncsiak vagyunk a terveire.

Törley Katalin: Nem volt egyszerű ezt megélnünk. Nem az a gond, hogy más ambíciói vannak, inkább a kilépése módját fájlaljuk. Kis túlzással a sajtóból értesültünk a döntéséről, a hajnali lapmegjelenések előtt 75 perccel kaptunk egy háromsoros e-mailt. Az együtt töltött idő más eljárást indokolt volna. Én is kíváncsian várom, mit tud majd csinálni, és nem gondolom, hogy folyamatosan rólunk, a mozgalom munkájáról kellene beszélnie.

MN: Úgy érzik, Pukli megnyilvánulásai nem fedik a valóságot? Vagy csak nem hasznosak a mozgalomnak?

TK: Inkább úgy fogalmaznék, nem tartom helyénvalónak, hogy a közös múltunkról beszél, mi sem tesszük ezt különösebben.

Sulyok Blanka: Sok minden előtt értetlenül állunk, mert semmi nem utalt arra, hogy ilyen perspektívákban gondolkozik. Az okokat mi sem látjuk tisztán.

MN: Pukli azt mondja, a mozgalom túl politikaivá vált azáltal, hogy túllépett az oktatás szűken értelmezett területén.

TK: Arról sokat beszélünk, hogy szakpolitikai mozgalomként mennyire kell jelen lennünk a politikai térben. Azáltal, hogy a közügyekbe igyekszünk beleszólni egy olyan fontos területen, mint az oktatás, nyilvánvalóan politikai tevékenységet végzünk, még ha ennek van is egy nagyon erős szakmai irányultsága.

PO: Nyilván azért próbálnak belehúzni minket a pártpolitikába, mert elsősorban az oktatásnak a mostani köznevelési törvényből következő átalakítását kifogásoljuk. Bár sosem mondtuk, hogy a 2010 előtti oktatási rendszerrel semmi probléma nem volt.

TK: Az oktatás világa nem egy zárvány, beleilleszkedik egy nagyobb társadalmi rendszerbe. Elég a hátrányos helyzetű, roma gyerekek sorsára gondolnunk. Amikor kritizálunk valamit az oktatási rendszerben, akkor a társadalmi berendezkedés egy elemét is kritizáljuk, így valóban kényelmetlenek lehetünk a Nemzeti Együttműködés Rendszerének.

MN: A legtöbb magyarországi civil kezdeményezéshez hasonlóan az elején a Tanítanék is hangsúlyozta, hogy nem politizál. Miért?

PO: Civilekként eleinte nem is gondoltunk rá, hogy be leszünk húzva a pártpolitikába. A magyar nyelvben nincsenek külön szavaink pártpolitikára és szakmapolitikára, így gyorsan rájöttünk, hogy amikor politizálással vádolnak minket, akkor sokan a pártpolitikára gondolnak. Ezt távol éreztük magunktól, ezért utasítottuk vissza.

SB: A mai Magyarországon nagyon negatív konnotációja van a szónak. Hosszabb távon az is a küldetésünk, hogy visszaadjuk a politizálás becsületét. A közügyek megvitatása ne a pártpolitikusok kiváltsága legyen, hanem alapvető állampolgári jog és igény. Azt is szeretnénk, hogy az oktatásügy kikerüljön a négyéves ciklusokban gondolkodó politikai oldalak játékszerei közül. Hogy a mindenkori hatalomtól független szakmai, emberi és társadalmi szempontok érvényesüljenek az oktatáspolitikában.

MN: A Tanítanékon belüli további vitapont lehetett Pukli többször hangoztatott konzervativizmusa. Az ideológiai térképen hol helyezik el a mozgalom oktatáspolitikai vízióját?

TK: Nagyon jó lenne, ha ideológiamentesek lehetnénk. Sajnos a politika az utóbbi időben súlyosan rátelepedett az oktatásra: az iskolarendszer szerkezetére és az oktatási tartalmakra is. Holott pedagógiai, emberi, szociális követelmények kellene, hogy alakítsák az iskolarendszert, plusz magának a korszellemnek, a technológiának, a tudáshoz fűződő viszony kívánalmai. Nem szeretném, ha lenne baloldali meg jobboldali oktatáspolitika, baloldali meg jobboldali iskola. De nagyon nehéz kitörnünk ebből a diskurzusból.

PO: Ha ebben nincs konszenzus, akkor sehova sem fogunk jutni, továbbra is az lesz, hogy négyévente ide-oda ráncigáljuk a rendszert, és vele a gyerekeket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: De egy kormánypárti szavazó mondhatja, hogy amit a kormány csinál az erős tantervi szabályozással és a pedagógusok ellenőrzésével, az egy nemzeti konszenzus, önök meg liberális konszenzust akarnak készségfejlesztéssel, autonómiával.

SB: Ideológiától függetlenül össze tudjuk hasonlítani különböző országok oktatási struktúráinak az eredményeit. Azok a rendszerek működnek jól, ahol az oktatáspolitika elválik a pártpolitikától, ahol a GDP jelentős részét oktatásra fordítják, ahol az oktatás korszerű, gyermekközpontú. Ezek objektív tények. Teljesen mindegy, hogy egy tanár a keresztény hite miatt szereti a gyerekeket, vagy azért, mert a liberális nevelési elvekben hisz. Az senki nemzeti érzését nem fűtheti, hogy az elmúlt években 40 ezer magyar gyerek esett ki a közoktatásból.

MN: Visszatérve Puklira, nyilatkozatai szerint az is világossá vált számára, hogy egy civil mozgalom nem tud eredményeket elérni a jelenlegi kormányzattal szemben. Ebben van valami: a központosított fenntartásról, a pedagógusminősítési rendszerről, az államosított tankönyvpiacról aligha fog lemondani a Fidesz–KDNP.

TK: Ez a fajta eredménytelenség nem a civil mozgalmakat minősíti, hanem a kormányt. Az elmúlt fél év nyilvánvalóvá tette a párbeszéd-képtelenségüket. A társadalom oktatási problémák iránti érzékenyítését, a közbeszéd alakítását mégis eredménynek gondolom, és a szakszervezeteket is sikerült kimozdítanunk a kényelmes lavírozgatásból. Kifejezetten sértőnek találom, amikor bárki azt mondja, hogy a mozgalom kiüresedett, elérte a határait. Működünk tovább, és továbbra is nagyon fontos missziót teljesítünk.

SB: A központosított rendszerek leveszik az emberek válláról a felelősséget, sokan úgy érzik, nincs lehetőségük alakítani a közállapotokon, rajtuk nem múlik semmi. Szeretnénk tudatosítani, hogy igenis mindenkinek van valamekkora felelőssége, érdemes tenni a közügyekért, összefogni, kapcsolatokat építeni. Ez a munka nem érik be egyik napról a másikra, de bőven van még bennünk lehetőség és erő.

MN: Tartalmi eredményeket egyáltalán nem látnak? Nekem úgy tűnik, a kormány ráérzett, mi robbantotta be a tanároknál a szikrát, és legalább az önértékelési csoportoknál (PÖCS-öknél) és a Klebelsberg Intézményfenntartó (Klik) bérek kifizetését is veszélyeztető adósságánál eszközölt némi kárenyhítést.

PO: Azon kívül, hogy kommunikációs szinten rendezték a problémákat, nem történt semmi. A PÖCS megmarad, csak máshogy hívják, továbbra is kell egymást ellenőrizni.
A finanszírozásban maximum az inflációt követő változás volt, lényegében egy fillérrel nem adnak többet oktatásra, mint 2010-ben, ami a legalacsonyabbak közt van az EU-ban.

TK: A mézes-mázos sikerpropaganda az iskolai valóságban nem jelenik meg eredményként. A diákok és a tanárok súlyos és felesleges leterheltségében semmiféle elmozdulás nem történt. A szakképzésben tanulók és dolgozók helyzete pedig drámaian romlott.

MN: Nézzük a lavírozgató szakszervezeteket! Nem lehet, hogy elmentek a falig? Nagyjából a pedagógusok ötöde részt vett az áprilisi egynapos sztrájkban, ennél erősebb eszközük nincs, hosszabb sztrájknál pedig már a kieső bérüket féltenék a tanárok.

PO: Ha nem olyan lenne a szakszervezetek tagsága, amilyen, akkor létezne sztrájkalap, és a kieső bér sem jelentene akkora problémát. Nyugati demokráciákban sokkal könnyebb dolguk van a szakszervezeteknek, szinte nem is kérdés, hogy mindenki tag valahol, és a bérek is olyan szinten vannak, hogy bátrabbak a munkavállalók.

SB: Fontosak az anyagi szempontok, de szerintem sokakat inkább a megfélemlítés tart vissza. Nagyon sok visszajelzést kaptunk tanárok listázásáról, jutalmak visszatartásáról, határozott idejű szerződések felmondásáról, gyanús igazgatói kinevezésekről.

MN: A március 15-i, kormánynak küldött ultimátummal túlbecsülték a pedagógusok felháborodottságát?

TK: Nem hiszem, hogy túl lehetett volna becsülni, iszonyatos állapotban voltak akkor a pedagógusok. Ez nem sokat javult, csak nem lehet egy évig folyamatosan dühösnek lenni, nem bírja el az ember szervezete. Az ultimátum talán meglepő lépés volt, de bevezette a küzdelmünkbe az emberi méltóság, az állampolgári öntudat fogalmait, és ezek legalább olyan fontosak, mint a szakpolitikai követelések.

PO: A mozgalom bízott a tárgyalásos megoldásban, de tárgyalni csak úgy tudunk, ha egyenrangú partnerként kezelnek minket. Ez volt az üzenete a március 15-i bejelentésnek. Azóta egyre inkább az igazolódik, hogy a kormánnyal nem lehet tárgyalni, épp most járt le az az utolsó határidő, amit Palkovics László oktatási államtitkárnak adtunk a nyilvános megbeszélésre. Nem érkezett érdemi válasz.

TK: A nyílt vitával azt szerettük volna hangsúlyozni, hogy a kormányzati szereplők személyesen felelősek az általuk felügyelt területen elkövetett károkozásért. Palkovics Lászlónak el kell számolnia a megbízóival, akik mi vagyunk. A magyar állampolgárok adójából kapja a fizetését, így elsősorban nem Balog Zoltánnak vagy Orbán Viktornak tartozik elszámolással, hanem nekünk.

MN: Mi a következő lépés? Korábban radikalizálódást ígért a Tanítanék mozgalom.

TK: Miután Palkovics válaszra sem méltatott, matricáztunk a minisztériumnál, kimondtuk, hogy az államtitkár alkalmatlan a pozíciója betöltésére, követeljük a lemondását, és mindenkit erre fogunk biztatni egy akciósorozat keretében. De a társadalom felé is fordulunk, az általunk elképzelt iskolarendszer pozitív vízióját is szeretnénk átélhetővé tenni.

PO: Amikor februárban leváltották az előző államtitkárt, Czunyiné Bertalan Juditot, mindenütt elmondtuk, hogy nem ez volt a célunk, az oktatási rendszer átalakítását szeretnénk elérni. Annyiban radikálisabb lett a dolog, hogy most már kijelentjük: le kell vonni a személyi konzekvenciákat is, Palkovics Lászlónak vállalnia kell a politikai felelősséget az oktatásban történtekért.

MN: A társadalom megszólítását mennyire nehezíti, hogy – ismét csak Pukli István szavai­val – baloldali bélyeg került a mozgalomra március 15. után?

PO: Lehet, hogy volt olyan, aki a márciusi ultimátum miatt fordult el tőlünk, de nagy valószínűséggel olyan is volt, aki pont azután kezdett szimpatizálni velünk. De voltunk mi már Soros-bérencek, liberálisok s még talán a Fidesz beépített emberei is.

MN: Végül az örök kérdés a Tanítanékkal kapcsolatban: cél vagy nem cél az Orbán-kormány megbuktatása?

TK: Egy szakpolitikai mozgalomtól nem várható forradalom. Nem a kormányváltás az elsődleges cél, de egyelőre nagyon úgy tűnik, hogy enélkül nem juthatunk el egy normálisabb iskolarendszerig. A NER nem összeegyeztethető a Tanítanék víziójával, de a kormányt csak az állampolgárok tudják leváltani.

PO: A Tanítanék mozgalom elkötelezett abban, hogy tájékoztassa az embereket az oktatás problémáiról. A választáson lehet kormányt váltani, nem a Kossuth téren. Vagy ha mégis ott kell, az már egy egészen más verzió ahhoz képest, amiben jelenleg gondolkodunk.

SB: A modern pedagógiai szemlélettel sem fér össze, hogy az ember megmondja a tutit. Tájékoztatjuk, motiváljuk, tettekre sarkalljuk a társadalmat, de mindenkinek magának kell meghoznia a felelős döntéseket.

Névjegyek

Pilz Olivér a miskolci Herman Ottó Gimnázium matematika–fizika–biológia szakos tanára. A tantestület januárban nyilvánosságra került levelének egyik szerzője.

Sulyok Blanka magyar–német szakos tanár egy budapesti szakgimnáziumban. Pukli István kilépése után lett a mozgalom harmadik képviselője.

Törley Katalin a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium franciatanára. A Tanítanék indulásakor a mozgalom képviselőjévé választották a nyílt levélhez csatlakozó iskolák.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."