„A média nyugtalanító eleme a választásoknak” – Audrey Glover, az EBESZ választási megfigyelő missziójának vezetője

Belpol

Az elszámoltathatóság és az átláthatóság általános hiányát tartja a magyar választási rendszer legnagyobb hibájának az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) Demokratikus Intézmények és Emberi Jogok Hivatalának (ODIHR) misszióvezetője. Audrey Glover emberi jogi szakértővel budapesti irodájában beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: Januárban az EBESZ igényfelmérő missziót küldött Magyarországra. Miért döntöttek végül az úgynevezett korlátozott választási megfigyelés mellett?

Audrey Glover: Nem voltam tagja az igényfelmérő csoportnak, de a döntés az ő látogatásuk következménye. Nyilván találkoztak a választást lebonyolító szervekkel, és a látottak alapján úgy vélték, elegendő lesz a korlátozott megfigyelés. Ez azt jelenti, hogy van tíz hosszú távú megfigyelőnk, de nincsenek rövid távú megfigyelőink, nem végzünk szisztematikus ellenőrzést a választások napján.

false

magyarnarancs.hu: Tehát a kétfajta misszió között tulajdonképpen a választások napján van csak különbség?

AG: Pontosan. Hosszú távú megfigyelőink egy héttel a mi érkezésünk, március 3. után jöttek Magyarországra, tartottunk nekik egy eligazítást, és most már az ország több pontján dolgoznak öt darab kétfős csoportban. Három-négy megye tartozik egy pároshoz, de szerencsére az önök útjai nagyon jó minőségűek, ez megkönnyíti a jövés-menést.

magyarnarancs.hu: Mi a feladatuk a hosszú távú megfigyelőknek?

AG: Folyamatos párbeszédben állnak a helyi hatóságokkal, a politikai pártok képviselőivel, a civil szervezetekkel. Minden információra nyitottak, amely segíthet képet alkotni a közelgő választásokról.

magyarnarancs: Az MSZP szerint a kormány félretájékoztatta önöket a párt elérhetőségéről, így alig jött össze a találkozó. Igaz ez?

AG: Nézze, az normális, hogy választások előtt mindenféle pletyka és történet kering, de tudtommal semmilyen nehézségünk nem akadt az MSZP-vel való találkozásban, sem itt Budapesten, sem máshol.

magyarnarancs.hu: Az idei választás sokak által problematikusnak ítélt különlegessége, hogy 18 párt is országos listát állított. Minddel találkoznak?

AG: Nem igazán, egyelőre a nagyobbakkal beszéltünk. Tudja, elég sok tennivalónk van, ráadásul nem is mindig elérhető az összes párt, a kisebbeket néha igen nehéz megtalálni. Tehát értelemszerűen országos és helyi szinten is a nagyobb politikai erőkre koncentrálunk.

magyarnarancs.hu: Egyébiránt hogyan értékeli a pártok nagy számát? Sajtóbeszámolók és most már feljelentések is tanúsítják, hogy az ajánlási rendszerrel többen visszaéltek.

AG: Hallottunk olyan felvetéseket, hogy a pártok között úgynevezett kamupártok is lehetnek. Utánajárunk a kérdésnek.

magyarnarancs.hu: Hogyan járnak utána?

AG: Próbálunk információkat szerezni róluk, találkozni velük.

magyarnarancs.hu: Hogyan tudná jellemezni a pártokkal folytatott megbeszéléseket? Mire kíváncsiak?

AG: Kíváncsiak vagyunk a politikai programjukra, a működésükre. Rákérdezünk, hogy találkoztak-e valamilyen nehézséggel a kampány során, s mi a véleményük az új választási szabályokról. Úgy is tekinthetünk az idei választásokra, mint az új törvényi keretek tesztjére.

magyarnarancs.hu: Levontak már valamiféle következtetést a pártok álláspontjáról?

AG: Azt hiszem, erre egy kicsit még várnunk kell. Tegnap kiadtunk egy időközi jelentést, de valójában az egész választási procedúrát kell megfigyelnünk, így nem mondhatunk túl sokat e folyamat vége előtt.

magyarnarancs.hu: Mi a véleménye arról, hogy a választási törvényeket a Fidesz–KDNP gyakorlatilag egyedül fogadta el? Legitim lehet egy ilyen rendszer?

AG: Nemzetközi szervek, a Velencei Bizottság és az Európa Tanács is erőteljesen kritizálták, hogy nem övezte megfelelő párbeszéd ezeknek a törvényeknek az elfogadását. Szerintem fontos követelmény, hogy bármely törvény bevezetését megelőzze a párbeszédnek, a vitának legalább a lehetősége. Úgy tűnik, hogy ez a követelmény a magyar választási törvények esetében nem teljesült. Természetesen ezen a téren tovább vizsgálódunk, hiszen a demokrácia alapját jelentő törvényekről van szó.

magyarnarancs.hu: Tehát a törvényeket, és magát a törvénykezést is vizsgálják, nem csak a választási eljárás tisztaságát.

AG: Így van, próbáljuk a törvényeket is megnézni, elég sok van belőlük, körülbelül 700-at hoztak négy év alatt. Nyilvánvalóan nem mindegyik kapcsolódik a választásokhoz, de sok köztük az alapvető és nagyon fontos jogszabály. Magunk közt szólva a választások kapcsán sem mindig olyan egyszerű megérteni, hogy pontosan ki is felelős az egyes lépésekért. Például az Alkotmánybíróságnak is van új feladata a választásokkal kapcsolatban, de az egyes bírákkal való találkozás után sem vagyunk biztosak benne, hogy a jogosítványokat hogyan kellene gyakorolniuk. A Kúriának szintén vannak hatáskörei, mostanra elég sok, több száz panasz érkezett, és a különböző szerveknek nehéz ezt mind kezelni. A kép tehát kicsit még zavaros jelen pillanatban, remélem, hogy ez két hét alatt változni fog.

magyarnarancs.hu: Önnek és kollégáinak mennyi előzetes tudásuk volt Magyarországról?

AG: A legtöbben jártak már Magyarországon, és amikor kiválasztottuk a kollégákat hosszú távú megfigyelőnek, elkezdtek intenzíven tájékozódni az országról. Mielőtt kiutaztak a területre, eligazítást kaptak központi elemzőinktől. Van médiaelemzőnk, jogi, politikai, választási, kampányfinanszírozási szakértőnk, a társadalmi nemekkel és a kisebbségekkel foglalkozó szakemberünk.

magyarnarancs.hu: A társadalmi nemekkel kapcsolatban mire figyelnek?

AG: Azt hiszem, hogy a nők alulreprezentáltsága a politikai életben igencsak riasztó, ráadásul a korábban parlamentbe került nők közül sincs már ott mindenki. 9%-os női részesedés egy EU tagországban azért elég alacsonynak mondható. A parlament persze sosem egyszerű hely a nők számára, de női képviselőkkel is beszélgetve úgy látom, hogy itt nem sok erőfeszítés történt a politikai pálya és a családi élet összeegyeztethetőségének érdekében, sőt, inkább ezzel ellentétes folyamatokról tudok.

magyarnarancs.hu: Említette, hogy kisebbségi szakértőjük is van. A külön nemzetiségi lista lehetőségét Magyarországon sokan előrelépésnek tartják, míg mások szerint ez éppen az integráció ellenében hat.

AG: Azt hiszem, hogy a nemzetiségi kultúra és oktatás fenntartása a nemzetiségi önkormányzatokban helyi és országos szinten is működik. Ehhez hozzájárulhatna a parlamenti képviselet, de amit eddig hallottunk, abból úgy tűnik, hogy nagyon nehéz lesz bármelyik nemzetiségnek is országgyűlési tagot delegálnia. Szószólót fognak küldeni, ami nyilván nem ugyanaz, hiszen a szószólónak nincsen szavazati joga.

magyarnarancs.hu: A kampányfinanszírozással több hazai ngo, például a Transparency International is foglalkozik. Azt találták, hogy a Fidesz–KDNP a kormányköltésekkel és az úgynevezett civil kampánnyal együtt máris túllépte a megengedett keretet.

AG: A kampányfinanszírozási szakértőnk velük is beszélt már. Azt hiszem, ezen a területen az elszámoltathatóság általános hiánya szembetűnő. Biztosan nem kell az állami pénzekkel elszámolni a választások előtt, és a választások után is csak bizonyos esetekben, ennek a módja sem teljesen világos.

magyarnarancs.hu: Mit gondol arról, hogy az alkotmánymódosítás ellenére végeredményben nem lesznek kampányfilmek a kereskedelmi tévécsatornákon?

AG: A média nyugtalanító eleme a választásoknak, az ön által említett helyzet is sok pártot megakadályoz üzenete kifejtésében, választókhoz való eljuttatásában, hiszen logikus módon a kereskedelmi csatornák senkinek sem fognak ingyen reklámfelületet biztosítani. A rágalmazás büntető-törvénykönyvi tényállása szintén visszafoghatja valamelyest az újságírókat véleményük kifejtésében. Ezért is állítottunk fel egy hatfős médiaelemző csapatot, akik kvantitatív és kvalitatív eszközökkel vizsgálják az egyes politikai oldalak médiamegjelenéseit.

magyarnarancs.hu: A külföldön élő állampolgárok levélben szavazása is sok kérdést felvet: bárki leadhatja a szavazatokat a külképviseleteken vagy a postán, ami nem tűnik a legbiztonságosabb megoldásnak. Erre nézvést létezik nemzetközi jó gyakorlat, vagy ez minden országban problémát jelent?

AG: Nem feltétlenül probléma, hiszen lehetővé teszi a külföldiek szavazását. Az már a konkrét eljárás kérdése, hogy a polgárok biztonságban tudják szavazatukat, de a magyarhoz hasonló megoldás egyáltalán nem szokatlan. Nagyobb bajnak látom a különbségtételt a kétféle külföldön tartózkodó állampolgár között: ha van magyarországi lakóhelyed, akkor külképviseleten szavazhatsz, és két szavazatod lesz; ha az „új magyar állampolgárok” közé tartozol, akkor levélben is szavazhatsz, de csak országos listára. Hallottunk panaszokat a megkülönböztetés miatt, illetve amiatt, hogy gyakran hosszú utat kell megtenniük a külföldön dolgozóknak a külképviseletekig.

magyarnarancs.hu: A beszélgetés elején említette, hogy a korlátozott megfigyelés a választás napján tér el a teljes megfigyeléstől. Mi a programjuk április 6-ra?

AG: Mindannyian kiszállunk majd szavazókörökbe, de nem fogjuk ezeket szisztematikusan megfigyelni, nem fogunk kérdőíveket kitöltetni, hiszen nincs is elég emberünk ahhoz, hogy statisztikát tudjunk készíteni az eredményekről.

magyarnarancs.hu: Hogyan és mikor fogják összegezni a megfigyeléseiket?

AG: Mint említettem, az időközi jelentésünk már el is készült. A választások után egy nappal tartunk egy sajtótájékoztatót, ahol egy előzetes állásfoglalást tudunk közzétenni. A végleges jelentésünk két hónappal a választások után készül el, és ez már javaslatokat is fog tartalmazni az új kormány számára, hogy hogyan lehetne kezelni a problémákat. Feltéve, hogy egyáltalán találunk olyan problémát, amely miatt ajánlást kell megfogalmaznunk.

magyarnarancs.hu: A jelentésnek lehet bármilyen jogi következménye?

AG: Az EBESZ minden tagállama meg fogja kapni, és ha következtetéseket kívánnak levonni belőle, természetesen megtehetik. De ez a feladat már túllép a misszió és az ODIHR hatáskörén.

Eörsi Mátyás publicisztikája az EBESZ megfigyelőinek lehetőségeiről e heti nyomtatott kiadásunkban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.