Állami támogatás a Kárpátiának

  • narancs.hu
  • 2013. szeptember 18.

Belpol

A centralizáció jegyében az NKA-hoz került a szerzői jogdíjak egy része. Most félmilliárdot osztott szét a művészek között, kiváló érzékkel.

Korábban a szerzői jogdíjakból befolyó mintegy tízmilliárd forint egy részét, legfeljebb 10 százalékát a jogkezelő szervezetek (Artisjus, Filmjus, Maszra stb.) visszaosztották a tagjaiknak, díjak, pályázatok, szociális alapú támogatások formájában. Az év elejétől hatályos törvénymódosítás következményeként a szétosztható összeg 70 százalékáról a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) dönt. A folyamat most is a centralizáció felé mutat, de az intézkedéseket nem csak az motiválhatta, hogy az L. Simon László által irányított NKA minél több pénz felett rendelkezzen. Korábban például az EU is nehezményezte, hogy a különböző jogkezelők egyes művészeti ágak terén monopolhelyzetben vannak.

Az NKA önálló költségvetéssel rendelkező, saját megfogalmazása szerint „az államtól karnyújtásnyira” működő pénzosztó szerv. Klasszikus állami támogatást nem kap, de az állam lemond a javára az ötöslottó játékadójának 90 százalékáról, tehát végső soron ez is állami pénz. Az NKA függetlenségének látszatát különösebben nem erősíti, hogy elnöke Balog Zoltán miniszter, alelnöke – és valódi vezetője – L. Simon László fideszes képviselő.

A szerzői jogdíjbevételek felhasználásáról egy ideiglenes kollégium dönt, amelyet igen logikusan Szerzői Jogdíjbevételek Felhasználásáról Döntő Ideiglenes Kollégiumnak kereszteltek, tagjait lásd a keretes kiemelésben alant.

A kollégium vezetője:

Bokor Attila producer, filmrendező, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális Államtitkárságának politikai főtanácsadója

A kollégium tagjai:

  • Bognár János színművész, drámapedagógus
  • Dr. Ficsor Mihály, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának jogi elnökhelyettese
  • Dr. Gyimesi László zenész, a MSZSZ EJI elnöke, a Nemzeti Előadóművészeti Érdekegyeztető Tanács elnöke
  • Kabdebó György filmrendező, forgatókönyvíró, a Filmjus elnöke
  • Molnár Mária művészettörténész
  • Sárkány Győző grafikusművész, a HUNGART elnöke
  • Victor Máté zeneszerző, az Artisjus elnöke

Forrás: NKA

Első pályázatukról augusztus 14-én döntöttek, a támogatottak listája szeptember 11-én jelent meg az NKA honlapján. Lehetett pályázni alkotói támogatásra (költőknek, illetve komoly- és könnyűzenészeknek), komolyzenék megjelentetésére és könnyűzenék terjesztésére, a döntnökök támogatták pályakezdők hangversenyeit, jazzkoncerteket, független színházak előadásait, fiatal rockereket, kortárs táncosokat – és mindezek bemutatkozását oktatási intézményekben.

Ehhez képest a kuratóriumban mindössze két zenész található, irodalmár pedig egyetlenegy sem. Döntéseik politikailag nem tűnnek motiváltnak úgy általában, akad azonban minimum egy kivétel. Mert annyira azért nem lennénk rosszhiszeműek, hogy azt feltételezzük a kuratórium tagjairól: szakmai okokból, művészi érdemei miatt díjazták Petrás Jánost és csapatát. Márpedig valami oka mégiscsak volt, hogy megítéltek 400 ezer forintot „a Kárpátia zenekar legújabb lemezének megjelentetésére”. Reméljük, az NKA segítségével sikerül utolérni művészetük korábbi magaslatait, és születnek még olyan letaglózó erejű sorok, mint amiket a Pálinka című műalkotásban találunk:

Szilva, körte, cseresznye
Éljen a haza! Egészségünkre!

Hasonló jókat kívánunk a kuratórium tagjainak, Balog Zoltánnak és L. Simon Lászlónak, adassék meg nékik az erő és egészség, hogy a jövőben is támogathassák a nyíltan homofób és soviniszta művészetet. Előre nácik, bunkók, dilettánsok, vár az NKA!

(Cikkünk megjelenése után L. Simon László NKA-alelnök közleményt adott ki. Reakciónk itt olvasható.)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."