Az ELTE oktatója elkeserítőnek tartja egyeteme tegnapi reakcióját

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 11.

Belpol

Gregor Anikó nem ért egyet a kihátrálással.

„Az ELTE-s társadalmi nemek mesterszak egyik oktatójaként az ELTE tegnapi sajtónyilatkozatát elkeserítőnek tartom. Az egyébként érvényesen működő, tudományos jóváhagyással bíró szak mögüli, még a végleges kormánydöntés megszületése előtti kihátrálással nem értek egyet” – írja szombati Facebook-posztjában Gregor Anikó, az ELTE oktatója.

Ahogy azt mi is megírtuk, az Emmi és az igazságügyi tárca rendeletmódosító előterjesztése szerint megtiltanák, hogy a jövőben képzés induljon társadalmi nemek szakon, vagy ahogy a politikai vitákban nevezik, gender szakon. Az egyetemek alig 24 órát kaptak arra a hét elején, hogy véleményezzék az előterjesztést, ami mindenféle háttéranyag és indoklás nélkül érkezett. A módosítás két egyetemet érint Magyarországon, ilyen szakon ugyanis mesterképzés csak az ELTE-n, illetve a CEU-n van.

Erre érkezett pénteken a reakció az egyetemektől: a CEU jelezte a Magyar Rektori Konferenciának, hogy elutasítják a tanszabadságba való ilyen beavatkozást. Az ELTE ellenben közleményében kijelentette, a döntést elfogadják és tiszteletben tartják.

Behódolt az ELTE

Gyorsan megadta magát az ELTE.

Erre reagált ma Gregor Anikó, aki szerint „mivel a rendelettervezet semmilyen indoklást nem tartalmazott, a nyilatkozatban szereplő mondataival az ELTE gyakorlatilag jóváhagyja, hogy előzetes hatástanulmány, a tudományos engedélyt kiadó és a felsőoktatás szakmaiságáért felelő Magyar Akkreditációs Bizottság és a Felsőoktatási Tervezési Testület megkérdezése, szakmai vita nélkül, indokot nem is említve lehessen bármilyen, érvényes tudományos működési engedéllyel bíró szakot megszüntetni. A sajtóban és csakis a sajtóban megjelenő, a rendelettervezetben egyáltalán nem szereplő »gazdasági érv« is (konkrét tartalmát nem ismertetve) inkább elkendőzésnek tűnik, és leginkább azt eredményezi, hogy egymás ellen hangol szakokat, intézményeket, a felsőoktatás alulfinanszírozottsága miatt a szűk forrásokért versenyeztesse azokat és roncsolja köztük a szolidaritást.”

A teljes posztot itt olvashatják.

Aniko Gregor

Az ELTE-s társadalmi nemek mesterszak egyik oktatójaként az ELTE tegnapi sajtónyilatkozatát elkeserítőnek tartom. Az egyébként érvényesen működő, tudományos jóváhagyással bíró szak mögüli, még a...

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.