Behódolt az ELTE

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 10.

Belpol

Gyorsan megadta magát az ELTE.

Alig 24 órát kapott az ELTE és a CEU arra, hogy véleményezzék az Emmi és az igazságügyi tárca rendeletmódosító előterjesztését, miszerint a jövőben nem indulhat képzés társadalmi nemek tanulmánya, azaz a gender szakon.

Az Emmi később azzal indokolta a javaslatot, hogy a szak „gazdaságilag nem racionális és nincs rá igény a magyar munkaerőpiacon”. A tárca szerint a szakot nem azért hozták létre, hogy „gyorsan és közvetlenül hasznosítható tudást kapjanak a hallgatók”.

A CEU jelezte a Magyar Rektori Konferenciának, hogy elutasítják a tanszabadságba való ilyen nemű beavatkozást.

Estére az ELTE is kiadott egy közleményt a 24.hu beszámolója szerint, amelyben azt írják, a döntést elfogadják és tiszteletben tartják.

Az egyetem vezetősége közleményében mindenkit emlékeztetett arra, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterszak képzést az ELTE 2017-ben, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság eljárását követően, a fenntartó minisztérium által engedélyezett szakként indította el.

A folytatásban megjegyzik, hogy a képzés megszüntetését az ELTE nem tervezte, az esetleges további szakmai egyeztetésekre nyitottak, de tisztában vannak azzal, hogy „a fenntartó minisztérium jogosult a képzési portfólió felülvizsgálatára, ezen belül egyes képzések megszüntetésére is. Ezzel összhangban a fenntartó döntését az egyetem tudomásul veszi és tiszteletben tartja”. A közlemény végén mindenesetre hangsúlyozzák, hogy fontosnak tartanák, hogy „a témakörben lehetőség szerint érdemi szakmai vita folyhasson le”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.