Behódolt az ELTE

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 10.

Belpol

Gyorsan megadta magát az ELTE.

Alig 24 órát kapott az ELTE és a CEU arra, hogy véleményezzék az Emmi és az igazságügyi tárca rendeletmódosító előterjesztését, miszerint a jövőben nem indulhat képzés társadalmi nemek tanulmánya, azaz a gender szakon.

Az Emmi később azzal indokolta a javaslatot, hogy a szak „gazdaságilag nem racionális és nincs rá igény a magyar munkaerőpiacon”. A tárca szerint a szakot nem azért hozták létre, hogy „gyorsan és közvetlenül hasznosítható tudást kapjanak a hallgatók”.

A CEU jelezte a Magyar Rektori Konferenciának, hogy elutasítják a tanszabadságba való ilyen nemű beavatkozást.

Estére az ELTE is kiadott egy közleményt a 24.hu beszámolója szerint, amelyben azt írják, a döntést elfogadják és tiszteletben tartják.

Az egyetem vezetősége közleményében mindenkit emlékeztetett arra, hogy a társadalmi nemek tanulmánya mesterszak képzést az ELTE 2017-ben, a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság eljárását követően, a fenntartó minisztérium által engedélyezett szakként indította el.

A folytatásban megjegyzik, hogy a képzés megszüntetését az ELTE nem tervezte, az esetleges további szakmai egyeztetésekre nyitottak, de tisztában vannak azzal, hogy „a fenntartó minisztérium jogosult a képzési portfólió felülvizsgálatára, ezen belül egyes képzések megszüntetésére is. Ezzel összhangban a fenntartó döntését az egyetem tudomásul veszi és tiszteletben tartja”. A közlemény végén mindenesetre hangsúlyozzák, hogy fontosnak tartanák, hogy „a témakörben lehetőség szerint érdemi szakmai vita folyhasson le”.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."