Baleset a Császárfürdőnél - 1. rész - Az ördög karácsonya

Belpol

Emberi mulasztás okozta 1952. december 26-án azt a vasúti szerencsétlenséget Budán, a Császárfürdőnél, melynek következtében huszonhatan haltak meg a helyszínen. A baleset körülményei, ezek vizsgálata, majd az ügy utóélete azonban jól példázza az ún. népi demokrácia mindennapjait. Legát Tibor
Emberi mulasztás okozta 1952. december 26-án azt a vasúti szerencsétlenséget Budán, a Császárfürdőnél, melynek következtében huszonhatan haltak meg a helyszínen. A baleset körülményei, ezek vizsgálata, majd az ügy utóélete azonban jól példázza az ún. népi demokrácia mindennapjait.

1952-ben, egy héttel karácsony előtt az akkor már a miniszterelnöki hivatalt is betöltő Rákosi Mátyás a következő határozatot jelentette meg a Magyar Közlönyben: "A minisztertanács a dolgozók régi kívánságára május 2. napját fizetett munkaszüneti nappá nyilvánította. Mivel a munkaszüneti napok számának növelése a termelésben nagy kiesést idézne elő, és a népgazdaság számára jelentős kárral járna, a minisztertanács egyidejűleg elrendelte december 26. napjának rendes munkanappá való változtatását."

A határozat azonnal, vagyis 1952. december 17-i hatállyal érvénybe lépett, igaz, nyomtatásban erről legfeljebb azok értesülhettek, akik a Magyar Közlöny rendszeres olvasói közé tartoztak. A jogos felháborodástól tartva a hivatalos pártlap, a Szabad Nép például egyetlen szóval sem utalt rá, sem a hatályba lépés előtt, sem utána. Maga Rákosi sem említette legújabb döntését két nappal korábban, amikor terjengős beszédével megnyitotta az Országgyűlés téli ülésszakát. A határozat persze nem maradt titokban, a hatóságok pedig szigorú biztonsági intézkedéseket foganatosítottak, hogy karácsony másnapja valóban olyan legyen, mint bármilyen más hétköznap - vagyis szigorú büntetést helyeztek kilátásba mindazoknak, akik valamiféleképpen "lazítanának" a megszokott munkafegyelmen.

A vasút mélyrepülése

Csakhogy a megszokott munkafegyelem sem volt annyira acélos, mint azt a korabeli propaganda sugallta - a vasútnál pedig különösen nem. A "túltermelés" miatt jóval több tehervagont raktak meg, mint amennyi közlekedni tudott volna, és elegendő szén sem volt a mozdonyoknak. Mindez a magyar vasút történetének legsúlyosabb szállítási válságát idézte elő: 1952. utolsó hónapjaiban 124 ezer tehervonat torlódott össze a vonalakon, például a Budapesttől húsz kilométerre lévő Szigetszentmiklósról 48 óra alatt jutott el egy vagonnyi élő állat a fővárosba. Mivel a teherszállítás akkoriban prioritást élvezett, a személyforgalmi késések oly gyakorivá váltak, hogy Bebrits Lajos közlekedési miniszter a menetrend szerinti személyszállítás felfüggesztését rendelte el. A bajt tetézte a járműpark, a pálya siralmas állapota, de a szakemberek hiánya is. 1951 végére a MÁV korábbi vezérkarának nagy részét eltávolították. Jellemző, hogy a vasúti ügyek felelőse 1949-től a miniszterhelyettesi beosztásba került alkoholista kőműves, Prieszol József lett, akit azzal bíztak meg a pártközpontban, hogy figyelje főnökét, és hogy az első ötéves terv célkitűzéseit, illetve az egyéb politikai utasításokat minden körülmények között hajtassa végre. Ám utóbbiakra sokszor nem kínálkozott más lehetőség, mint hogy a megfélemlített vasutasok figyelmen kívül hagyják a biztonsági előírásokat. 1951-ben Székesfehérvárott (6 halott) és Debrecenben (11 halott), 1952. június 4-én pedig Rákos állomáson (23 halott) történt súlyos szerencsétlenség, de minden maradt a régiben. A véletlen hozta úgy, hogy ez a több sebből vérző nagyüzem - szimbolikusan - éppen 1952. december 26-án, reggel 6.39 perckor omlott össze.

Manőver

1945-1955 között, míg újjáépítették a lebombázott északi vasúti hidat, az Esztergomból érkező személyvonatok nem a Nyugati pályaudvarra érkeztek, hanem a Császárfürdőnél kialakított és a fürdőről elnevezett ötvágányos, ideiglenes állomásra. Ez valójában nem is volt állomás, hiszen a forgalmi irodát és a várótermet egy, a mai Komjádi Béla (akkor Monitor) utca sarkán álló ház földszintjén rendezték be. Ráadásul a vasúti szolgálatban lévőknek és az utasoknak az Árpád fejedelem útján kellett átkelniük a vágányokhoz. A szabálytalankodó gyalogosok megfékezésére az állomásfőnök többször is kérte a kerületi rendőrkapitányt, hogy járőrözzenek gyakrabban arrafelé, de a közelben parkoló teherautók és lovaskocsik miatt is nehezen lehetett megközelíteni az esztergomi vonatot, ami általában az I. vágányról indult; a II. és III. vágányokon a szentendrei HÉV-ek közlekedtek Margit hídi végállomásuk felé, de nem álltak meg Császárfürdőnél. "Minap pl. egy ló egy vonatra várakozó utast megharapott" - panaszolta az állomásfőnök a rendőrkapitánynak.

Az állomás munkáját tovább nehezítette, hogy a gőzös vontatta esztergomi vonatok csak úgy tudtak visszafelé elindulni, ha előtte a mozdonyt a II. vágányon "körbejáratták", hogy a szerelvény elejére csatolhassák, ráadásul a poggyászkocsival is ugyanezt kellett tenni, ám az csak kézi erővel (!) volt lehetséges. A manőver koreográfiája az volt, hogy a mozdony a déli oldalnál lévő váltón kiment a II. vágányra, visszatolatott északi irányba, majd megállt. Ezután a poggyászkocsit a vasutasok kitolták a II. vágányra, majd az északi váltón át vissza az I-esre. A mozdony ezután állhatott a szerelvény elejére.

A művelet során a legnagyobb felelősség a váltókezelőé volt, akinek - a manőver végeztével - az átállított váltókat le kellett zárnia, és jelentenie a forgalmi szolgálattevőnek - egy póznára szerelt telefonon -, hogy készen vannak. A forgalmi szolgálattevő ezután az irodájából adta meg a szabad jelzést az érkező HÉV-nek. Mint utóbb kiderült, Császárfürdő állomáson egy közönséges villanykapcsolót (!) használtak erre a célra, vagyis a szolgálattevőnek fogalma sem volt arról, hogy a jelzőberendezés mit mutat.

1952. december 26-án reggel ezt a műveletet 13 perc alatt kellett végrehajtani. Az esztergomi vonat 6.27 perckor érkezett, az áthaladó szentendrei HÉV-et pedig 6.40-re várták: addigra kellett szabaddá tenni a II. vágányt. Miután ez megtörtént, Molnár Imre váltókezelő jelentett. De nem a forgalmi szolgálattevőnek, hanem egy hölgy alkalmazottnak, aki továbbította az üzenetet. Kriston Béla forgalmi szolgálattevő későbbi vallomásában ezt mondta: "A forgalmi iroda elé kimentem, hogy ellenőrizzem a Molnár által kijelentetteket. Miután meggyőződtem, hogy a mozdonyfordítás és a váltóállítás megtörtént, szabad jelzést adtam a bejárati jelző előtt várakozó 4017. sz. HÉV-nek."

Azt nem vizsgálta senki, hogy Kriston az út túloldaláról reggeli sötétben hogyan győződhetett meg erről. A váltóban elhelyezett petróleumlámpa - ami a váltó állását mutatja - nem világított. A rendőrségi nyomozás megállapította: "A lámpa tartálya teljesen üres volt, a lámpabél pedig a felső részén hamus volt, ami bizonyítja azt, hogy teljesen leégett."

"Borzalmas látvány volt"

Azt, hogy a váltó még mindig kitérő állásban van, csak a HÉV vezetője és segédje észlelte, ők is csak akkor, amikor már elkerülhetetlen volt a baj. "Amikor kb. 20-30 méterre értünk a váltóhoz, akkor vettük észre, hogy a váltó rosszul van állítva, ráfutunk a kitérőben álló MÁV-szerelvényre. A motorvezető azonnal vészfékkel fékezett, én berohantam az utasokhoz és kiabáltam, hogy mindenki feküdjön le, majd én is elvetettem magam. Ebben a pillanatban történt az összeütközés. Hatalmas csattanást hallottam, majd utána az utasok jajgatását, segélykiáltását" - mondta közvetlenül a baleset után Horváth Ferenc segédmotorkocsi-vezető, aki annak ellenére, hogy az első kocsiban tartózkodott, egy lábtöréssel megúszta a szerencsétlenséget. A motorkocsi-vezetőt, Buzsáki Sándort súlyos sérülésekkel szállították kórházba, de ő is túlélte a balesetet. Meghalt azonban huszonhat utas, többségük a szerelvény második és harmadik - favázas építésű - pótkocsijában, amelyek az ütközés után gyakorlatilag összepréselődtek, és "szilánkokra" törtek az első és a negyedik - fémvázas - motorkocsi között.

"A balesetek nagy részét a deszkából készült HÉV kocsinak a szilánkjai okozták, amely a zúzódás következtében az utasokat súlyosan megsebesítette vagy halálukat okozta. Borzalmas látvány volt tapasztalható, fejek, lábak, belső részeik voltak láthatók a sebesülteknek és a halottaknak. Jajgattak és segítségért kiabáltak. Én ekkor berohantam a forgalmi irodába, és értesítettem a mentőket, a tűzoltókat, a rendőrséget és a MÁV-igazgatóságot" - mondta kihallgatásán a forgalmi szolgálattevő. "Négyen, barátok utaztunk együtt a harmadik kocsiban - emlékszik vissza az egyik utas, aki akkor harmincéves volt. - Hatalmas robajt hallottam, majd hirtelen teljesen sötét lett és a zaj elmaradt. Feküdtem mozdulatlanul, nem éreztem fájdalmat. Nem tudom, mennyi idő telt el, míg megérkezett a segítség, de amikor megjött, én a barátomra mutattam, hogy inkább őt vigyék. De mivel csupa vér voltam, engem vittek, pedig neki, mint utóbb kiderült, nagyobb szüksége lett volna rá. A másik két barátom meghalt. Én voltam a legszerencsésebb: egy könnyebb fejsérüléssel - az vérzett annyira - megúsztam. Azóta december 26-a a második születésnapom."

A baleset hírére Cservenkai János, a korábbi állomásfőnök, aki a Filatorigátnál teljesített szolgálatot, azonnal a helyszínre sietett. 1992-ben a Mai Napnak ezt nyilatkozta: "Szörnyű látvány fogadott. Amikor Hirosimát mutatják, nekem mindig a Császárfürdő jön elő. A HÉV-kocsik - még favázasak voltak - teljesen simák, mintha leborotválták volna őket. A zsidó templom előtti gyepen kiterítve sorban a halottak."

A mentők és a tűzoltók nem voltak felkészítve egy ilyen katasztrófára, felszerelésük is szegényes volt, munkájukat pedig nehezítette, hogy az Államvédelmi Hatóság (ÁVH) azonnal lezárta a területet. Ötvenhét sebesültet (köztük öt életveszélyes, huszonkét súlyos) szállítottak öt budapesti kórházba, a roncsok kiemelése és a forgalom helyreállítása csak késő délután fejeződött be. Az ÁVH három embert vett őrizetbe: Molnár Imre váltókezelőt, Kriston Béla forgalmi szolgálattevőt és K. Ferenczy (máshol: Ferenci) János állomásfőnököt.

(Folyt. köv.: történelmi oknyomozó cikkünk hátralévő két részében a perrel és az eset utóéletével foglalkozunk.)

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.