Biztos befutás – Álpályázatokon nyert a mandineres újságírók cége

  • Vári György
  • 2013. június 14.

Belpol

Bár 2009 nyarán hivatalosan még néhai Csécsei Béla (SZDSZ) volt Józsefváros polgármestere, a betegsége már nem tette lehetővé, hogy valóban ellássa feladatát. Hatásköreit alpolgármesterei – köztük leendő utóda, Kocsis Máté (korabeli képünkön) – gyakorolták helyette.

A testületben stabil többségben volt a Fidesz–KDNP.  2009. július 15-én ilyen körülmények között hirdetett pályázatot az önkormányzat gazdasági, kerületfejlesztési, költségvetési és pénzügyi bizottsága a hivatal honlapjának megújítására és üzemeltetésére. A közbeszerzési értékhatárt el nem érő összegű munkára három vállalkozás ajánlatát kérték be: az Absolve Consulting Bt.-jét, a nevét ez idő tájt Vármegye Média Kft.-re változtató Verba Volant Kft.-jét és a K8 Grafikai Műhely Bt. anyagát.

 

false

 

MTI-fotó: Kollányi Péter

A három cég zavarba ejtő könnyedséggel hozható egymással kapcsolatba a mandiner.hu portálon és annak részben nyomtatott elődein, az Ufi-n (Utolsó figyelmeztetés) és a Reakción keresztül. Az opten.hu cégadatbázis szerint a Vármegye Média kezdettől résztulajdonosa a 2009 végén alakult Mandiner Kft.-nek, ügyvezetője és résztulajdonosa Balogh Ákos Gergely, a mandiner.hu főszerkesztője. További tulajdonosai jórészt a mandiner.hu jelenlegi és az Ufi, valamint a Reakció egykori szerkesztői és szerzői. Egyikük, Novák Tamás a cég Baloghon kívüli másik vezető tisztségviselője is, és egyúttal a másik meghívott vállalkozás, az Absolve Consulting Bt. ügyvezetője és beltagja – vagyis a meghívás szerint önmaga és üzlettársai ellenében kellett volna pályáznia. A harmadik társaság, a K8 Grafikai Műhely sem lehetett ismeretlen a többiek számára, mivel egykor a még nyomtatásban megjelent Ufi laptervét készítette, valamint az újság nyomdai előkészítését végezte – vagyis a józsefvárosi pályázat kiírása meglehetősen belterjes „versengést” vetített előre.

Majd ezzel vágunk bele

Érvényes ajánlatot végül a Verba Volant (Vármegye Média) Kft. nyújtott be, és versenytárs híján elnyerte a bruttó bő négy és fél millió forint értékű megbízást, amely 2010. augusztus 31-ig szólt, de szeptember elsején év végéig meghosszabbították. (Ekkor még a helyhatósági választások előtt vagyunk, de Kocsis Máté időközi választáson elnyerte a közben lemondott Csécsei polgármesteri helyét.) Október végén az új képviselő-testület városgazdálkodási és pénzügyi bizottsága ismét kiírta a pályázatot a honlap üzemeltetésére, és ők is ugyanazon cégeket hívták meg, amelyeket egy évvel korábban, újfent formálissá téve a versenyeztetést. Megint egy ajánlat érkezett, a Vármegye Médiáé; ez a szerződés két évre köttetett, bruttó 5 millió 850 ezer forintért.

Érdeklődésünkre Novák Tamás arról számolt be, hogy bár papíron valóban ügyvezetője és résztulajdonosa a Vármegye Média Kft.-nek, a gyakorlatban nem sok köze van hozzá. „A cég alakulásakor Balogh Ákos megkért, legyek ügyvezető én is, hogy adott esetben tudjam helyettesíteni, illetve kaptunk benne tulajdonrészt többen a régi Ufi-ból, mert úgy volt, hogy majd ezzel vágunk bele valami újba – aztán nem ez lett az, hanem a mandiner.hu, a Vármegye pedig Ákos saját cégeként működött és működik.” Hozzáteszi: ha tudta volna, hogy az ő cége mellett a Vármegyét is megkereste Józsefváros, jelezte volna nekik, hogy ez a megoldás szerinte is aggályos.

Balogh Ákos hangsúlyozta: a honlap 2009-es újratervezéséért kapott 2 millió 350 ezer forintért és az üzemeltetésért járó havi nettó 195 ezer forintos munkadíjért cserébe számos feladatot kellett ellátni: a megújítás magában foglalta „az arculati tervezést, a teljes szerkezeti átalakítást, a régi tartalmak átvitelét, a GoogleMaps-integrációt, a képviselő-testületi napirendek és előterjesztések publikálási rendjének kidolgozását, és a szerződés értelmében az önkormányzat a forráskódot is megkapta”. Az üzemeltetés kötelessége tartalmazta „az oldal kiszolgálását gigabites sávszélességű szerverklaszteren, 24 óránkénti teljes adatmentést, az utólag felmerülő fejlesztési igények megvalósítását, a testületi ülésekkel kapcsolatos anyagok és egyéb dokumentumok közzétételét, és a folyamatos rendelkezésre állást”.

A józsefvárosi önkormányzat álláspontja szerint, mivel a beszerzések idején hatályos kerületi beszerzési szabályzat legalább három ajánlat bekérését írja elő a bizottság számára, a bizottságok pedig ennek megfelelően választották ki a fenti három céget, mindenben az előírások szerint jártak el – ugyanis „a Szabályzat további rendelkezéseket az ajánlattevők kiválasztására nem tartalmaz”.

Figyelmébe ajánljuk