Döntés a 4-es metró megépítéséről: Fúrnák, ha tudnák

  • Vajta Zoltán
  • 2000. augusztus 31.

Belpol

Nyolcéves huzavona után jövőre megkezdődhet a 4-es metró építése, miután múlt csütörtökön a fővárosi közgyűlés igent mondott a legalább 160 milliárd forintos beruházásra. Budapest annak ellenére belevág a munkába, hogy a kormány egy forintot sem hajlandó erre adni, s továbbra sincs még jogerős bírói ítélet annak a 100 milliárd forintnak a sorsáról, amit az eredeti szerződés értelmében az államnak kellene állnia. A szövevényes történet közben újabb szállal gyarapodott: a közlekedési tárca önmagát nem közlekedési szakértőként jellemző minisztere a 2-es metró meghosszabbítását támogatná, noha ez a megoldás egy rég elvetett változat, a lehető legrosszabb az összes közül.
Nyolcéves huzavona után jövőre megkezdődhet a 4-es metró építése, miután múlt csütörtökön a fővárosi közgyűlés igent mondott a legalább 160 milliárd forintos beruházásra. Budapest annak ellenére belevág a munkába, hogy a kormány egy forintot sem hajlandó erre adni, s továbbra sincs még jogerős bírói ítélet annak a 100 milliárd forintnak a sorsáról, amit az eredeti szerződés értelmében az államnak kellene állnia. A szövevényes történet közben újabb szállal gyarapodott: a közlekedési tárca önmagát nem közlekedési szakértőként jellemző minisztere a 2-es metró meghosszabbítását támogatná, noha ez a megoldás egy rég elvetett változat, a lehető legrosszabb az összes közül.

Megint sikerült nagyot alkotnia a Fidesz fővárosi, ellenzékben lévő frakciójának: ezúttal egy újabb metrónyomvonalra leltek. Talán a harmadikra vagy negyedikre azóta, hogy a kormány már nem szereti a 4-es metró terveit. A Fidesz most egy olyan változatot kotort elő a fiók mélyéről, amit mások már évekkel korábban megvizsgáltak és elvetettek. De nem is ez a lényeg, hanem az, hogy a Fidesz metrója nem arra akart menni, mint Demszky Gáboré. Harmincmilliárd forintból is meg lehet építeni, mondják, éppen annyiból, amennyi a fővárosi önkormányzatnak is van. A budapesti Fidesz nyomban meg is kereste a közlekedési minisztert. Nógrádi László eddig nem sokat hallatott magáról, most viszont megtudtuk róla - saját maga mondta -, hogy ő nem közlekedési szakértő.

Lukra futás

Van tehát egy, a közlekedéshez nem értő közlekedési miniszter, egy alkalmatlan nyomvonalterv és néhány kormánypárti politikus, akik mindezt megpróbálják eladni. És van egy sajtótájékoztató, ahol felvonult a Fidesz fővárosi frakciójának metróépítő delegációja a közlekedési miniszter oldalán. Nógrádi László bejelentette, nagyon jót beszélgetett vendégeivel, és meggyőződött róla, mennyivel jobb is a Fidesz-frakció ajánlotta metró: nem kell alagutat fúrni, elmegy a felszínen is a Déli pályaudvartól a Kelenföldi pályaudvarig, ráadásul kevesebb pénzből; az ötlet jó, a minisztérium támogatja.

A gond csak az, hogy annak idején nem véletlenül vetették el a szakértők ezt a megoldást. Aki ránéz a térképre, látja, miért. A 4-es metró északkeletre megy, valahol a 7-es busz útvonalának környékén: Bocskai út, Móricz Zsigmond körtér, Gellért tér, Fővám tér, ezek a megállók sorakoznak a tervrajzokon. A Déli pályaudvar viszont egyáltalán nem erre van. Az utasok negyedórával később érnének a pesti belvárosba, már ha ki tudnának ott szállni. A Fidesz metrója ugyanis nem más, mint a 2-es metró meghosszabbítása. A beruházás immár huszonkettedik évében járó előkészítésében részt vevő közlekedési szakértő, Pintér László arra figyelmeztet: ha "rászabadítják" a 2-es vonalra Kelenföldet és Budaörsöt, akkor nem lehet majd kiszállni a Blaha Lujza téren, mert kicsi a peron, és ez utóbbin változtatni aligha lehet. Megoldás lehetne a több szerelvény indítása, csak éppen nincs hova indítani ezeket: a Fehér úti végállomás garázsai telítettek, oda több kocsi nem fér, bővíteni pedig az Örs vezér téri depó miatt nem lehet. Továbbá: amennyiben meghosszabbítanák a 2-es metró vonalát, akkor bővíteni kellene a Kelenföldi pályaudvart, és megszüntetni a Délit, mivel funkcióját az előbbi venné át. A költöztetés költségeit negyvenmilliárd forintra becsülték a kilencvenes évek első felében. További költségeket jelentene, hogy a metrót nem lehetne azonnal a felszínre vinni a Déli pályaudvarnál (ahogyan arra Nógrádi miniszter utalt), mivel a metró itt több mint harminc méter mélyen fut a felszín alatt. Ez alagútfúrást, újabb sínpárokat stb. igényelne. Továbbá: ha hosszabb a pálya, akkor több metrókocsi kell, darabja egymilliárdért. A felszíni, eredetileg vasúti síneken nem roboghat a metró, vagyis azokat is ki kellene cserélni.

A magát nem közlekedési szakembernek valló közlekedési miniszter szerint mindennek ki kellene tehát jönnie harmincmilliárdból. Úgy, hogy a metró mindeközben nagy ívben elkerüli Budapest közlekedési szégyenfoltjait, a Bocskai utat, a Móricz Zsigmond teret, a Gellért és a Fővám teret. "Persze hogy nem helyettesítené a 4-es metrót ez a megoldás, de addig is segítene Budapest közlekedési bajain" - ekképp visszakozott a Fidesz és Nógrádi László a fenti kínos kérdésektől. "Viszont ott van az 1-es villamos" - kapkodtak nyomban papírjaik után. Az majdan kimegy Kelenföldre, és enyhít Dél-Buda közlekedési bajain. Csakhogy az 1-essel ugyanaz a baj, mint a 2-es metróval: egyáltalán nem arra megy, amerre kellene. Az emberek pedig aligha fognak kilométereket gyalogolni a Fidesz javasolta metróhoz, hiába fideszes a dél-budai polgármester.

"Pénzen vett" szavazatok

Egyvalamit mesterien csinált a Fidesz-frakció: képtelen ötletük bejelentését pont akkorra időzítették, amikor a fővárosi MSZP éppen összeveszni készült koalíciós partnerével a 4-es metró miatt. Az MSZP ugyanis ultimátumot intézett az SZDSZ-hez: vagy teljesítik a szocialisták feltételeit, vagy nem szavazzák meg a metrót.

A szokatlan fordulat előzményei a nyár elejére nyúlnak vissza. Azt Demszky Gábor sem tagadja, hogy szemérmetlenül jelentette be a Magyar Hírlap egyik interjújában, miszerint ő bizony kampányol a 4-es metróval. 1998 őszén kezdte a kampányt, és 2002 októberéig folytatja: az önkormányzati választásokig éppen átadnak négy állomást, mert hogy véletlenül akkorra készül el a beruházás első fele. A szocialisták erre megsértődtek: Demszky learatja a babérokat, nekik pedig semmi nem marad a dicsőségből. Gondolkodni kezdtek hát, hol és hogyan tudnának ők is a szavazóik kedvében járni. Természetesen ott, ahol az emberek szocialista polgármestereket választottak: a pesti külső kerületekben. Van tennivaló arrafelé bőven: ezer kilométer földút, csatornázatlan háztartások tízezrei. Össze is állítottak nyomban egy csomagot az SZDSZ-nek: épülhet a metró, ha épülnek arrafelé utak meg csatornák.

De még ez sem engesztelte ki őket Demszky választási metrója miatt: az SZDSZ legérzékenyebb pontja ellen intéztek támadást, ami korábban olyan cirkuszokat szült, mint a kábelbotrányként elhíresült városházi bohózat (erről lásd: Csőbe húzva, Magyar Narancs, június 8.). Az MSZP és az SZDSZ hat év alatt nem tudott közös nevezőre jutni abban, hogy a fejlesztésekre vagy az intézmények működtetésére költsenek-e többet. A Vajda Pál szocialista és Atkári János szabaddemokrata főpolgármester-helyettes közötti, nemrégiben majdnem alpárivá süllyedt civakodás erről az ellentétről szólt. A szocialisták szerint nem szabad tovább facsarni az intézményeket, az SZDSZ viszont úgy gondolja, mindennél fontosabbak a beruházások.

Nyár elején - nyolc év múltán - eljött végre a 4-es metró ideje: Demszky Gábor júliusra rendkívüli közgyűlést akart összehívni, ám a városatyák nem voltak hajlandók visszajönni a vakációról. Legalábbis így szólt a hivatalos magyarázkodás, amiért semmi nem lett a nagy csinnadrattával beharangozott ülésből. Valójában arról volt szó, hogy az MSZP garanciákat kért az SZDSZ-től, hogy a metróépítés miatt nem fojtogatják tovább az intézményi hálózatot, vagyis az oktatást, az egészségügyet, a szociális ellátást és a BKV-t. Az SZDSZ addig ígért fűt-fát, míg végül úgy tűnt, az MSZP beadta a derekát. Aztán az augusztus végi közgyűlés előtti napokban a szocialisták váratlanul azt mondták: lehet, hogy mégsem mondanak igent a metróra. Legújabb feltételük a következő lett: alakuljon bárhogyan a főváros helyzete, eszeljen ki bármilyen szívatást a kormány Budapest ellen, ha legfeljebb három százalékkal csökkennek az önkormányzat bevételei, akkor se lehessen újabb pénzeket elvonni a város működtetésétől. Volt még valami, amiért megharagudtak a szocialisták: az SZDSZ nem engedte volna Vajda Pált a metró közelébe. Persze csak jelképesen, mivel az MSZP-s főpolgármester-helyettes felügyelete alá tartozó közlekedési ügyosztály nem vett volna részt a beruházásban.

Konszenzus a Fidesszel és a MIÉP-pel

Eljött augusztus 31., a metródöntő közgyűlés napja. Az MSZP már nem volt morózus, mindkét koalíciós partner engedett. A Fidesz-frakció naiv lelkesedéssel lobbizott saját metrója mellett. Mondtak mindent: hogy a 4-es metró fantommetró, s különben is, ki hallott már olyat, állomásokat építeni alagút nélkül, merthogy a főváros harmincmilliárdja csak erre elegendő. (Négy állomás alapjait készítik el belőle, fölöttük átépítik az évtizedek óta munkagépet nem látott tereket. Ha nem alakítanák ki most az állomások helyét a föld alatt, a tényleges metróépítéskor ismét szét kellene verni mindent Dél-Budán.) A terek rendezése nélkülözhetetlen, ebben egyetértett a Fidesz és a MIÉP is, olyannyira, hogy kivételesen együtt szavaztak a felszíni munkákról az MSZP-vel és az SZDSZ-szel. Hanem a föld alatt már nagy bajok vannak, magyarázta a Fidesz. Nem jó ez a nyomvonal, túl régen készültek a hatástanulmányok, és nagyon drága ez a metró. A városházi ellenzék úgy tudja: a korábbi 160 milliárd forint immár 233 milliárdra dagadt. Demszky erre azt felelte: 1996-os becslésről van szó, a végső árat ő sem tudja megmondani. A hatfős MIÉP-frakció is hallatta a hangját, a Fidesz és a kormány korábbi szavait ismételgetve: "Kell a metró, de nem most, nem itt és nem ennyiből." Aztán azt feszegették, miért nem lehet lemenni babakocsival a 2-es és a 3-as metróba. Amíg ez a probléma fennáll, addig nincs értelme 4-es vonalat építeni, magyarázták a magyar igazság képviselői a cirádás teremben.

A főváros mindeközben perben áll a kormánnyal. A kormány nem ad pénzt erre a beruházásra, ismételgeti a Fidesz. Ha nem ad, majd mi levesszük a százmilliárdot a számláról, így gondolkodik a fővárost irányító MSZP-SZDSZ-koalíció. Önbizalmuk nem alaptalan: a fővárosnak a zsebében van erről egy jogerős bírói ítélet.

Memóriazavarok

1998 ősze óta veszekszik egymással az Orbán-kormány és a Demszky vezette fővárosi önkormányzat. A választások előtt a Fidesz főpolgármester-jelöltje, Latorcai János az időközben leváltott Katona Kálmán közlekedési miniszterrel egymás nyakába borulva ígérték: lesz 4-es metró, és ők annyira fontosnak tartják e beruházást, hogy fel is gyorsítják a munkát, amint a Fidesz Budapesten is átveszi a hatalmat.

De nem vette át. Néhány nap múlva különös betegség támadta meg a fideszes politikusok nagyagyi féltekéinek kérgét, és azóta is amnézia gyötri az ellenzéki városatyákat és azokat, akik időközben feljebb tornászták magukat a Váci utcai közgyűlési díszteremből a Parlamentbe. A kór először a Fidesz-frakciót döntötte ágynak, mert a váratlan bejelentést követően, miszerint a kormány kiszáll a metróépítésből, a kormánypárt fővárosi politikusait elnyelte a föld, mobiljaikat kikapcsolták, a hivatalokban sem voltak elérhetők. Aztán mire előkerültek, már nekik sem tetszett a 4-es metró. Drága, nem engedheti meg magának az ország, rossz a nyomvonalterv, mondogatták a mikrofonoknak. Pedig Manninger Jenő (jelenleg a Fidesz színeiben közlekedési államtitkár), az országgyűlési választások előtt még MDF-es fővárosi képviselőként, amikor a Fidesz még szerette a 4-es metrót, például ezt mondta: "Úgy néz ki, hogy ez a hitel viszonylag jó konstrukció - nem tudjuk még, hogy a többi hitel pontosan milyen lesz, de erre ígéretek vannak (...). Az is tény, hogy jelentős kötelezettséget fog vállalni a kormányzat, és továbbra is fenntartom, hogy amit belterületi földértékekért kapott, a részvények és különböző pénzeszközök értékesítése kapcsán a főváros hosszú távon vállalhatja ezt a metróterhet. Kormányzati beruházásként kell megvalósítani a metrót. Teljesen egyértelmű, hogy ezt a főváros egyedül semmiképpen nem tudná megépíteni; máshol is egy ilyen nagyságrendű beruházásban a kormány részt vesz. (...) Nem vagyunk egészen biztosak, hogy a kormányzat teljesen komolyan gondolja a metróépítés közeli jövőben való megvalósítását." Horváth László (MDF) pedig így beszélt: "Bizonyos fokig aggodalommal szemléltük az utóbbi időben azt, amit főpolgármester úr is említett, hogy úgy tűnik, mintha a kormány talán ki akarna hátrálni bizonyos politikai megfontolásokból ebből a megállapodásból. Én csak azt szeretném mondani, hogy ne hagyjuk, hogy kihátráljon, és minden erővel vegyük rá arra a kormányt, hogy ezt a megállapodást igenis teljesítse. Mi hosszú távon szükségesnek tartjuk a metróépítést. Úgy látjuk, hogy a lebonyolítását egyértelműen a választások utánra tolják. Reméljük, hogy akkor valóban komolyabb hitelígérvényekkel jönnek." Cselovszki Zoltán volt akkor a Fidesz fővárosi frakciójának a vezetője (ő az első adandó alkalommal - s meg kell hagyni, jó érzékkel - távozott posztjáról és a politikából az Országos Műemlékvédelmi Hivatal élére). ´ a következőket mondotta a fővárosi közgyűlésben a 4-es metróról: "Mi magunk is elejétől fogva támogatjuk az építését, de folyamatosan bíráló bizottságok dolgoznak a különböző tenderek elbírálásában. Miközben egyik oldalon jól alakul a metró ügye, a másik oldalon a már leszerződött PR-cégekkel és a már munkába álló különböző tanácsadókkal be kellene indítani a munkát. Az egész városban az jellemző, hogy ha valami épül, akkor előbb tiltakoznak ellene, és utána tudják meg, hogy miről van szó. A metróval kapcsolatban nagyon fontosnak ítélem azt, hogy ez a fajta folyamat ne induljon meg, ezt előzze meg az előkészítő csapat. Nagyon jelentősnek tartom, hogy ez a város metrója, a város beruházása legyen, ne pedig ezzel szemben keletkezzenek olyan ellenérzések, amelyeknek egyébként az alapja sok esetben nem valós." A részletek a Fővárosi Közgyűlés 1997-es és 1998-as jegyzőkönyveiből valók.

A per folytatódik

Azóta sok minden történt. Tirts Tamásnak, a Fidesz jelenlegi frakcióvezetőjének a szavaival élve például volt egy kormányváltás, amit Demszky Gábornak végre tudomásul kellene vennie.

A főpolgármester azonban ezt nem vette tudomásul. A főváros még 1998 őszén beperelte a magyar államot. A bíróság jogerős ítéletében az önkormányzatnak adott igazat: e szerint a Pénzügyminisztérium nem mondhatta volna fel egyoldalúan a fővárossal még 1998 tavaszán, a választások előtt kötött szerződését. Hiába mondogatta a Fidesz-kormány, hogy a metrót még a Horn-kabinet vállalta: a megállapodás a magyar állam és a fővárosi önkormányzat, illetve a beruházásra hitelt adó Európai Beruházási Bank között köttetett. A magyar állam pedig egy kormányváltás után is a magyar állam. Vagyis a szerződés érvényben van.

A főváros most azért perli az államot, hogy fizetésre kényszerítse. Abban bíznak: ha a szerződés él, akkor él a százmilliárdos követelés is, és a kormánynak fizetnie kell. A Fidesz jogászai szerint polgári peres eljárásban nem lehet dönteni költségvetési pénzekről, Demszky Gábor mégis biztos a győzelemben. Szerinte a kormánynak eddig egyetlen épkézláb érve volt a metróépítés ellen, az, hogy nincs rá pénz. Nógrádi László "közlekedéshez nem értő" közlekedési miniszter legutóbbi bejelentése azonban meggyőzte a főpolgármestert ennek az ellenkezőjéről. Nógrádi ugyanis azt találta mondani: anyagilag is támogatnák a 2-es metró meghosszabbítását.

Földrengés és pártfegyelem

Hiába érvelt múlt csütörtökön a közgyűlésben a 2-es metróval a fővárosi Fidesz-frakció. Hoztak szakértőt is, aki a Gellért téri karsztvízforrásokért aggódott. Betörhet a víz az alagútba, földrengést okozhat a metró közelsége. Gulyás László, a metróépítést irányító DBR Metró Kft. igazgatója válaszában igyekezett megnyugtatni az aggodalmaskodókat: minden hatóság engedélye a birtokukban van, az alagút pedig mindössze kétszáz méterre közelíti meg a karsztforrásokat. Az ellenzék tovább sorolta a "fantommetró" hátrányait. Arról fura mód nem ejtettek szót, hogy 1998 szeptemberében épp a (választási győzelemben bízó) Fidesz-frakció javaslatára módosították és szavazták meg vita és ellenvoks nélkül a nyomvonalat, s azóta szerepel a tervrajzokon a Kosztolányi Dezső tér helyett a Bocskai úti megálló.

A napirend végéhez közeledve aztán amúgy is egyre jobban elcsöndesedtek. Demszky Gábor együttérzéséről biztosította a csüggedő Fidesz-képviselőket: nem szeretne a bőrükben lenni. Az ugyanis tény, hogy a budapesti lakosok elsöprő többsége metrót akar. Még a kormánypárti szavazók több mint fele is. Nekik kellett most ellentmondaniuk a fideszes városatyáknak, és önigazolást keresni döntésükhöz. Ez utóbbi két év alatt sem sikerült. De a Fideszben a pártfegyelem erősebb a tényeknél, erősebb a szavazók akaratánál, erősebb a saját meggyőződésnél, erősebb az ésszerűségnél is: a név szerinti szavazáskor a kormánypártiak felől egymás után jött a nem, nem, nem.

A metró viszont épülni fog. Jövő nyáron.

Vajta Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.