Fischer Ádám: „A művésznek kötelessége, hogy bíráljon”

Belpol

Szombaton énekléssel tiltakozik majd az Emberi Erőforrások Minisztériumánál (Emmi) a Humán Platform. „A művészeti életben elindított diszkrimináció, illetve az oktatási szegregáció” elleni demonstráció karmestere Fischer Ádám lesz. Fischer Ádámot telefonon értük utol kérdéseinkkel.
false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Mi motiválta, hogy e kezdeményezés mellé, vagy ha úgy tetszik, karmesterként az élére álljon?

Fischer Ádám: Ha vezényelni fogok is szombaton (az esemény délután 3-kor kezdődik – a szerk.), semmiképpen sem állok a kezdeményezés élére, mert úgy tartom, hogy túlnyomórészt külföldön élve nem szerencsés és nem illendő belpolitikai kérdésekben exponálnom magam, s pláne nem tiltakozásokat vezetnem. Ha olyan ügyek elleni tiltakozásban, mint amilyen a diszkrimináció vagy az oktatási szegregáció, megkérnek a részvételre, akkor természetesen segítek, hiszen a szerencsésebb sors, amiben részem volt és van, egyúttal kötelezettségekkel is jár, s fontosnak tartom, hogy mások, a most felnövő generációk egyenlő esélyekkel indulhassanak az életben, függetlenül a hátterüktől. Ahogy Verdi is megfogalmazta a végrendeletében: kötelességünk, hogy a kevésbé szerencséseknek (meno fortunati) segítséget nyújtsunk. Így természetes, hogy ott leszek szombaton.

magyarnarancs.hu: De ön nem csupán ott lesz, hanem beszélni is fog.

FÁ: Amiről beszélni fogok, az viszont nem belpolitikai kérdés, hiszen az MMA botránya nemzetközi probléma, európai alapeszméket sért, s erről mint nemzetközi jogvédőnek nekem is lehet és persze van is nagyon markáns véleményem. A művészi minőség ideológiai alapon való megítélését éppúgy elfogadhatatlannak kell kijelentenünk Európában, mint ahogy az is tűrhetetlen, hogy az elkötelezettség mértéke elbírálási alapot jelenthessen művészek és művészi produktumok esetében. Ez ellen minden lehetséges fórumon fel kell emelni a szavunkat, s egyáltalán nem véletlen, hogy ebben a kérdésben hatalmas nemzetközi tiltakozáshullám van kialakulóban. S még egy dolog: nem szabad olyan hangulatot kelteni, hogy aki bírál, az a nemzet ellensége. A művésznek az a kötelessége, hogy bíráljon, s méghozzá a saját közösségét bírálja: így tett Heinrich Heine éppúgy, mint Thomas Bernhard.

magyarnarancs.hu: S mit fognak énekelni a minisztériumnál?

FÁ: Ez részben az önkéntes kórustagok adottságaitól függ, s bizonyosan majd csak a próbák során fog véglegessé válni a program. Ligeti György magyar népdalfeldolgozásait szeretnénk, valamint magyar népdalokat fogunk énekelni.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)