„Valótlan adatok” – Alföldi Róbert válasza Tarlóséknak

  • narancs.hu
  • 2013. május 16.

Belpol

A főváros közleményében úgy mentegeti az Újszínház harmatos teljesítményét, hogy Alföldi Róbert általuk vélelmezett sikertelenségével állítja párhuzamba Dörner kudarcait. A Nemzeti Színház főigazgatójának reagálását közöljük.

Alföldi Róbert május 15-én kelt, szerkesztőségünkbe eljuttatott sajtóközleménye:

A Fővárosi Önkormányzat Kommunikációs Hivatala által kiadott, az Újszínház működésére vonatkozó közlemény összemossa a Nemzeti Színház 2009-es működési számait az Újszínház 2012-es adataival, azt a látszatot keltve, hogy ugyanazok a tendenciák tapasztalhatók mindkét színháznál, és ezzel is igazolja az Újszínház nézőinek harmadával való csökkenését.

Ezt a leghatározottabban visszautasítom.

Kijelentem, hogy az Újszínház által képviselt művészi szemlélet semmilyen módon és semmilyen formában nem köthető a Nemzeti Színház eddigi művészi munkájához, működéséhez és szellemiségéhez. Még a számok tükrében sem.

A közleményben valótlan adatok olvashatók.

A hiteles tájékoztatás érdekében készséggel a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére bocsátottuk volna a Nemzeti Színház előadás- és nézőszámára vonatkozó kimutatásainkat.

A közleményben megjelentekkel ellentétben a Nemzeti Színház 2008-ban 457 előadást tartott 122 875 néző előtt. Az egy előadásra jutó nézőszám tehát 268,8.

Első teljes igazgatói évemben, 2009-ben 369 előadást tartott a Nemzeti Színház, 108 793 nézőnek. Az egy előadásra jutó nézőszám tehát 294,8-re nőtt.

Az Újszínház egy előadásra jutó nézőinek száma 2012-ben, a Fővárosi Önkormányzat által kiadott közlemény szerint 186,6 néző.

A nézőszám csökkenése a Nemzeti Színház esetében 2009-ben 11,5 százalék, szemben az Újszínház több mint 30 százalékos nézőszámcsökkenésével.

A fenti konkrét számok is mutatják, hogy az a hipotézis, miszerint az Újszínház 2012-es mutatói ugyanazokat a tendenciákat tükrözik, mint a Nemzeti Színház általam vezetett első teljes éve, nem állja meg a helyét, hiszen egy színház sikeres működését a számok összefüggésében illik vizsgálni.

A Nemzeti Színház 2009-es jegybevétele az előző évhez képest 12 530 198 forinttal nőtt, egy jegyért átlagban 400 forinttal többet fizetett minden néző. Ugyanezen adatok az Újszínház esetében ennek az ellenkezőjét, drasztikus visszaesést mutatnak az előző évhez képest.

A közleményben olvasható következtetések azért is meglepőek, mert 2012 végén a főváros kulturális vezetése tárgyalásokat folytatott velem arról, hogy a Nemzeti Színház vezetése után vegyem át az Újszínház vezetését, mivel a főváros is úgy ítéli meg, hogy a színház új vezetése nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Ezen szándékától a főváros kulturális vezetése később elállt.

false

 

Fotó: MTI/Kollányi Péter

A közlemény, amelyre Alföldi reagál, elolvasható a főváros honlapján. A szöveg mintegy harmadát egy cikkismertetés teszi ki, amelyben a szerző – Szűcs Somlyó Mária kommunikációs igazgató – a Magyar Narancs tizenöt évvel ezelőtti (!) cikkének állításaiból szemezget. Hogy pontosan miért is, egyelőre csak találgatni tudjuk, de minden megfejtésre nyitottak vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.