Lendületes és nagyon dühös tüntetés szerveződött egy-két óra alatt a CEU-törvény aláírása ellen

  • narancs.hu
  • 2017. április 10.

Belpol

Többezren jöttek el. A kitartóbbak végigvonultak éjjel a városon a Sándor-palotától a rádió régi épületéig. Azt skandálták, hogy "Budapest, ébredj!"

A tüntetés végén

a párszáz tüntető megérkezik a rádió épületéhez. Sajtószabadságot követelnek az "éjjel-nappal hazudozó" közmédia helyett. Az épületet rendőrök védik, akik nem ellenségesek, de egy ponton paprikaspray kerül a levegőbe - nem tudni, honnan és miért. Állítsuk meg Moszkvát! Ruszkik haza! - szól a skandálás.

Majd hirtelen a korábban már említett ligetvédő aktivista lány feltűnik a bejárat fölötti tetőn. Feladnak neki egy EU-zászlót, amelyet korábban nem sikerült kitűzni se a parlamentre, se a Fidesz-székházra. De most ott lobog a rádión - üdvrivalgás kíséri a szimbolikus győzelmet. Aztán eléneklik a Himnuszt.

A lányt a rendőrök hozzák le a tetőről, de elengedik. A tüntetők még szelfiznek az EU-zászlóval, aztán hazaindulnak. Az utolsó skandálás: Szerdán tali!

Közvetítésünk korábbi bejegyzései

01.08: A Blaha Lujza téren áll a tömeg, majd elindul az Astoria felé.

false

 

Fotó: Urfi Péter

01:00: Töretlen hangerővel szólnak az eddigi rigmusok, miközben a tömeg a Blaha Lujza tér felé vonul

Ilyen volt a vonulás az Andrássy úton:

00:35: Az Operánál a tart a menet. Hogy mi a cél, egyelőre kérdés.

false

 

Fotó: Urfi Péter

00:20: Most ért a menet az Erzsébet térre: rengeteg rendőrkocsi kíséri a tömeget. A turisták pedig bőszen fotózzák a tüntetőket.

A tömeg elérte a Lánchidat.

false

 

Fotó: Urfi Péter

A Hunyadi utca zeng a skandálástól:

23.45: A tömeg elindult a Lánchíd felé.

false

 

Fotó: Urfi Péter

23.15: Szemtanúk szerint Gulyás Márton aktivista festéket szórt egy rendőrre, majd ezután bevitték őt a Sándor-palotába. Egy Ligetvédő aktivista szintén beszaladt a kordon mögé, de kilökdösték onnan. Ezután azt követelte, hogy adjanak tájékoztatást, mi lett Gulyással.

Jelenleg több tucat rohamrendőr vonult be és sorakozott fel az Sándor-palotánál. A tömeg dühödten kiabálja: Mocskos, Fidesz!; Új elnököt!

Civilek vagyunk! – kiabálják a demonstrálók. A rendőrök továbbra is sorfalban állnak az épület előtt, miközben folyamatosan érkeznek a tüntetők, szinte csak fiatalok.

false

 

Fotó: Urfi Péter

22.46: Aki ugrál, szabad magyar, hej, hej! – ez lett az új rigmus. Valamint azt is kiáltják a demonstrálók: Orbán Viktor orosz csicska, hej, hej!

false

 

Fotó: Urfi Péter

 

Egyre több rendőr érkezik a Várba. Szégyellünk! – kiabálják a tüntetők Ádernek

22.20: 500 ember a téren. Kelj fel, Jancsi!, Megbuktok! – kiabálják. Megjelent a közmédia is a helyszínen, nekik Orbán-média! kiáltással üzentek a demonstrálók.

false

 

Fotó: Urfi Péter

Csicska Jancsi!; Sunyi-palota! – ezek az új rigmusok a téren. A demonstrálók közben elégettek egy nemzeti konzultációs lapot.

false

 

Fotó: Urfi Péter

22.00: Elvesztette elnökjellegét! – már nem egyszerűen skandálja, hanem énekli is a tömeg. Tíz óra körül nagyjából 200 ember lehet a téren, lassan, de érkeznek azért az emberek.

Megjött a busz! – amint megjelenik egy újabb csoport, ezt kiáltják a demonstrálók, utalva arra, hogy a kormánysajtó tegnap azt volt képes kitalálni, hogy buszokkal és repülővel utaztatják a tüntetőket.

Demokráciát!; Bajszos szar! Elvesztette elnökjellegét! – skandálja a tömeg 21.45-kor, jelentik munkatársaink.

Pár perce mondott beszédet Barna Miklós, az esemény szervezője: 21.20: Tudósítóink szerint még mindig nincsenek sokan, de azt lehetett hallani, a rendőrök rádión olyan információt kaptak, hogy egyre több fiatal érkezik a helyszínre, ezért sorfalat vettek fel.

false

 

Fotó: Urfi Péter

21.05-kor negyvenen lehetnek a helyszínen, a rendőrök pedig szalagos kordonnal kerítették el a Sándor-palotát – jelentik tudósítóink.

false

 

Fotó: Urfi Péter

A helyszínen ott van Juhász Péter is, az ő Facebook Live videóját itt tudja megnézni:

Helyszínen tartózkodó tudósítóink szerint egyelőre csak pár ember lézeng a Sándor-palota előtt, de már öt rendőrautó érkezett a Várba.

20.30-tól flashmobot szerveznek a Sándor-palota elé – áll a Ha aláírta, akkor azért! nevű, néhány perce létrehozott Facebook-eseményben. Azt írják, békésen fognak demonstrálni, ha nagyobb tüntetőcsoporttal találkoznak, csatlakoznak.

A tegnapi, 80 ezer főt megmozgató demonstrációt szervező Oktatási Szabadságot egyelőre nem reagált arra, hogy Áder János aláírta a lex CEU-t.

Ha aláírta, akkor azért!

Spontán talán nehéz, de mi most egy páran a Sándor-palota elé megyünk. Ha valakinek jobb ötlete van, koordinálásra használjuk a Facebookot. Igyekezzünk egy helyen lenni minél többen. Vagy több helyen minél többen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.