Hej, tükör, összetörlek! – Egy megszállott kétségbeesett akciója a megszállási emlékműnél

Belpol

Tegnap este egy tisztes magyar állampolgár fogta magát, és suhi, ami belefér, tönkretette a Krétakör tükrét a Szabadság téren – nyilván a művészi szabadság jegyében. Megértjük: sokkal könnyebb a léleknek, ha a tükröt okolja.
false

 

Fotó: B. Molnár Béla

Tükröt állított a Krétakör július 20-án éjszaka a Szabadság téri megszállási emlékmű elé, amely akció, akárhogy is nézzük, beteljesítette célját: híre kelt, jöttek, látták, s megnézhették magukat benne az emberek. Az önismereti célokból odaállított objektum mint performansz egészen eddig senkit sem zavart; a hatalmas tükörfólia ugyanúgy állt a téren, mint Budapest legújabb köztéri szobra Gábriel arkangyallal meg a sassal. S mivel nem volt ünnepélyes emlékműátadás, még csak odébb sem kellett tenni. Rendőrök, fiatalok és öregek vagy a szökőkútnál játszó gyerekek éppúgy nézegették magukat a spéci fólián, mint a megszállási emlékmű alkotója, Párkányi Raab Péter, aki ezen kicsinyt vásári gesztusával épp a konceptuális művészetről a Heti Válasznak alkotott tézisét adta át a múltnak. Hiszen azzal, hogy az MTI épp ilyen környezetben készített fotósorozatot róla, öntestével teljesítette be a konceptet.

Párkányi Raab még csak páváskodott a Krétakör egykori díszlettárgya előtt, de hétfő este, nem sokkal nyolc óra előtt valakinél annyira kiverte a biztosítékot azzal a puszta ténnyel, hogy ott volt – feltehetően zavarta a nézést, a szobor felé áradó áhítat szabad áramlását –, hogy felhasította és letépte a fóliát. Mire a jelenlévők észbe kaptak, már késő volt. Bár az átlagos kinézetű, középkorú férfit feltartóztatták s a rendőrök igazoltatták, majd el is vezették, a gyalázat már megesett.

false

 

Fotó: B. Molnár Béla

Volt a Szabadság téren egy hatalmas tükör, amit nem védett senki, nem álltak körülötte felfegyverzett vörös sapkás rendőrök, nem közvetített semmi durvaságot, még csak nem is sugallt semmi konkrétumot, csupán a szabad értelmezés vagy asszociáció lehetőségét adta meg, teremtett némi esélyt az önvizsgálatra, a gondolkodásra. Na, pont ezt nem kellett volna, egyfelől nem olyan időket élünk, amikor az ilyesmi támogatott lenne, másfelől az önvizsgálat és a gondolkodás fájhat is olykor.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.