Indul a népszavazási kampány

Megfújta a harsonákat

  • - bojtár b.
  • bogár
  • bundula
  • mészáros -
  • 2012. március 9.

Belpol

Noha a törvény betűje szerint a kampány csak a népszavazás időpontjának múlt heti államfői kihirdetése után indulhatott volna, a Fidesz már másfél éve, az SZDSZ pedig ez év eleje óta akciózik a maga igaza mellett. A lényegről, a három kérdésről azonban egyelőre kevés szó esik - legalább mi próbáljunk meg beszélni róla. De előtte idézzük föl, hogyan - és miért - jutottunk el idáig.

"Nemcsak rossz intézkedéseket, hanem egy rossz politikát akarunk eltörölni, le akarunk zárni egy kudarcokkal teli korszakot" - jelölte ki az újabb csapásirányt hétfőn Orbán Viktor az országgyűlési Fidesz-frakció ülésén. Az új tantételek értelmében a "szociális népszavazáson" az első igennel az emberek kiállhatnak az önbecsülésükért, a másodikkal a pénzükért, a harmadikkal pedig megüzenhetik, hogy hazug politikusoknak nincs helyük a közéletben. A referendum nem pártpolitikai ügy, hanem olyan ügyekben hivatott dönteni, amik a 21. században a "nemzetek sorsát meghatározó legfontosabb kérdések".

Ha a fentiekből nem lenne világos, a Fidesz kezdeményezte népszavazás a vizit-, a tan- és a kórházi napidíj elvetéséről vagy megerősítéséről szól. Legalábbis pro forma; hiszen egy olyan kérdésföltevést, hogy "Akarja-e ön, hogy a Gyurcsány-kormány tegnapi hatállyal azonnal megbukjon?", a törvények egyelőre nem tesznek lehetővé. Az idővel "szociális népszavazássá" fölstilizált kezdeményezés ugyanis

eredendően nem több,

mint Orbán Viktor 2006. októberi kormánybuktató akciójának a folyománya. Az őszödi beszéd nyilvánosságra kerülése, a jobboldali erők szervezte tüntetések és zavargások, majd a Fidesz nagyarányú önkormányzati választási győzelme után, működése során nem először, Orbán eltaktikázta magát, s belesétált a "mindent vagy semmit" csapdájába. Az október 1-jei helyhatósági voksolást a számára kudarcot hozó tavaszi országgyűlési választások harmadik, kormánybuktató fordulójának hirdette meg. E közepes nívójú blöff után egy ennél is színvonaltalanabb próbálkozás következett, a 72 órás ultimátum bejelentése (ha a kormány nem mond le, huh, mi lesz itt!). Az ostobaság spiráljából azonban nem lehetett kiszállni: az ultimátum befuccsolása után jött az emlékezetes nagygyűléssorozat (benne az "Igen, Magyarország!" charta meghirdetésével - emlékszik rá még valaki?), amely érdeklődés hiányában idővel magától elhalt. A kormány továbbra is a helyén volt, s az Orbán számára egyre kínosabb szituációt oldotta föl a 2006. október 23-án bejelentett népszavazási kezdeményezés. (Lásd: Kérdéses kérdések, Magyar Narancs, 2006. november 2.)

A gondosan kiszivárogtatott "információk" szerint fideszes források utólag azzal magyarázták mindezt, hogy Orbán e zseniális taktikai lépésekkel a népszerűtlenné vált miniszterelnök mögötti összezárásra késztette az MSZP-t. Pedig dehogy ez volt a cél; a 2006. októberi sikertelen kísérlet után Orbán egy 2007. tavaszi kormánybukásban, de minimum kormányfőcserében kezdett bízni. A nagyívű elképzelés a magas gáz- és áramszámlák miatti "népharagra" épített, hogy az majd elsöpri a koalíciót. Miután a lázadás újfent elmaradt, ismét előtérbe kerültek a fél évvel azelőtti népszavazási kérdések. Annál is inkább, mert az Alkotmánybíróság (AB) akkortájt döntött a megtámadott és az Országos Választási Bizottság (OVB) által részben elutasított hét kezdeményezésről. (Lásd: Urnák népe, Magyar Narancs, 2007. március 15.) Első körben három fideszes kérdés élte túl a törvényességi próbát (a kórház-privatizációs, a patikaliberalizációs és a földkérdés), kettőt (egy nyelvtanilag is problematikus próbálkozást a miniszteri kártérítési felelősségről, valamint a nyugdíjasok munkavállalását érintő kezdeményezést) az AB végleg elmeszelt, kettőt pedig (a vizit- és a tandíjas fölvetést) formai okokra hivatkozva visszautalt az OVB hatáskörébe. A Fidesz az AB-határozat megállapításait is figyelembe véve átfogalmazta utóbbi két kérdését, s ekkor terjesztette be a kórházi napidíj megszüntetésére vonatkozó kezdeményezését is. Hosszas huzavona, többszöri forduló, látványos AB-OVB viták, és a Fidesznek az OVB-t elfogultsággal vádoló nyilatkozatdömpingje után alakult ki az a helyzet, melynek folyományaként március 9-én népszavazhatunk a vizit, a tan- és a kórházi napidíj sorsáról. (E folyamattal többször is foglalkoztunk, az utolsó erről szóló írást, benne a korábbi cikkek hivatkozásával lásd: Havi kétszáz iksszel, Magyar Narancs, 2008. január 10.)

Egyvalami változatlan csupán: Orbán kormánybuktató szándéka. Az utcai tüntetéses-nagygyűléses lehetőség kifulladásával a Fidesz vezére a népszavazást nevezte ki az előre hozott választásokat kikényszerítő eszköznek - ami közjogilag éppen úgy nonszensz, mint amikor az önkormányzati választásokról állította ugyanezt. Tavaly október 23-án úgy tűnt egyébként, hogy visszavesz a lendületből: a "kishitűséget" és a "türelmetlenséget" egyaránt ostorozva arról beszélt, hogy a referendum pusztán az első lépés azon az úton, amely a 2010-es választási győzelemhez vezet. Nem tudni, mi volt e rövid megingás oka; akárhogyan is, Orbán azóta újra kozmikus jelentőségűnek igyekszik láttatni a referendumot, amely immár nem egyszerű kormánybuktatásról, hanem egy új világ nyitányáról, mi több, a III. évezred magyar sorskérdéseiről szól.

A kormányoldal a népszavazási kezdeményezés 2006. őszi bejelentése óta többször is érzékeltette, hogy egy eredményes referendum sem akaszthatja meg reformpolitikáját. Ez igaz is, meg nem is. Tény, hogy a vizitdíj esetleges eltörlésétől még vígan mehetne tovább az egészségügy átstrukturálása - de ennél többről van szó. És nem csak azért, mert a három kérdés a kormányzati törekvések szimbolikus elemeire vonatkozik. Hanem azért is, mert a még mindig élő államszocialista reflexeken való túllépésről is szó van. Ám minderről - vagyis a lényegről - alig esik szó. Vegyük hát sorra, voltaképpen mire is mondunk igent vagy nemet március 9-én - ha már kormányt bizonyosan nem buktathatunk.

A vizitdíj és a kórházi napidíj

nem a semmiből előkerült népnyúzó intézkedés, hanem egy speciális, más területeken régóta alkalmazott és egyre inkább terjedő finanszírozási forma. A javak döntő többségéért minden fogyasztó teljes árat fizet, ám az európai kultúrafelfogásnak (vagy gazdaságpolitikának) megfelelően bizonyos szolgáltatások mindenkinek járnak, illetve igénybevételük nem függhet a pillanatnyi fizetőképességtől. Ezeket a szolgáltatásokat közpénzből finanszírozzák, s így - a közvetlen fizetés elmaradása miatt - ingyenesnek tűnnek. A fogyasztás mennyiségét szinte semmi nem korlátozza, és emiatt a minőségi követelmények sem olyan erősek. E hatások mérséklésére vezették be számos közfinanszírozott szolgáltatásnál a költségek egy kisebb hányadát fedező önrész fizetését. A földgáz még a legszegényebb rétegeknek sincsen ingyen, az útépítés és fenntartás kisebb részét megfizetjük az autópályadíjban, sőt: az egészségügyben is ugyanezért fedezi a gyógyszerek árát a részben a betegek által fizetendő térítési díj. Hiába számít mindez közhelynek, az Európa-szerte régóta meglévő két díjnak idehaza minimális az elfogadottsága. Ami persze érthető: a szolgáltatások igénybevevői nem szoktak államháztartási elemzésekkel bíbelődni, pláne akkor, ha éppen betegek.

A vizitdíj és a kórházi napidíj bevezetésének konkrét indoka tehát az volt, hogy segítségükkel csökkenjen az indokolatlan orvoshoz fordulás, illetve a kórházban töltött idő, bevételhez jussanak az orvosok, intézmények, továbbá visszaszoruljon a hálapénz. Továbbá az, hogy szemléletváltást hozzon: a közvetlen fizetés elvárásokat keletkeztet, s valamelyest tudatosítja, hogy nincsen ingyenesség. Az ellenérvek szerint minek még egyszer fizetni azért, amit a járulékokkal már megfizettünk; azonkívül lesznek olyan betegek, akik emiatt nem mennek majd orvoshoz, az orvosok munkáját ellehetetleníti a beszedés miatti adminisztráció, és az új rendszer rombolja az orvos-beteg viszonyt. E szempontok egy év elteltével csak részben értékelhetők; többek között azért, mert a magyar kormányok nemcsak az előzetes hatásvizsgálatokkal adósak, hanem az utókövetés sem az erősségük.

A leginkább érzékelhető hatás a háziorvosoknál jelentkezett: több mint 20 százalékkal csökkent az orvos-beteg találkozások száma. (Ez alól a gyermekkörzetek jelentenek kivételt, és nemcsak azért, mert itt nem kell vizitdíjat fizetni, hanem azért is, mert a gyermekét eddig sem cibálta senki ok nélkül a rendelőbe.) A háziorvosi praxisoknak átlagosan havi 180 ezer forint legális bevételük van a vizitdíjból, ami a hivatalos finanszírozásukat mintegy egynegyedével emelte meg. A fix finanszírozás miatt az államnak nem keletkezett megtakarítása, a változás inkább a nehezen forintosítható rendelői zsúfoltság és orvosi leterheltség mérséklődésében érhető tetten. Itt volt feltételezhető az is, hogy mivel a két összeg nagyságrendje hasonló, a hálapénz szerepét valamennyire átveszi a vizitdíj. Pontos felmérések a dolog jellegéből adódóan nemigen lehetnek, de az itt-ott elszórt (névtelen) nyilatkozatok, rendelői tapasztalatok, a betegek beszámolói alapján valószínű, hogy a borítékosdit az orvosoknál maradó önrész valóban visszaszorította. Láthatólag a díjak beszedési procedúrája sem mérgezte meg az orvos-beteg viszonyt, és az állítólag óriási pluszmunka sem lehetetlenítette el a rendelést. Az interpretáció változását jól jelzi az orvosi kamara háziorvosi szekciójának volt vezetője, Kertai Aurél helyzetelemzése is: míg korábban úgy vélte, az adminisztrációs tevékenység szinte teljesen el fogja vinni a bevételt, legutóbb már úgy nyilatkozott, hogy a vizitdíj eltörlése csődbe viszi a praxisokat.

A járóbeteg-szakrendeléseken ugyanígy csökkent az esetszám, ami már megtakarítást is generált. Ám mivel a vizitdíjat nem egy az egyben az orvosok kapják, és az összegek sem annyira összemérhetők, igencsak mérsékelten hatott a hálapénzre - bár nem egy szakorvos panaszkodik épp emiatt. Ez a hatás a kórházakban azonban már végképp nem érzékelhető. Igaz, a fizetési kötelezettség miatt a betegeknek nem mindegy, hány napot számolnak el utánuk, így az ápolási időtartam az aktív és a krónikus ellátásban is jelentősen csökkent, ami megtakarítás az egészségbiztosításnak. A napidíj egyébként a kórházak bevételének alig egy százalékát adja; van, ahol adósságtörlesztésre fordítják, van, ahol a napi költségeket fedezi, és néhol jut belőle a dolgozók bérkiegészítésére, jutalmazására is.

A vizitdíjból és az ápolási díjból egy év alatt mindösszesen 21 milliárd forint folyt be. Ugyanakkor az ellátások finanszírozásából, a kevesebb orvoshoz fordulás miatti kisebb gyógyszerfogyásból, a csökkenő betegforgalomból eredő kevesebb utazási költségtérítésből stb. 42 milliárdos megtakarítás adódott, azaz pusztán az önrész bevezetése

63 milliárd forintot hozott

Ezzel szemben az állhatna, ha a napi- vagy a vizitdíj miatt valaki indokolt esetben sem fordulna orvoshoz. A létező felmérések csupán abban igazítanak el, hányan állítják, hogy a vizitdíj miatt halasztották el a vizsgálatot - azt természetesen nem mutatják meg, hogy mennyire őszinték a válaszok, és hogy az elmaradt vizit szükséges lett volna, vagy fölösleges. Mindenesetre sem orvosoktól, sem intézmény- és kamarai vezetőktől nem hallani, hogy a 300 forint bárki valóban beteget eltántorítana - ilyesmit kizárólag ellenzéki politikusok tudnak állítani. Kormánypárti politikusok pedig a fogyasztói szemlélet kialakulására utaló biztató jeleket szeretnek emlegetni - holott a szemlélet nyilvánvalóan egy hosszú folyamat eredményeként változik.

A közvélemény-kutatások szerint még a kormánypárti szavazók többsége is elutasítja a vizitdíjat, s még inkább a kórházi napidíjat: a leggyakoribb indok, hogy a járulékokkal a kezelést már kifizették. Pedig a tisztább viszonyok, a fenntartható finanszírozás, az ésszerű igénybevétel olyan hosszú távú szempontok, amiket nem írhat felül az, hogy adott pillanatban semmiért nem kellemes fizetni, legyen az mégoly kicsi összeg is. Mindennek tudatosítása a politika feladata lenne; szakmai nézetkülönbség, ideológiai meggyőződés, pártállás nem befolyásolhatná.

Bármily meglepőnek hangzik, az ilyesfajta racionális gondolkodásra nemcsak Németországban képesek a politikai ellenfelek. Példa rá a tandíj (a harmadik márciusi népszavazási kérdés) egykori itthoni kezelése.

Valamikor réges-régen,

amikor Magyarországon szinte normálisnak tűnő emberek foglalkoztak politikával, a felsőoktatási tandíj bevezetése nem tűnt különösebben fájdalmas operációnak (még az 1992-93-as diáktüntetések mellett sem). Annál, amit a kimenő MDF-kormány oktatási minisztere, Mádl Ferenc mondott erről 1993-ban, máig nem lenne szükség precízebb és rövidebb indoklásra: "A tandíj a hallgató hozzájárulása saját képzésének költségeihez. Amellett, hogy ez a felsőoktatás jelentős forrása lehet, egyben meghatározó struktúraalakító és hatékonyságbefolyásoló tényező is lesz. Nyilvánvaló ugyanis, hogy a felsőoktatásért mint szolgáltatásért fizető hallgató kereslete befolyásolni képes az intézmények kínálatát, de a minőséget is." A tandíj továbbá "szociális igazságot fejez ki, a tehetősek fizetnek, a szociális helyzetbeli egyenlőtlenségeket pedig nem általános ingyenességgel, hanem jól működő hallgatói támogatási rendszerrel kezeljük". (A tandíj rendszerváltás előtti és utáni történetéről lásd korábbi cikkünket, ahonnan ez az idézet is származik: Ladányi Andor: Jövője van, Magyar Narancs, 2007. április 19.)

Az 1994-ben bejövő szocialista-liberális koalíció egy darab ideig úgy gondolta, a tandíjat úgy és akkor vezeti be, ahogy annak értelme van, és ahogy igazságos, vagyis a diákhitellel együtt - ám e szándékot az 1995-ös Bokros-csomag sürgősséggel húzta keresztül. És bár a Horn-kormány ezután valóban nekilátott a diákhitelrendszer kidolgozásának (sőt, 1998-ra el is készült vele), a dolgok ekkorra kezdtek rossz irányt venni. A Fidesz (és a diákság élcsapata) a havi 2000 forintos tandíj eltörlését kezdte követelni, olyannyira, hogy az 1998-as kampányában is nagy hangsúllyal emlékezett meg róla; s midőn a párt kormányra került, így is cselekedett. Valamint - 2001-től - bevezette a diákhitelt, a rendszer másik, nép- és választóbarát lábát. Az már szinte fel sem tűnt senkinek, hogy az egyik láb, az, amelyik ennek a másiknak értelmet adott volna, menet közben valahogy eltűnt.

Szép évek jöttek ezután: a 90-es évek elejének tandíjpárti politikai konszenzusát a tandíjtalanságot övező sunyi hallgatás, illetve hazudozás követte. Ez jellemezte a 2002-es kampányt, s többé-kevésbé a 2006-osat is. A második Gyurcsány-kormány aztán nem habozott tovább. Egy rövid kitérő után (az utólagos képzési hozzájárulás furcsa koncepciója mindössze pár hetet élt meg, lásd erről cikkünket: Berlinger Edina: Nem csak népszerűtlen, Magyar Narancs, 2006. június 8.) az Országgyűlés 2006 nyarán módosította a felsőoktatási törvényt, és az államilag finanszírozott képzésben (áfk) részt vevő egyetemisták és főiskolások számára bevezette a fejlesztési részhozzájárulást - azaz a fer-t, azaz a tandíjat. (Figyelem! Ez természetesen csak az államilag finanszírozott képzésben részt vevő diákságra vonatkozik: az ebbe a kategóriába tartozó ifjú polgártársainkon kívül majdnem ugyanennyien tanulnak már most is különféle nem államilag finanszírozott képzésekben.)

Összegét az alapképzésben évi 105 ezer, a két évvel később induló mesterképzésben 150 ezer forintra kalibrálták, amitől a későbbiekben az intézmények a saját belátásuk, illetve az általuk nyújtott szolgáltatás iránti kereslet szerint ötven százalékkal eltérhetnek. Az új rendszer a legrászorulóbbakat és a legjobban tanulókat támogatja, felszámolná viszont a hamis egyenlősdit, amelyben annak, aki bekerült az államilag finanszírozott képzésbe, nem kellett tandíjat fizetnie, függetlenül attól, hogy jól szituált szülők gyermeke vagy szegény családból származik. A diákhitel olcsó és könnyen felvehető; a diákok jövendő, az átlagnál nagyobb keresményükből finanszírozzák tanulmányaikat. A rendszer alul és felül is nyitott: a legjobb tanulmányi eredményt elérő 15 százalék tandíjmentességet, sőt ösztöndíjat kap. Aki viszont egy év alatt nem teljesíti a megszerezhető kreditpontok legalább felét, kiesik az államilag finanszírozott képzésből, így a következő évben már költségtérítést fizet; s helyére a legjobb tanulmányi eredményt elérő költségtérítéses hallgató kerül. (A fer 2007 szeptemberében lépett életbe; ezért van az, hogy az első forintokat idén szeptemberben kell majd leszurkolni. Az első évben tanulmányi eredmény híján fizetni sem lehetett.)

A tandíjból befolyó - mintegy 20 milliárd forintnyi, az állami ráfordítások 20 százalékát kitevő - összeg az intézményeknél marad. (Olyan ez, mint az önkormányzatoknak az iparűzési adó. Sőt olyanabb, hiszen meghatározott százalékát az egyetemisták ösztönzésére kell költeni.) Az egyetemek vezetése, gyanítjuk, ezért is szerette meg a tandíjat, különösen azután, hogy alapvetően sikerült ellenállniuk a kormány autonómiájukat csorbító törekvéseinek. A bevételek minimum egyharmadát, maximum felét ösztöndíjakra használhatják (az általuk kidolgozott elvek szerint, de a tanulmányi eredménytől függően); a maradékot fejlesztésekre fordíthatják.

Az elmúlt évek vitáiban már elhangzott úgyszólván minden érv a tandíj mellett, és minden érv ellene is.

A két fő szempont

az állam teherbíró képessége (azaz, hogy hány felsőoktatási helyet kell finanszírozniuk az adófizetőknek: azoknak is, akik a felsőoktatás áldásaiból - a jobban fizető állásokból, a magasabb tudásból és státuszból - soha nem fognak részesülni), illetve hogy a tandíj gátja-e a társadalmi mobilitásnak (amennyiben a szegény szülők tehetséges gyerekeit nem engedi továbbtanulni). A kormányoldal szerint a fer igazságos, hiszen a képzés költségeit részben - de nem túl nagy részben - a képzés haszonélvezőire hárítja, miközben a diákhitel és a célzott szociális segélyek segítségével ezeket a költségeket részben időben eltolja, részben kiváltja. Ráadásul a fer motiválja mind a diákokat, mind az intézményeket. Az ellenzék mindennek az ellenkezőjét állítja, s közben gyakran - és arcpirítóan demagóg módon - hivatkozik arra is, hogy a jó állásokat és magas fizetéseket karmoló diplomások az általuk fizetett magasabb adók révén mintegy "visszafizetik" a "társadalomnak" azt, amit diákkorukban tőle kaptak.

A Narancs ezeket az érveket legutóbb a tavaly karácsonyi számában vette sorra (lásd a Mély levegőt! című mellékletünket, 2007. december 20.), míg lapunk máig érvényes álláspontját Berlinger Edina foglalta össze a fer bevezetését helyeslő cikkében (lásd: Kérdezz, felelek!, Magyar Narancs, 2006. július 6.). Való igaz, hogy a tandíjra és a diákhitelre alapuló rendszer egyik fontos eleme, a minőségbiztosítás még kevéssé működőképes, s hogy még sok év fog eltelni addig, amíg a diákság ki bírja követelni magának a valóban színvonalas képzést. Tény továbbá, hogy a szegény szülők gyerekei jobbára már bőven az egyetemi felvételi előtt elesnek a továbbtanulás lehetőségétől, és a tandíj, a diákhitel, valamint a segélyek hármasa önmagában kevés ennek az igazságtalanságnak a megszüntetésére. Az is biztos, hogy ma egy érettségi előtt álló fiatal aligha tudja megtervezni stúdiumait, mert három (pláne öt) évre előre egyetlen felsőoktatási intézmény sem tette közzé tandíjpolitikáját. De a tandíj, a diákhitel és a segélyek alkotta egységes rendszer esetleges bukása a március 9-i népszavazáson ismét az ordító népbutítás, a "minden ingyen van" illúziójának diadala lenne. És persze egy újabb győzelem a középosztálynak - az alsóbb státuszú adófizetők rovására. Mindezt akkor is szomorú lenne látni, ha jól tudjuk: a kormányoldal az elmúlt másfél évben a kisujját sem mozdította azért, hogy ezeket az összefüggéseket érthető módon megpróbálja elmagyarázni a választóknak. Mindeddig mindösszesen azt sikerült kipréselniük magukból, hogy ha bukik a tandíj, a költségvetés nem pótolja majd ki az egyetemek kieső bevételeit. Ez pedig nem csak azért szánalmas, mert nem lesz igaz (kíváncsiak leszünk arra, hogy nemet tud-e majd mondani a kormány a rívó egyetemeknek), és nem csak azért, mert zsarolásíze van, de legfőképpen azért, mert ez a zsarolás is teljesen célt téveszt és értelmetlen. A rektoroknak, dékánoknak, akik ezt értik, éppúgy egy szavazatuk van, mint azon szavazati joggal rendelkező nyolcmillió polgártársunknak, akik viszont nem értik.

Figyelmébe ajánljuk

„Nem attól lesz valaki fényművész, hogy egy épületre vetít”

Kilencedik alkalommal rendezték meg Pécsett a Zsolnay Fényfesztivált július elején. A város 28 pontján hazai és külföldi alkotók mutatták be helyszínspecifikus munkáikat, amiket négy nap alatt több mint százezer ember látott. Szervezőkkel és művészekkel beszélgettünk az esemény hazai és nemzetközi jelnetőségéről, az utóbbi években egyre népszerűbbé váló fényművészetről, valamint a mesterséges intelligencia e területen történő hasznosításának lehetőségeiről.

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.