Itt a civilek válasza Bayer Zsolt uszító kijelentéseire

  • narancs.hu
  • 2017. május 8.

Belpol

Nem félnek.

Április 25-én a parlament igazságügyi bizottságának ülésén tiltakozó civil szervezetek vezetői és munkatársai határozottan visszautasítják Bayer Zsoltnak a civilek elleni fizikai erőszakra buzdító kijelentéseit – olvasható a Civilizáció csoport közleményében. „Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy Bayer Zsolt nyugdíjas emberek, illetve oktatásért, egészséges környezetért dolgozó civil szervezetek munkatársainak fizikai bántalmazására bátorítja hallgatóit.”

Bayer Zsolt a Karc FM Paláver című műsorának április 25-ei adásában fizikai erőszakra buzdított a civil szervezetek munkatársai és mindenki más ellen, aki törvényes lehetőségeit kihasználva részt szeretne venni egy nyilvános parlamenti ülésen, és ott véleményét kívánná kifejezni – írják. A csoport szó szerint idézi is Bayer szavait:

„Ha még egyszer ezek vagy ilyenek megjelennek a parlament épületében, és ott megzavarják a munkát, akkor úgy kell őket kivágni, mint a macskát szarni. Ha a taknyukon és a vérükön kell őket kirángatni, akkor a taknyukon és a vérükön… Ha kell, akkor szanaszét kell verni a pofájukat. Ez ugyanis Magyarország parlamentje, nem pedig a nyilvános vécé, ahová ezek valók.”

A házszabály szerint a bizottsági ülések nyilvánosak, regisztrációval bárki számára meghallgathatók. A civil szervezetek munkatársai a bizottság ülését nem megzavarva, csendben, demokratikus eszközökkel fejezték ki véleményüket. Ez verte ki a biztosítékot a bizottságot vezető KDNP-s Rubovszky Györgynél is, aki igen hamar berekesztette az ülést.

Bayer szavait a Civilizációs csoport elítéli, mert „nem egyszerűen ordenáré stílusban erőszakra ösztönöznek, ami közvetlen veszély esetén már bűncselekménynek számít, hanem azért is, mert tovább erősíti azt a hamis képet, hogy a törvényhozás folyamatába az állampolgároknak semmilyen beleszólása nem lehet.
 Mi ennek épp az ellenkezőjét gondoljuk: egy érett demokráciában legitim módon csak és kizárólag az érintettek bevonásával társadalmi vitát követően lehet törvényt alkotni”.

Szél Bernadett feljelentést tesz Bayer újabb uszítása miatt.

„Elég a viszkető tenyerű fideszesekből”

A Hősök Vétója tüntetést és az április 25-ei parlamenti akciót szervező Civilizáció csoport mögött több mint száz hazai civil szervezet áll. A Civilizáció civil értékekért dolgozó önkéntes emberek csoportja. „Gyerekek jogait védjük, szegény embereknek adunk ételt, hajléktalanoknak hajlékot, közösségeket támogatunk, és egy tiszta, békés és egészséges Magyarországért dolgozunk.

Azért tiltakoztunk az igazságügyi bizottság ülésén, mert a parlamentnek benyújtott törvény önkényes módon bélyegez meg társadalmilag hasznos tevékenységet végző civil szervezeteket, ami álláspontunk szerint hosszú távon az egész hazai szektor számára jóvátehetetlen károkat fog okozni.”

Az április 25-ei parlamenti akcióban a következő szervezetek munkatársai vettek részt a Civilizáció csoport nevében: Amnesty International Magyarország, Artemisszió Alapítvány, Civil Rádiózásért Alapítvány, Civil Kollégium Alapítvány, Feltétel Nélküli Alapjövedelem, Krétakör Alapítvány, Menedék - Migránsokat Segítő Egyesület, Nyugdíjasok Országos Képviselete, Ökotárs Alapítvány, Tanítanék mozgalom, Társaság a Szabadságjogokért, Védegylet.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.