Nem befolyásolta a közhangulat – a romagyilkosok elleni ítéletről

  • Stépán Balázs
  • 2013. augusztus 7.

Belpol

A börtönből nem szabadulhatnak. A romák ellen, aljas indokból, bűnszövetségben elkövetett gyilkosságsorozat három vádlottját életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélte a bíróság. A negyedrendű vádlott, aki a két utolsó, két emberéletet követelő gyilkosságban segédkezett, tizenhárom évet kapott, ő kilenc év múlva szabadulhat. Egyikük büntetését nem enyhíthetik.

Kiss Árpád elsőrendű vádlott és öccse, Kiss István nem hallgatta meg az ítélet indoklását, csak a fellebbezés idejére kísérték őket vissza a fegyőrök a tárgyalóterembe. Mindketten arra hivatkoztak, hogy a nyomozás és a bírósági eljárás nem bizonyított be semmit, nem ők követték el a bűncselekményeket. A harmadrendű Pető Zsolt is ártatlanságát hangsúlyozta. Csontos István méltányos elbírálást kért; nem jószántából, életveszélyes fenyegetéstől való félelmében működött együtt a gyilkosokkal, állította az ítélet elleni fellebbezés alkalmával.

Az első- és a másodrendű vádlott

Az első- és a másodrendű vádlott

Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

A Budapest Környéki Törvényszék alaposan felbolygatta a vádat. Kimondta, hogy a vádlottak bűnszövetségben működtek együtt, elhatározták, hogy a roma közösséget „megrendszabályozzák” – az ítélet szóhasználata szerint –, mert az állam nem képes kellő szigorral megvédeni magyar polgárait az agresszív roma közösségek támadásaival szemben. Az akkor megalakult Magyar Gárda sem képes erre, mert nevetséges „ólomkatonákból” áll. A Kiss testvérek Pető Zsolttal úgy gondolták, hogy az állam tehetetlen, a rendőrség és az igazságszolgáltatás pedig elnéző a „cigánybűnözés” kihívásaival szemben, ezért az állami alakulatok helyett saját kézbe veszik a cigánytársadalom „megrendszabályozását”, „megzabolázását” és „megregulázását” – ahogy a bíróság megfogalmazta az „aljas indok”, azaz a rasszista indíték metaforáit.

Bűnszervezetet hoztak létre, illetve létre sem kellett hozni, megállapodtak, hogy fegyveres akciókkal megfélemlítik a roma családokat és közösségeket, hátha elviselhetetlen feszültséget sikerül teremteni Magyarországon, és a hatóságok lépéskényszerbe kerülnek. Az összes fegyveres támadást emberölési szándékkal tervezték meg a vádlottak – állapította meg a bíróság, és szintén gyilkos szándékkal hajigáltak gyújtópalackos benzines üvegeket a faluvégi cigánytelepek házaira.

A bíróság azt hangsúlyozta, hogy „tettközpontú”, a cselekmény körülményeit mérlegelő döntést hozott, kizárólag az elkövetett bűncselekmények súlyát vette figyelembe. Döntését nem befolyásolta a közhangulat, illetve az a „társadalmi felháborodás”, aminek nyomait egyébként alig-alig voltunk képesek felfedezni a végtelenségig elhúzódó, bukdácsoló nyomozást meg az igazságszolgáltatás mellényúlásait figyelve.

Aki ezt a történetet végig figyelemmel kísérte, aligha hiheti, hogy az aljas indokból – rasszizmusból – elkövetett gyilkosságsorozat lényege pontosan kifejezhető lenne a jelenlegi büntető törvénykönyv rendelkezéseivel. Itt egészen másról, sokkal súlyosabb, előítéletes konfliktusról van szó. Nem véletlen, hogy a sértetteket képviselő ügyvéd a népirtáshoz próbálta hasonlítani a támadássorozatot, az ügyész pedig a terrorbűncselekmény fogalmától próbálta meg elhatárolni.

Az ítéletet az ügyész és a vádlottak is megfellebbezték.

A szerző többedmagával írt, vonatkozó blogja itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.