Az említett, korábban sajtóvisszhangot is kiváltó tendert a VT-Transman Kft. nyerte el még augusztusban: a tender ütemezése értelmében márciusban 75 csuklós és 75 szólóbusz állna forgalomba a főváros utcáin. Mindez most azért látszik meghiúsulni, mert a BKK nem egymaga áll a tender megrendelői oldalán – ha így lenne, akkor nyugodtan menedzselhetné a buszokra vonatkozó szerződés teljesítését –, azt ugyanis a BKV-val együtt, konzorciumban írta ki. A tender teljes költségét álló közlekedési vállalat igazgatósága azonban nem támogatta a 150 autóbusz alvállalkozói üzembe adásának elindítását: a beruházás ugyanis évi 1,5 milliárd forintos lyukat ütne költségvetésén, a BKV jelenleg ennyivel olcsóbban tudna üzemeltetni ennyi járatot, igaz, a lerobbant Ikarus-állománnyal és nem a VT-Transman-féle Mercedes Citarókkal. (A használt Mercedes Citarókról korábbi írásunkat itt olvashatja.)
Vitézy Dávid
Fotó: MTI - Mathé Zoltán
A narancs.hu úgy értesült, hogy a BKV felső szintjén nem tartják korrektnek, hogy a BKK a BKV büdzséjéből „fizetné” ki az 1,5 milliárddal drágább szolgáltatást, miközben a különbözetnek sem a BKK, sem a főváros nem biztosítja a fedezetét. A kishajó-forgalom meghosszabbított és sűrített közlekedtetését a BKK még lenyelette a BKV-val – ez körülbelül évi 300 millió forint többletet okoz –, de ezt a tendert már nem sikerült.
Idén már négymilliárd felett A VT-Transman 1999 óta a BKV alvállalkozója, de 2011 elejétől, amióta a BKK fokozatosan átvette a megbízói szerepet, vele áll kapcsolatban. A VT-Transman a BKK tavaszi tenderét is elnyerte, négy szerződés keretében évi 4,2 milliárd forint értékű megbízást kapott ebben az évben. |
A BKV hattagú igazgatóságában három BKK-s és három nem BKK-s tag ül. Utóbbiak – információink szerint – mostanában egyre markánsabban képviselik a közlekedési vállalat érdekeit, ha kell, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgatóval szemben. Szavazategyenlőség esetén az elnök Várszegi Gyula voksa dönt, aki szintén kész megküzdeni a BKV érdekeiért, ráadásul Tarlós István főpolgármesterhez több évtizedes ismeretség köti. Ugyanakkor kérdéses, hogy az BKK-s tagok a BKV igazgatósági tagjaiként kinek az érdekét tartják szem előtt, ha az ügyben ismételt szavazásra kerül sor. Az igazgatóság nem BKK-s tagjai várhatóan továbbra is meg fogják akadályozni, hogy a többletköltség fedezete nélkül a BKV bevállalja a 150 alvállalkozói busz beindítását, ennek engedélyezése ugyanis – egyes félelmek szerint – felvethetné a hanyag vagy akár a hűtlen kezelés büntetőjogi következményeit is.
------------------------
Cikkünk megjelenését követően levelet küldött szerkesztőségünkhöz a BKV és a BKK sajtóosztálya. Ebben olyan állítást is cáfolnak, amit nem tettünk meg (senki nem szavazta le a benyújtott javaslatot - hívják fel figyelmünket), és hangsúlyozzák, hogy az igazgatósági ülésen további kiegészítéseket kért mindkét társaság a busztenderrel kapcsolatban.