Mégsem biztos, hogy jöhetnek a Mercedes buszok

  • narancs.hu
  • 2012. október 3.

Belpol

Tegnap megjelent egy MTI-hír, miszerint a BKK–BKV igazgatóságának együttes ülésén rábólintottak a VT Transman Kft. által bérelt Mercedes buszokra. A két fővárosi közlekedési cég ma cáfolta ezt az értesülést.

Bár a távirati iroda arról adott hírt kedd éjjel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt.-ből származó értesülésre hivatkozva, hogy jöhetnek a Mercedes buszok Budapestre, az elképzelést támogatta a BKK és a BKV igazgatósága, a valóság más képet mutat. A BKK–BKV-igazgatóságok együttes ülése ugyanis nem szavazta meg, hogy szerződést kössenek a tendert megnyerő VT Transman Kft.-vel 150 új autóbusz közlekedtetéséről. A BKK ma kora este közleményt adott ki: „...tegnapi ülésein pozitívan elbírálta a BKK és a BKV igazgatósága, végleges eredményhirdetés azonban csak október közepén, 16-án várható. Az igazgatóság ezáltal arra biztosított időt, hogy amennyiben a korábbiakban a BKK-val megkötött feladatellátási szerződésben foglalt fedezetet a Fővárosi Közgyűlés nem látja biztosítottnak, ezt módja legyen időben alapítói döntésével az ajánlatkérő konzorcium tudomására hozni. A szerződések teljesítéséhez szükséges fedezet megteremtése, illetve a szerződésekben foglalt kötelezettségek teljesítése megkötött szerződések értelmében a BKK feladata, tehát a szerződés megkötése esetén a közszolgáltatások megrendelője a Fővárosi Önkormányzat megbízásából a BKK lesz.”

Mint arról a magyarnarancs.hu a birtokában lévő, a BKV vezetői számára augusztusban készült összeállítás alapján beszámolt, az új buszok külsős cég általi bérlése 1,5–2 milliárd forinttal kerül többe, mint ha a BKV maga bérelné. A BKK mégis elkötelezettnek tűnik a külsős cég megbízása iránt. (Az MTI tegnap olyan belső gazdaságossági vizsgálatot említett, amely ennek épp az ellenkezőjét állítja: azt, hogy olcsóbb, ha vállalkozó bérli a buszokat.) A mai közlemény mindenesetre az augusztusi elemzést támasztja alá, hiszen épp a fedezetet nem látja garantálva. Eszerint pontosan az az 1,5–2 milliárd forint hiányzik, amit a fővárosnak kellene kifizetni, méghozzá egy olyan válságos időszakban, amikor 10 milliárd forintos hitelfelvételre és 25 milliárdos folyószámlahitel felvételére készül, az állam pedig elvonja a BKV támogatására eddig adott 40 milliárd forintot. Mi több, jövőre 40–100 milliárd forint forráselvonás várható fővárosi szinten, ami egyaránt érinti majd a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat.

Úgy tudjuk, a szerződéskötés támogatottsága olyannyira bizonytalan, hogy a tegnapi BKK–BKV-ülésen a BKV igazgatóságának elnökét, a Tarlós István főpolgármesterhez több évtizedes ismeretséggel kötődő Várszegi Gyulát megbízták, hogy levélben kérdezze meg a főpolgármestert a fedezetről. Ha meglesz, akkor lehet szerződést kötni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.