Miután július 20-ig a kettőből egyik pályázót sem nevezte ki Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a gimnázium élére - sem az áprilisban megbízott Mede Norbertnek, sem elődjének, Czita Zoltánnak nem lévén közoktatási vezetői végzettsége -, tempós egyeztetés indult a minisztérium és az iskolát felügyelő Pest Megyei Intézményfenntartó Központ (PMIK) között. Utóbbi az iskola szmsz-e szerint hétfőn (23-án) elküldte a posztra átmenetileg - a következő, öt évre szóló pályázat lezárultáig - kinevezhető személyek listáját. Úgy tudjuk, ezen előkelő helyen szerepel az iskola egyik igazgatóhelyettese, de - informátorunk szerint - nincs ott Mede Norbert neve. Azaz a tavasszal jelentős helyi indulatokat és egy tüntetést is magára húzó jelenlegi vezető már aligha lehet befutó.
A huszadik
"Csak a jéghegy csúcsa volt az a fórum" - értékelte júliusban a Narancsnak az egyik tanár az április 4-én a Batthyányban történt esetet. A hvg.hu akkor készült videoriportjában jól látszik, hogy a Pest Megyei Intézményfenntartó Központ által négy hónapra megbízott igazgatót dühös szülők szólítják fel azonnali lemondásra, s Mede Norbert a szobájába menekül előlük. A szülők egy csoportja követi: "Senki sem akarja magát bántani!" - kiáltják be a szoba előtt. Mede - aki egyszer még visszamegy az aulába néhány kérdésre válaszolni - erre kihívja a rendőrséget, de védelmére feltűnik az önkormányzat ügyvédje és néhány biztonsági embere is. "Én is megijedtem volna. Szembeköptek minket, azért ment fel a pumpa" - mondja utólag az egyik szülő lapunknak. A "szembeköpés" arra vonatkozik, hogy a fenntartó PMIK annak ellenére nevezte ki Medét, hogy pályázatát sem a szülők tanácsa, sem a tanároké nem támogatta: az utóbbi 42 lehetséges szavazatából mindössze egyet kapott. "Nem tudtuk és továbbra sem tudjuk elfogadni azt, hogy a nyakunkba tegyenek valakit így. Itt közel 650 gyerek tanul!" - magyarázza július közepén helyi forrásunk. A lapunknak nyilatkozók egybehangzóan állítják: a történet nem csupán erről az esetről szól. "Abban, hogy a szülők és a tanárok így reagálnak, nagy szerepe van az elmúlt évek, de lassan már egy évtized önkormányzati nyomásának." Ugyanis a Batthyány nem önkormányzati, hanem korábban megyei, de január elsejétől állami fenntartású iskola: a konfliktus évekkel ezelőtt épp azért tört ki az önkormányzat és a gimnázium közt, mert a városháza nem tudott beleszólni bizonyos iskolai döntésekbe.
Megy-e Mede?
Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI
A Batthyány Kázmér Gimnáziumnak eddig négy igazgatója volt: az alapító Koós Ferenc 1990-től nyugdíjazásáig, 2006-ig vezette az iskolát. "Az még más világ volt. Amíg én voltam az igazgató, nem volt nyomás. Próbálták volna csak meg! Egyből elzavartam volna őket" - emlékszik vissza a tanári karban még ma is általános tisztelet övezte Koós. Nem mintha őt nem érintette volna meg a politika: a rendszerváltáskor az MDF-fel, később a MIÉP-pel szimpatizált, a párt oktatási tanácsadója volt, Csurka István lelkes híve. Mi több, a párt színeiben el is indult Szigetszentmiklóson 2006-ban az önkormányzati választásokon, de mandátumot nem szerzett. "Tudtuk, hogy mi a véleménye közéleti dolgokban, ismertük politikai orientációját. Mindez mégsem hatott ki az iskola hétköznapjaira, a tanári kompetenciája pedig megkérdőjelezhetetlen volt" - mondja egy tanár, aki éveket töltött Koós mellett. Kintről nem ez látszott. "2002 után a szocialisták voltak a legtöbben a miklósi testületben. Akkor jött néha az, hogy ez egy MIÉP-es fészek, meg hogy túl konzervatívak vagyunk. Négy év múlva a Fidesz nyert, akkor meg az lett kitalálva, hogy kommunista bástya. Miután Koóst az egyik helyettese követte az igazgatói székben, jöttek az önkormányzatból a kérések. Hogy a túljelentkezés ellenére kit vegyenek fel, hogy melyik tanár tanítson bizonyos gyerekeket, kinek ki legyen az osztályfőnöke, és hogy ki ne tanítson itt."
A politikai nyomásról több tanár is beszélt a Narancsnak, de amikor megkerestük az alapító utódját, Gelencsér Lászlót - aki 2011-ben nem pályázott újra, és ma már nem is tanít az iskolában -, megköszönte érdeklődésünket, és nem cáfolva a nyomást végül nem kívánt nyilatkozni. "Most nyugodt vagyok, jól alakultak a dolgaim. Nem szeretném a régi dolgokat elővenni" - közölte. Egykori kollégái közül többen mondták a Narancsnak, hogy egy idő után belefáradt abba, hogy "megfeleljen bizonyos politikai elvárásoknak". Ezt búcsúbeszédében is hangsúlyozta.
Hogy kérések időnként befutnak, arról a 2011 nyarán megbízott igazgató, a korábbi helyettes, Czita Zoltán is meggyőződhetett. "A polgármester tanévzáró után este keresett fel a gimnázium előtt. Egyből a lényegre tért, hogy kik legyenek az igazgatóhelyettesek. Egyikük volt Mede Norbert, aki ekkor Írországban tartózkodott. Annyira meglepett az egész, hogy elsőre igent mondtam. Aztán egész nyáron azon gondolkodtam, hogy nem állhatok így a tantestület elé, mert ez az iskola szétverését jelentené. Végül augusztusban, amikor újra találkoztam a polgármesterrel, jeleztem, hogy kéréséből annyit tudok teljesíteni, hogy felveszem Medét tanárnak. Erre ő azt mondta, hogy nem voltam korrekt. Utána már nem is beszéltünk egymással" - eleveníti fel az eseményeket Czita, aki áprilisig vezette az iskolát, miután februárban minden olyan oktatási intézményben igazgatói pályázatot írtak ki, amit év elejétől állami fenntartásba vettek.
A tartalékkeretből
Szerettük volna megkérdezni Szabó Józsefet, a város kormánypárti vezetőjét, a Pest Megyei Közgyűlés képviselőjét, de kolléganőjével csak annyit üzent: most nyaral, nem dolgozik. Nem mellékesen egy elitgimnáziumról beszélünk, a tavalyi évet egy kompetenciamérés, az érettségi- és az OKTV-eredmények alapján összeállított országos listán a 20. helyen zárta a középiskola.
Mede Norberttel igazgatói szobájában találkoztunk, hogy az ő szemszögéből is megvizsgáljuk a történteket. A 2000-től a gimnáziumban dolgozó magyar-történelem szakos, rimaszombati születésű tanár 2007-ben ment ki Írországba dolgozni, ahol az elektronikai iparban helyezkedett el betanított munkásként. Előbb 2010-ben érdeklődött a gimnáziumban, van-e státusz - akkor nem volt. 2011-ben lett. Ekkor "már Czita Zoltán volt az igazgató. ' azt mondta, hogy őt valami politikai presszió érte. Ezzel magyarázta, miért vett fel. De én ezt nem hinném" - mondja Mede, aki szerint azzal nyerte el tavasszal a fenntartó bizalmát, hogy pályázatában a megnyirbált költségvetésű iskola minél takarékosabb működtetését hangsúlyozta.
Hogy Mede az önkormányzat embere, először akkor vetődött fel, amikor kiderült, hogy a város a saját alapítású Humanitas '91 alapítványa teljes részben támogatta képzését, amellyel jövőre megszerzi majd a közoktatási vezetői képesítést - ez szükséges ahhoz, hogy valaki gimnáziumot vezethessen. Ez azért szokatlan, mert általában az adott intézmény segít tanárainak, hogy a továbbképzésen részt vegyenek: Czita Zoltán és több kollégája esetében így is történt. "Mede nem tájékoztatta a tanári kart, hogy részt vesz; bizalmatlanságunk innen ered" - mondja egy tanár. Amikor Medétől megkérdeztük, hogy miért jelentkezett a képzésre, azt mondta: "Ismerőseim mondták, jó lenne, ha pedagógusi szakvizsgával rendelkeznék. A közoktatási vezetőképzés ennek a legmagasabb szintje, aminek elég sok előnye van, nekem a legfontosabb mégis az volt, hogy akinek van ilyen vizsgája, az magasabb fizetési kategóriába kerül. Anyagi okokból gondoltam ezt megcsinálni elsősorban." Miután eldöntötte, hogy jelentkezik, Mede Norbert fogadóórán felkereste Szabó Józsefet, majd támogatási kérelmet írt az önkormányzatnak. Csakhogy rá egy hétre - szeptember elején vagyunk - az alapítvány vezetője arról tájékoztatta a polgármestert, hogy "anyagi forrás hiányában" nem tudja támogatni Mede és egy másik pályázó tanulmányait. A következő napon már a polgármester tesz javaslatot, hogy a kérelmeket az ifjúsági bizottság "általános tartalékkerete terhére" biztosítsák; javaslatát a bizottság többsége támogatja, így Mede képzését az önkormányzat fizeti a közalapítványon keresztül. "Nem úgy kezdtem el a tanfolyamot, hogy valamikor igazgató leszek" - mondja.
Érvénytelen
Aztán márciusban sem Czita, sem Mede nem kapott megbízást, az igazgatói pályázat érvénytelen lett, de ez nem csak Szigetszentmiklóson történt így. Az origo.hu összeállítása szerint azért, mert a "felhívásokból hiányzott a személyes adatkezeléshez való hozzájáruló nyilatkozat előírása, az öt év szakmai gyakorlat igazolásának követelménye, és az elbírálási határidő is tévesen szerepel a pályázatban. Ráadásul nem teljesült a pályázatok benyújtására vonatkozó 30 napos határidő követelménye." Nemcsak Pest megyében érvénytelenítették az állami fenntartóhoz került iskolák igazgatói pályázatát, még nyolc másik megyében is. Szigetszentmiklós azzal vétette észre magát, hogy amíg másutt a korábbi igazgatókat nevezték ki az átmeneti időre (amíg az új pályázat le nem zárul), addig itt a PMIK egy vezetési tapasztalattal nem rendelkező tanárnak adta át a stafétát az érettségi előtt, akit sem a tantestület, sem a dolgozók nem támogattak. Érdeklődésünkre, hogy a személyét egyértelműen elutasító hangulatban mégis miért vágott bele, Mede Norbert így válaszolt: "Mert éreztem, hogy a négy hónapot meg tudom csinálni. Nem a pénz, hanem a fenntartó bizalma motivált."
Az új igazgatót április 3-án nevezték ki. "Ez három órakor volt. Ötkor jöttek a szülők a fogadóórára, de ekkor már kinn volt a falon a papír, hogy a tanárok nem tartják meg ezt, mert nincsenek olyan lelkiállapotban. Arra azért volt lelkierejük, hogy hozzátegyék: szívesen adnak felvilágosítást a menzán. Ott mesélték el a saját verziójukat. Én meg közben ültem egy teremben, és vártam a szülőket. Fél óra múlva mentem át a menzára, de ott már néhányan gutaütés közeli állapotban voltak. Már ott mondták, hogy mondjak le." Másnap volt az említett szülői fórum, rendőrökkel, bekiabálásokkal. Ekkor "már pfujoltak és sípoltak. Ez kulturálatlan viselkedés volt a szülők részéről. Akkor már én voltam (a Szigetszentmiklóson élő - a szerk.) Kövér László barátja, akivel soha nem találkoztam, pedig még tanítottam a középső gyerekét is. Azzal is megtaláltak, hogy a Facebookon a legidősebb fiút felköszöntöttem szülinapján, noha én ezt megtettem már több száz diákommal."
Csakhogy a legidősebb Kövér fiút Mede nem tanította soha, amikor erre visszakérdeztünk, úgy fogalmazott: vele még kezdő tanárként beszélgetett sokat a folyosón, mert a diák "nagyon jól állt a történelemhez". A tiltakozás április közepén fáklyás tüntetéssel folytatódott, ezen közel félezer diák, szülő és tanár vett részt, akik az iskola elől átvonultak az önkormányzat elé - petíciójukat azonban a polgármester nem vette át.
A dúlt állapotok ellenére az érettségi jól sikerült: 4,7 feletti átlag született, amit a tanárok egy része a belső összetartásnak tud be, Mede viszont a saját érdemének. A ballagás sem volt feszültségmentes, a diákok ugyanis nem szerették volna, hogy Mede beszéljen az ünnepségen, a korábbi vezetőket látták volna szívesen a mikrofon előtt. "A főpróba előtt összehívtam őket, és megmondtam nekik: itt se a Czita, se a Koós nem fog beszélni, mert ennek az intézménynek én vagyok a megbízott vezetője, ha tetszik, ha nem. Itt két lehetőség van: vagy én beszélek, vagy senki sem. És akkor azt válaszolták, hogy senki. Ezt én elfogadtam, nem esett rosszul a döntésük."
Amíg a pár hónap alatt tanár-forrásaink sokszor tanácstalannak és határozatlannak látták Medét az igazgatói szerepben, a PMIK elégedett volt munkájával. Horváth Péter központvezető érdeklődésünkre elmondta: "A megbízott igazgató feladatát szakmailag kifogástalanul végzi, annak ellenére, hogy a helyi szereplők egy része a munkájához a minimális támogatást sem adta meg."
Az augusztus elsejétől szóló kinevezésről úgy tudjuk, egy évre szól: jövőre már meglehet Czita és Mede szükséges végzettsége is.