"Nem magamnak építettem" (Új szobrászműterem Vasadon)

  • Eörsi Sarolta
  • 2005. május 19.

Belpol

Új műterem felépülését ünnepelhette a szobrásztársadalom április 29-én: a Vaskapu nevű tanyavilági alkotóhely Karcag Éva szobrász ötlete volt.

Új műterem felépülését ünnepelhette a szobrásztársadalom április 29-én: a Vaskapu nevű tanyavilági alkotóhely Karcag Éva szobrász ötlete volt.

A megnyitót övező vircsaft - Kő Pál mester beszéde, nyárson sült malac, Dresch Mihály-koncert - és az egyre virágosabb kedvű rokonok és kollégák tömege enyhe lagzihangulatot kölcsönzött az eseménynek. Pedig nem lagzi volt, hanem egy műterem megnyitója, amely a semmiből épült fel a Budapesttől 35 kilométerre fekvő Vasad községben, annak is a legvégében, ahová egy úgy-ahogy megvilágított, kacskaringós földút vezet a falu központjából. Ebben a jószerivel ideális alkotókörnyezetben - az egyik tanyán - lakik Karcag Éva szobrászművész, aki hosszú évek előkészítő munkájával, kölcsönökből építette fel ezt a vadiúj palotát a maga, illetve Rose Balázs tervei alapján.

A mező közepén álló, napfényben úszó műteremépület egyedi ötlet, ugyanakkor a művésztelep legszebb hagyományait követheti. Ezek az alkotói rezervátumok, ahol festők, szobrászok tucatjai dolgozhattak a világtól elzárva, itthon a 19. század közepe óta működnek (a ma működő legrégebbi talán a szolnoki). Ma már a legtöbb művésztelepet alkotóháznak hívják, azaz csak

valamilyen ösztöndíjjal

vagy térítés ellenében tölthetnek ott az érintettek néhány hetet. A vasadi építmény kifejezetten szobrászok számára készült, erről tanúskodik például a műterem közepén ékeskedő emelőhorog, amelynek segítségével a művész egyedül is megfordíthatja a készülő alkotást. Elhűlve a gondolattól, hogy miféle elemi nehézségekkel kénytelen "normál esetben" egy mezei szobrász szembenézni, tovább faggatjuk a háziasszonyt a jövőről alkotott elképzeléseiről. Kiderül, hogy ilyenek nincsenek, vagy legalábbis nem igazán pontosak. Még nem lehet tudni, hány szobrász, milyen körülmények vagy feltételek közt, mennyi ideig és milyen tevékenységet végezhet itt; Karcag Éva csak abban biztos, hogy lesz közös alkotás. "Nem magamnak építettem" - szögezi le. Az alapvető cél nyilvánvalóan az volt, hogy a szobrászat

magányos foglalatossága

mégse legyen annyira magányos. A mai művészeket már nem köti össze egyetlen stílusirányzat, mindenki a saját feje után megy, de ez nem jelenti azt, hogy légüres térben szeretnek alkotni. A műhely és a megnyitókiállítás sem véletlenül viseli a "Vaskapu" nevet. Maga a kapu a műterem melletti rétre nyílik, a szándékot jelképezve mintegy, a megnyitó így természetesen kézzelfogható jelleget öltött. A ki-állítók - Gálhidi Péter, Karcag Éva, Kotormán László, Kotormán Norbert, Mohácsi András, Székó Gábor és Takács Máté - jórészt a főiskoláról ismerték egymást. Az akkori intenzív évek után megmaradt az igény a párbeszédre. "Több mint tíz éve diplomáztam, de nem ismerek olyan korosztályombeli szobrászt, aki az alkotásból él - mondja Karcag Éva. - A főiskola óta küzdelmes éveim voltak. Most sem vagyok aktív alkotó. Díszletet csinálok színházba, reklámokhoz, látványtervezéseken dolgozom, én készítettem a bálnát Tarr Béla Werckmeister harmóniák című filmjében. Jó lenne valahogy feloldani a pénzkeresés és az alkotómunka közti ellentmondást."

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.