Sajtótájékoztató a Rajkó Zenekarról

Nemzeti. Értik, ugye?

  • Becker András
  • 2012. március 2.

Belpol

A névhasználati jog tiszteletben tartását firtató első kellemetlen kérdésnél még mosolyogva válaszolja Englert Róbert, a Design Terminál Kft. ügyvezetője, hogy szerinte a jog nem tisztelet kérdése, majd második nekifutásra arról tájékoztatja az egybegyűlt újságírókat, hogy ez a Rajkó – a KIM/Design Terminál házi zenekara – nem azonos azzal, mert bár ez is Rajkó, de ennek a nevében ott lesz, hogy ez nemzeti.

Nemzeti Rajkó Zenekar vagy valami hasonló, de a kiosztott sajtóanyagban nem találni az új elnevezést, ott következetesen a Rajkó Zenekar megjelölést használják… A tájékoztató írásos anyaga viszont másról is beszél: „A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium a Design Terminál Kft.-t bízta meg a Rajkó Művészegyüttes átvételére és helyzetének rendezésére.” (A Rajkó Zenekar einstandolásának történetéről szóló cikkünket lásd itt.) Az „átvétel” és az új együttes alapítása közti különbségre nem is nagyon próbál Englert magyarázatot adni. Arra a felvetésre sem kapunk érdemi választ, hogy ha a névhasználati jog megsértését a Rajkó Nemzeti Zenekar elnevezés – vagy ennek valamelyik pandantja – használatával akarja a kft. elkerülni, miért használják szóban és írásban mégis következetesen az eredeti, védjegyoltalom alatt álló nevet. Az új(?), nemzeti(?), átvett(?) művészegyüttes frissen kinevezett igazgatója, Sket István magyarázat helyett valami zavaros kérdést tesz föl az újságíróknak, hogy mi lenne akkor, ha valaki levédette volna a Magyar Rádió Gyermekkórusa elnevezést.

Sketnek egyébként van egy, a Rajkóéhoz egészen hasonló profilú üzleti vállalkozása, a Hubay-Art Bt., és a cég honlapja az eladandó produkciók között népszerűsíti Barna István (az új, „Nemzeti Rajkó”-t vezető trió másik tagja) Forgatag táncegyüttesének az előadásait, úgymint: „Vadnyugati hangulat – Rossz lányok dögös bemutatkozása; Revü-show: Csillogó ruhák, kivillanó combok, lábak, tollak, cilinderek” stb. A sajtótájékoztatón sem az ezek alapján várható színvonalról, sem az esetleges összeférhetetlenségről nem volt szó. Édeskés szónoklatokat viszont hallottunk a gyerekek iránti szeretetről. („Én még néhány szót is megtanultam, többet mint egy átlag gádzsó” – büszkélkedett az új együttes igazgatója), majd megint elromlott a hangulat, mikor elhangzott a kérdés, ki nevezte ki, ki bízta meg a három urat (Sket és Barna mellett Sárközi Ferenc zongoraművészt) az együttes vezetésével. Englert ügyvezető többször egymás után kimondta a konszenzus szót, de konkrét választ többszöri sürgetésre sem adott. Nem tudtuk meg azt sem, kik és milyen alapon válogatták ki a felveendő tagokról döntő bizottság tagjait. Az viszont biztos, hogy a felvett művészekre szép új világ vár: a Balassi Intézet „csodálatos” infrastruktúráját használják majd, és már ki is fizették nekik a tavalyi elmaradásokat – büszkélkedett a DT ügyvezetője. Igaz, azt nem tette hozzá, hogy épp abból a Rajkó által tavaly megpályázott és elnyert pénzből, aminek a kiutalását eddig elszabotálták. Az esemény vége felé hangzott el az egész sajtótájékoztató legfenyegetőbb mondata a tanulékony Englert szájából. Arra az újságírói kérdésre, mi lesz a Rajkó tulajdonában lévő Rottenbiller utcai székházzal – itt van a Rajkó–Talentum zeneiskola is –, azt a választ kaptuk, hogy vizsgálják, miképp lehetne megmenteni az alapítvány vagyonát. A megmenteni szóra kitörő zajban magyarázatként hozzáfűzte: a Rajkó Nonprofit Kft. komoly köztartozásokat halmozott föl, és azt még nem lehet tudni, mi lesz ezekkel. Hogy e tartozások épp a minisztérium mesterkedésének következményei, az ebben a kontextusban nem merült föl, és a tájékoztató egyébként is véget ért.

Mindezek alapján a neheze még hátravan Englertéknek: a Rajkónak szánt támogatást már megszerezték, de meg kell még „menteni” a Rajkó ingó és ingatlan vagyonát, és valamiképp meg kell szerezni a nevet. Arra nézve továbbra is csak találgatások vannak, hogy miért kell a kormánynak a Rajkó – de az előjelek alapján a vállalkozás nem sok jót ígér. Az pedig, hogy marad-e egyáltalán valami abból, ami a Rajkó lényege – szellem, módszertan, önbecsülés és még sok minden más –, jórészt azon múlik, mekkora ellenállást lesz képes kifejteni az a sok cigány ember, aki a Rajkó-örökség igazi tulajdonosa.

A Roma Sajtóközpont videója a sajtótájékoztatóról (A felvételt ezúton is köszönjük!)

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.