Szabadság tér – Eleven emlékmű és a Hatvannégy Vármegye

Belpol

Bohózatba fulladt a Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom „jogtechnikai kísérlete”, nem sikerült kordont bontaniuk, mert nem volt mit. Eközben a megszállási emlékmű ellen tiltakozók újabb apró sikert könyvelhettek el, akárcsak az eleven emlékmű megteremtői.

Tegnap a Szabadság téri – a német megszállási emlékmű ellen tiltakozó – kordonbontók immár rutinosan kapták szét a tervezett szobor köré vont védő-takaró eszközöket. Eközben, picivel arrébb egy másik csoport – amelynek tagjai simán lehetnek kordonbontók  is – más módját választotta a tiltakozásnak. Ők azok a civilek, akik magukból és beszélgetéseikből – szimbolikusan meg egyre inkább úgy tűnik, hogy konkrétan is – a magyarok eleven emlékművét kívánják megalkotni, mindezt olyan formában, hogy április 16. óta mindennap, délután négy órától, kisebb-nagyobb kört alkotva – kötetlen beszélgetés formájában – osztják meg egymással gondolataikat, nézeteiket, történeteiket.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az „Eleven emlékmű – az én történelmem” flashmob március 23-i meghirdetése után a szervezők arra kérték az embereket, hogy hozzanak magukkal a térre egy-egy emlékkövet, mécsest, személyes tárgyat. A cél nem csak az volt, hogy ezek után csak „kegyeletsértő és botrányos módon lehessen nekifogni a Szabadság téri építkezés munkálatainak”, de arra is törekedtek, hogy mindazok számára, akik továbbra is elviselhetetlennek tartják az államilag szentesített történelemhamisítás gondolatát, váljék a hely egy új nemzeti dialógus kiindulópontjává. Ezen meggyőződésből született az a felhívás, miszerint támogatják a kollektív felejtés művének megakadályozását célzó polgári engedetlenségi akciókat, de javaslatuk szerint nem szabad megállni a puszta tagadásnál. Tágították a kört, és még inkább folyamatossá tették a jelenlétet a Szabadság téren.

A csoport kilencedik napja gyűlt össze a Szabadság téri mélygarázs mellett, a játszótérrel szemben, a füves placcon. Tegnap az egyre inkább ismerőssé váló harminc, de lehet, hogy ötven ember ismét beszélgetett egyet, ezúttal egy hölgy osztotta meg családja történetét a jelenlévőkkel, mutatott fényképeket is, majd a napi aktualitás vált a szörnyülködtetés központi témájává. Különösebben senki nem lepődött meg azon, amit a gyulai bírónő – dr. Mucsi Erika – a Szebb Jövőért Egyesületet fel nem oszlatva, az ítélet körítéseként megfogalmazott: „A cigányság nem faji kategória, hanem a munkakerülők és a magántulajdont nem tisztelők csoportja.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

A döbbenetes kijelentés után, némi feloldásként, Jovánovics György Kossuth-díjas szobrász kezdett beszélni a tervezett szobor elhibázottságáról, arról, hogy miért lát még mindig 50-50 százalék esélyt az emlékmű megvalósulására és meg nem valósulására. Jovánovics szerint a kormány csőbe húzta magát – kicsit későn, de rájöttek, hogy méltatlan az egész tervezet, hiszen egy játszadozó szökőkút elé építik a megszállási emlékművet, valamint konkrétan egy mélygarázs röhejes támfala lesz, ezt pedig igazán nem hagyhatják. Nem is beszélve Gábriel arkangyal ikonográfiai jelentéséről, annak ábrázolási mikéntjéről, amely értelmében a tervezett szobor ezen értelmezése lenne csak az igazán nagy baki. Jovánovics bájos elragadtatottságában csak annyit mondott: „Ha igaz, amit kigondoltam, ez az ábrázolás blaszfémia. Akkor pedig Rómából tankokkal fognak jönni. Nem is értem, hogy Felcsút helyett miért nem ide jöttek a püspökök…” (Utalva ezzel arra a két püspökre, akik felszentelték és megáldották a felcsúti Pancho Arénát. – C. D.)

De a tegnapi nap kicsit más volt, mint a többi. A Hatvannégy Vármegye Ifjúsági Mozgalom (HVIM) úgymond „jogtechnikai kísérletre” hivatkozva arra vállalkozott, hogy megnézzék, „a hazafiak bonthatnak-e kordont a Szabadság terén”. Az akció keretén belül először sajtótájékoztatót tartottak, amely során a megszállási emlékmű ellen tiltakozók általuk nem jogosnak tartott véleménynyilvánításáról szóltak, majd az akkor még álló, a készülő emlékművet védő és takaró kordonok fóliájára fekete spray-vel azt fújták, hogy „Szabadságot a térnek”. Azonban nem csak ennyi tellett a szélsőjobboldal ifjúsági tagozatától. Átvonultak a Szabadság tér másik oldalára, a szovjet emlékműhöz, amit korábban valóban kordonok vettek körül – sorozatos rongálások miatt –, ám tegnap hajnalban elbontották, így a vármegyéseknek nem volt mit bontani. Jobb híján maguknak szónokoltak kicsit, kiraktak egy lepedőt – „Gyilkosok emlékműve” – és néhány képet. Tehetetlennek mutatkoztak, gondolhatjuk, hogy erre nem különösebben számítottak. Így volt ezzel Budaházy György is, aki csak mint nézelődő volt jelen.

Közben a tér másik oldalán az immár szokásos, napi kordonbontás vette kezdetét, csavarhúzóval, összehajtogatva a fóliákat, „mindent a helyére rakva”. A nekiveselkedés előtt újból tisztázták, hogy ez nem egy antifasiszta tüntetés, sokkal több annál, össztársadalmi demonstráció, amelyben mindenkinek helye van.

A ma reggeli hírek viszont már arról szóltak, hogy a Szabadság téri tüntetők kisebb csoportja már hajnalban, a szoborépítő munkások megjelenése előtt bevette a területet, így az építők nem tudták megkezdeni a munkát, majd, némi reggeli elfogyasztása után, ki biciklin, ki autóval, de elhagyták a területet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.