Szabálytalanul tartották maguknál a kisbuszt Lázárék

  • - zsip -
  • 2012. október 26.

Belpol

Értesüléseink szerint a szabályos ügymenettel ellentétesen, kérvény nélkül tartotta magánál a Lázár János vezette Miniszterelnökség azt a kisbuszt, amelynek utasaként az államtitkár szerdán halálos baleset részese volt.

„A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) 2012. augusztus 15-én adta ki a gépjárművet a Miniszterelnökséghez, mint szervezeti egységhez kirendelt feladatorientált gépkocsit” – közölte a narancs.hu megkeresésére Gyöngyösi Zoltán, a KEF főigazgatója. Ez a szervezet – mármint a KEF – látja el gépkocsikkal a kormányhivatalokat. Az augusztusi dátumnak azért van jelentősége, mert az index.hu-n megjelent tájékoztatás szerint Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár azért utazott ezzel a Volkswagen Multivan kisbusszal Hódmezővásárhelyről a fővárosba október 24-én reggel, mert szolgálati Audiját éppen téli felkészítésre vitték. A narancs.hu viszont úgy értesült, hogy a kisbuszt a Miniszterelnökség a kikérés óta nem szolgáltatta vissza a KEF-nek, és augusztus közepe óta folyamatosan használta.

Pedig ez a jármű elsősorban nem személyszállítására való – mint arra a főigazgató is utal, ugyanis feladatorientált kisbusz. Csupán egy-két napra szokták elkérni a kormányhivatalok, aztán pedig visszaadják a KEF-nek. Ezek a kisbuszok ugyanis az utazás mellett tárgyalóként is használhatók, az ülések elforgathatók, az ajtók pedig elektronikusan nyithatók. Ugyanezzel a típussal szállították Gödöllő és Budapest között az EU-delegációk tagjait a magyar EU-elnökség idején – ekkor a járműveket a Porsche Hungária szállította, és adta bérbe a Külügyminisztériumnak, a Köztársasági Őrezred pedig kezelte őket. Négy darabot csereként tartottak tartalékban, ezeket vásárolta meg a KEF – az egyik ilyen kocsi került Lázár használatába. Lázár – akit egyébként sofőr szállított, egyedüli utas volt a járműben – úgy nyilatkozott, éppen egy kormányanyagot olvasott, és a kormányülésre tartott, amikor az ütközés bekövetkezett – egy ember halálát okozva.

Nem igényelték újra

A VW Multivan használatára vonatkozó információnkat a főigazgató is megerősítette: ennél a típusnál az „átlagos használati időtartam valóban néhány nap” – közölte Gyöngyösi. Ezt a feladatelvégzésre szabott intervallumot két hónappal túllépték, és a főigazgató közlése szerint mindez nem hivatalosan történt. „Amennyiben előre nem látható okok miatt a használat elhúzódik, újabb igénylést küldenek a KEF részére. Ez jelen esetben még folyamatban van, nem érkezett meg hozzánk” – tudtuk meg a főigazgatótól. Vagyis az augusztus közepén néhány napra kikért kisbusz úgy maradt három államtitkárság, a külügyi, a jogi és Lázár államtitkársága használatában, hogy eddig hivatalosan nem igényelték további használatra.

 

Karambol után


Karambol után

Fotó: MTI


A főigazgató kérdésünkre azt mondta: nincs tudomása arról, hogy Lázár személyes használatra is igénybe vette a járművet. A személyes használat mértékét megállapítani egyébként a menetlevél alapján nem lehet, mivel személyes használat esetén a jármű menetlevél kitöltése nélkül vehet részt a forgalomban. Ezt a kilométer-számláló állása alapján lehet kiszámítani. Kérdésünkre a főigazgató azt mondta: nem rendelkeznek „információkkal arra vonatkozóan, hogy a kirendelést követően milyen céllal, gyakorisággal és kik használják a gépkocsit. A vezetett menetlevelek csak a gépjárművezető adatait és az útvonalak adatait tartalmazzák”. A narancs.hu ezzel szemben úgy tudja, a menetleveleken a járművet igénybe vevő szervezeti egység nevét is fel kell tüntetni, amely használja a járművet.

Megtudtuk azt is: ezt a kisbuszt a minisztérium felső vezetői vehetik igénybe. A Miniszterelnökségen három államtitkárság dolgozik: Lázár mellett a jogit Győri Tibor, a külügyit Szijjártó Péter vezeti. A Miniszterelnökség munkáját ezen kívül kilenc helyettes államtitkár segíti, akik számára a közigazgatási minőségpolitikáért és személyzetpolitikáért felelős miniszter, vagyis Navracsics Tibor engedélyezheti a gépkocsihasználatot. Ők csak egyedi esetben jogosultak sofőrt igénybe venni, 3-4 helyettes államtitkárság osztozik egy sofőrön – Lázár viszont állandó jelleggel jogosult sofőrrel utazni, amint ez október 24-én is történt. A narancs.hu a Miniszterelnökségtől kikérte azoknak a felső vezetőknek a nevét és küldetésük adatait, akik augusztus közepétől használták a kisbuszt, hogy kiderüljön, csak Lázár használta vagy két kollégája és helyettesei is. (Ezeket az adatokat - egyelőre legalábbis - nem kaptuk meg, de cikkünk megjelenése után, 26-án éjjel egy közleményt adott ki a Kormányszóvivői iroda, lásd cikkünk alján - a szerk.)

Ugyancsak kikértük a KEF-től a menetleveleket, amelyek alapján meg lehet állapítani, ki vagy kik használták a halálos ütközésig a járművet, mely úti célokat érték el, hány kilométert tettek meg vele. Gyöngyösi Zoltántól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy nem tudják, mennyit futott a gépkocsi a Miniszterelnökség használatában, mert jelenleg a rendőrségnél van a roncs, s még nem volt alkalmuk leolvasni a kilométer-számláló állását. A narancs.hu azonban úgy tudja, a menetleveleket hónap végén, a tele tankolt járművel együtt be szokták vinni a KEF-hez, azaz arról rendelkezésre állhatnak adatok, hogy augusztus közepétől szeptember végégig hány kilométert tettek meg. Az állami vezetők és az államigazgatási szervek köztisztviselői számára biztosított juttatásokról és azok feltételeiről szóló kormányrendelet is kötelez a nyilvántartásra: „az igényjogosult a gépkocsi kilométer-számlálójának állását minden naptári hónap utolsó napján köteles az erre szolgáló nyomtatványon rögzíteni.”

Lett neki saját
Lázár még parlamenti Fidesz-frakcióvezetőként és hódmezővásárhelyi polgármesterként egy listaáron 20-30 millió forintba kerülő, 450 lóerős, S8-as Audit használt, amit 500-600 ezer forintért bérelt számára a képviselőcsoport és az önkormányzat. Lázár az autóbérletet 2011. februárban azzal magyarázta, hogy ő egy hónapban hétezer kilométert is megtesz autóval, mivel napi rendszerességgel kell Budapest és Hódmezővásárhely között ingáznia. Számára a kocsi márkája és típusa irreleváns, de ahhoz ragaszkodik, hogy olyan autót biztosítsanak, amely képes üzembiztonságosan megtenni a két város közötti utat. „Tekintettel arra, hogy két kisgyerekem van, azért ne várják el, hogy ezt a 400 kilométert, meglehetősen rövid idő alatt, olyan járművel tegyem meg, amely percenként lerobbanhat” – mondta. Egy hónappal később, a támadások hatására megvált az S8-astól, és hitelből vásárolt egy Németországból behozott 290 lóerős Audi 6 All Road Quattrót.

****

A Kormányszóvivői Iroda közleménye, cikkünkre reagálva:

A Miniszterelnökség, illetve érintett munkatársai a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) üzemeltetésében levő és általa biztosított gépjárműveket használják munkájuk végzéséhez. A gépjárművek használatának módját a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) által felügyelt Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság határozza meg.  A Miniszterelnökség kész minden, a kormányzati gépjárműhasználattal kapcsolatos, a nemzeti fejlesztési miniszter vagy a főigazgató által elrendelt vizsgálat alá vetni magát.

Budapest, 2012. október 26.

Kormányszóvivői Iroda

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.