Szigetszentmiklósi környezetszennyezés: Rossz szándékkal kikövezve

  • Szilágyi László
  • 2001. október 11.

Belpol

1997-ben kezdtek feltört aszfaltot és földet szállítani a szigethalmi Kék-tó utcai elhagyott szennyvíztelep területére. A szűk utcácska lakosai naponta legalább húsz nagy teherautót számláltak. Később egymástól függetlenül, többen tiltakoztak minden lehetséges fórumon. Fodor Antalné, a település polgármestere 1998-ban azt nyilatkozta: a taksonyi szeméttelepet jelölte ki az aszfalt számára (szabálytalanul egyébiránt), mégis a Kék-tó utcában kötött ki a
1997-ben kezdtek feltört aszfaltot és földet szállítani a szigethalmi Kék-tó utcai elhagyott szennyvíztelep területére. A szűk utcácska lakosai naponta legalább húsz nagy teherautót számláltak. Később egymástól függetlenül, többen tiltakoztak minden lehetséges fórumon. Fodor Antalné, a település polgármestere 1998-ban azt nyilatkozta: a taksonyi szeméttelepet jelölte ki az aszfalt számára (szabálytalanul egyébiránt), mégis a Kék-tó utcában kötött ki a

harmadosztályú veszélyes hulladék

A polgármesteri hivatal műszaki embere egyenesen azt mondta, hogy az aszfalt nem is veszélyes hulladék, a település jegyzője pedig azt állította levelében, hogy összesen két teherautónyi aszfalttörmelék került a telepre, de azt azóta el is szállították.

Eközben a lakosok idővel már 2500 teherautót regisztráltak.

A terület önkormányzati képviselője, Szarvas Tibor - aki történetesen a taksonyi szeméttelepet üzemeltető Aries Kft. ügyvezetője (és azóta kemény tiltakozásokat és hatósági vizsgálatokat kellett megélnie a telepre szállított aszfalt, shredder és egyéb veszélyes hulladékok miatt) - azzal próbálta nyugtatni a helyieket, hogy csak a szennyvíztelep rekultivációja zajlik.

A szennyvíztelepet az Észak-csepel-szigeti Víz- és Csatornamű Kft. (ÉCSVCS) üzemeltette, amely nagyrészt önkormányzati tulajdonban van - ügyvezetője Balla Dániel -, és a felhagyás után e cégnek is kellett volna rekultiválnia. Erre, mint később kiderült, rekultivációs terve sem készült. A műtárgyak kiürítése, kimosása, fertőtlenítése után mindent le kellett volna bontani, ehelyett viszont a műtárgyakat egyszerűen teletöltötték aszfalttörmelékkel. Az anyag a csatornaberuházás során keletkezett, ahol a beruházó a szintén Balla Dániel által vezetett és résztulajdonában lévő Pest Megyei Víz- és Csatornamű Építő Kft. (mindenhol PCSVCS-ként emlegetik, mi is így fogjuk). A munka eredményeként elkészült az önkormányzat tervében szereplő szánkódomb - alatta veszélyes hulladékkal -, mindez a Kis-Dunától mintegy 30 méterre. Balla Dániel és a település alpolgármestere a Duna TV-ben egyaránt azt nyilatkozta, hogy 1996-ban történhetett esetleg némi aszfaltszállítás, de csakis a 102/1996-os, a veszélyes hulladékról szóló kormányrendelet hatálybalépése előtt.

Szigetszentmiklós területén több helyen is történt illegális aszfaltlerakás: például a HÉV vonala mentén, s mint kiderült, a BKV területén is. Itt nagy gépek kezdtek takarítani, de egy Kék-tó utcai lakos, Víg Anikó szerint az aszfaltot csak betakarták, és nem szállították le. Szigethalmon még az előbbinél is botrányosabb módon, a HÉV-vonal mentén több száz méter hosszan "zajvédő falat" emeltek az aszfalthulladékból. A környezetvédelmi hatóság embere

tízezer tonnára becsüli

a lerakott aszfalt mennyiségét; ezt befedték földdel, azóta kinőtt rajta a parlagfű és a vadkender, s ide hordják a kommunális szemetet is. Az utca lakóit nem nagyon zavarta a HÉV, ám a lerakott veszélyes hulladék miatt aggódnak.

Balla Dániel adta át Székely Zoltánnak a "dokumentumokkal" bélelt aktatáskát; Székely azóta előzetes letartóztatásban van, jelenleg házi őrizetben. (A Székely-üggyel lapunk többször is foglalkozott, legutóbb: Magyar Narancs, 2001. szeptember 20. és október 4.) Székely a parlament közbeszerzési albizottsága elnökeként Balla cége ellen kezdeményezett jogorvoslati eljárást, miután az megnyerte a szigethalmi pályázatot. A volt kisgazda képviselő "SZDSZ-es irányultságú vesztegetőnek" nevezte Balla Dánielt, mivel a szigethalmi polgármester SZDSZ-es, s az önkormányzat annak ellenére Balla Dániel cégének ítélte a 800 milliós beruházást, hogy egy másik pályázó százmillió forinttal olcsóbb, szakszerű ajánlatot tett. Székely szerint Balla személyes ismerőse Kuncze Gábornak, aki a térség országgyűlési képviselője; ezért feltételezte azt, hogy szervezett SZDSZ-es támadást indítottak ellene, sőt azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy a szigethalmi SZDSZ-es polgármester újraválasztására vagy kampánycélokra akartak költeni a Balla cégének kiutalt 800 millióból.

Fáki László, Szigethalom polgármestere szerint a közbeszerzési pályázaton a képviselő-testület egy szakértő cég javaslata alapján a PCSVCS-t választotta, amiért a pályázatból formai okokból kizárt Csőszer Rt. a közbeszerzési döntőbizottsághoz fordult. A bizottság új tárgyalásra kötelezte az önkormányzatot, ám ismét

Balla cége győzött

Kuncze Gábor kijelentette: Ballának semmi köze az SZDSZ-hez, Víg Anikónak pedig megígérte, levélben szólítja fel az illetékeseket, hogy mielőbb oldják meg a környezetszennyezés ügyét.

Székely Zoltán még januárban ismeretlen tettes ellen feljelentést tett a szigetszentmiklósi aszfaltlerakás miatt, ám a rendőrség - egy szakmailag kifogásolható szakvélemény alapján - bűncselekmény hiányában megszüntette a nyomozást. A képviselő fellebbezett. A Pest Megyei Főügyészség szerint a fellebbezés alapos volt, és új eljárás indult.

Futó Barnabás, Székely Zoltán ügyvédje lapunknak elmondta: azért tettek feljelentést a Balla Dániel-féle környezetszennyezési ügyben is, mert ezzel is bizonyítani akarták, Székely Zoltánt azért csalták tőrbe, hogy ne legyen alkalma tovább küzdeni a csatornaberuházásokat kísérő közbeszerzési visszaélések ellen. Mindkét önkormányzat ludas a közbeszerzési eljárás végrehajtásában és az illegális aszfaltlerakásokban, fennáll a csalás és a vesztegetés gyanúja is. Azzal, hogy nem megfelelően ártalmatlanították az aszfaltot, tonnánként legalább háromezer forintot (plusz szállítási költség) "spóroltak"; ezt szorozzuk be negyvenezerrel, és megkapjuk, mennyi közpénz tűnt el a beruházások során. Maradtak viszont az aszfalthegyek, amelyek esetleges felszámolása több százmillióba fog kerülni az önkormányzatoknak.

A helyieket képviselő Víg Anikó sokáig védett tanúként szerepelt az ügyben indult nyomozásban, míg Balla Dániel egy élő műsorban megnevezte, s így kénytelen volt kilépni a védett státusból. Víg Anikó rendelkezik minden fontos dokumentummal, és felkeresett már mindenkit, akitől segítséget remélhet; egyelőre annyi eredménnyel, hogy sikerült máig napirenden tartania az ügyet. A Közép-duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség (KDVKF) több mint egy évvel az aszfaltlerakás után tartott "szemrevételezést" a felhagyott szennyvíztelepen, és mindössze 25 tonna veszélyes hulladékot talált, amit viszont a lakosok már 25 ezer tonnára becsültek. A felügyelőség megnevezte a felelőst (PCSVCS), bírságot szabott ki (amit a cég megfellebbezett, és a Környezetvédelmi Főfelügyelőség [KFF] ennek helyt adott), és tájékoztatta a bejelentőket, hogy a 25 tonnát el is szállították feldolgozásra a Penta Kft. telephelyére. A Penta nem kért hatósági engedélyt ilyen tevékenységre; Gödön helyi botrányt okozott, hogy a cég nagy mennyiségű harmadosztályú veszélyes hulladékot tárol az előírásokat teljes mértékben figyelmen kívül hagyva.

A Kék-tó utcai lakosok

a megengedett

sugárzás ötszörösét

mérték, amire a mai napig nem reagáltak a hatóságok; még azt sem kérdezték, hogy milyen módszerrel vizsgálódtak. Víg Anikó szerint a hatóságok "lesöpörték, mint morzsát az asztalról". Számára a legmegdöbbentőbb az volt, amikor a KDVKF egy 1999-es levelében azt írta: nincs értékelhető bizonyíték az aszfalt jelenlétére, a lakosok (!) nem rendelkeznek megfelelő dokumentációval a szennyezés bizonyítására. A depóniát (a helyi önkormányzati zsargonban ez a szánkódomb) 800 négyzetméteres alapterületűnek és átlagosan két méter magasnak írja le, míg ugyanez a lakosoknak 8000-re, illetve három-öt méterre jön ki. A Narancs az utóbbi adatot tudja megerősíteni: a fák és a telep világítására szolgáló kandeláberek derékig be vannak temetve. A szomszédok szerint a felügyelőség bejárása előtt (!) két napig tíz-tizenöt ember szedegette a felszínre bukkanó aszfaltot.

A hatóság szerint "nincs lehetőség a depónia megbontására". Egy hónappal későbbi levelében az ÉCSVCS-t felmentette a további rekultivációs munka alól, az önkormányzat figyelmét pedig felhívta a figyelőkutak telepítésének fontosságára. E kutak néhány héttel ezelőtt készültek el.

2000-ben az önkormányzat szerette volna eladni a "szánkódombot", legyen az ártalmatlanítás más gondja. Négy telket értékesítettek is, két ház építése már el is kezdődött, a terület zömének kiárusítását viszont sikerült leállítani a hatósági eljárás végéig.

Víg Anikónak az volt az érzése, hogy a felügyelőség és a főfelügyelőség munkatársai

inkább az elkövetőket védik,

és nem alkalmazzák a veszélyes hulladékról szóló törvény rendelkezéseit. A KDVKF az elmúlt tíz évben Verrasztó Zoltán igazgatása alatt számos alkalommal játszott hasonló szerepet bizonyos környezetszennyezési ügyekben (például Kőbányán, Pomázon): kínosan lassú ügyintézéssel, szabálytalan mintavételekkel, elhallgatott mérési eredményekkel, eljárási szabálytalanságokkal lehetett jellemezni a hatóság ténykedését. Ligetvári Ferenc minisztersége alatt Kónya Károly vette át a felügyelőség igazgatói posztját; azóta, ha nem is lett gyorsabb és hatékonyabb, de legalább jogszerű munka folyik. Ez a felügyelőség egyébként szakmai és állománybeli erősítésre szorulna, hiszen nagyságrendekkel több a feladata, mint a többinek. (Balla Dániel egy alkalommal kioktatta Víg Anikót, hogy majd szól Verrasztó Zoltánnak, vessen véget ennek az ügynek, ám Víg Anikótól megtudta, hogy vezetőváltás volt a felügyelőség élén...)

Az új vezetőségű környezetvédelmi felügyelőség idén - három év múltán - elvégezte az első feltáró jellegű vizsgálatot. Gépekkel karmoltak a depóniába, és mindenhol aszfalt került a felszínre. Ez alapján részleges környezetvédelmi felülvizsgálatra kötelezte az önkormányzatot, mire az fellebbezett, és először jelentette ki hivatalosan, hogy az aszfaltot a PCSVCS vitte oda. A felügyelőség erre új határozatot adott ki, melyben újból elrendeli a felülvizsgálatot, immár az önkormányzatot és Balla cégét egyszerre kötelezve erre. Vajon hány év telik el addig, mire a hatóság az aszfalthegy elbontására és a több ezer tonna hulladék elszállítására kötelezi a felelősöket?

Szilágyi László

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.