Sziszifusz találkozik Kőműves Kelemennel Pesten – Kordonbontó délutánok

Belpol

A Szabadság téren a hét eleje óta folyamatos a munka: reggel a munkások felépítik a kordonokat a német megszállási emlékmű talapzata köré, délután a tüntetők lebontják. Tegnap mi is ott voltunk.

A délután négyre hirdetett soros kordonbontási akció előtt fél órával a tér még nyugodt, alig 30-40 ember bámészkodik, a háttérben 5-6 rendőr, ketten kamerával (a délután minden eseményét rögzítik). A várakozók egy csoportjánál afelől érdeklődünk, miért jöttek. „Mert ez az emlékmű igazságtalan, meghamisítja a múltat, és fájdalmat okoz nagyon sok embernek” – mondja egy idősebb asszony. Mellette egy középkorú hölgy, nyakában Orbán Viktor Mazsihisznek írt februári levele, melyben azt ígéri, hogy az emlékmű ügyében húsvét után újraindulhat a konzultáció. „Orbán Viktor nem tartotta be az ígéretét – mondja a demonstráló, és választ nem várva visszakérdez –, mi lesz a következő lépés, el is küldi ezeket az embereket hazánkból? Mit enged meg még magának?”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A felháborodás általános, a megkérdezettek közül szinte mindenki egyből rávágja, a hét eleje óta mindennap kint van és ki is fog jönni, amíg csak kell. „A város nemcsak a kormányé, hanem mindenkié. Egyezségre kell jutni, el kell vinni a kordonokat, le kell állítani az építkezést, és konzultálni kell a dologról” – jegyzi meg az előbbi hölgy, majd hozzáteszi, hogy azért sok jót nem remél.

Erre meg is van minden alapja, hiszen például Rogán Antal szerint Orbán semmiféle ígéretet nem szegett meg, a munkálatok épphogy megindultak, a konzultáció ettől még húsvét után újrakezdődhet. Ráadásul csupán az alapozás folyik a téren, a mélygarázs falait erősítik. Ez tény, egyelőre csak a garázs körül állnak a kordonok, a biztonságra azonban nem igazán sikerült odafigyelniük az építőknek. „Nézze csak meg! A daru hatósugarában tartózkodni tilos, de hát nincs is daru” – fordul hozzánk egy öregúr, és megjegyzi, bezzeg a mélygarázs kijáratánál egyetlen figyelmeztető tábla sincsen, pedig veszélyes ott tartózkodni, a kordonoktól ugyanis nem lehet látni, ha kijön a garázsból egy kocsi, ahogy az autó vezetője sem látja az ott ácsorgókat. Míg ezt magyarázza, majdnem elütnek minket – kétszer is. „Egyre erőszakosabb lesz ez az egész – teszi hozzá. – De meg is kell mutatni, hogy félelmet ugyan lehet kelteni az emberekben, ám mi akkor sem adjuk fel.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Jó bontás

Négy órára úgy 100-150 ember gyűlik össze, a kordonok előtti utat egy kis színpaddal torlaszolják el, van hangosítás, néhány DK-s dzseki, a liberálisok zászlói, sárga csillagos kitűzők és úgy tíz rendőr. Zoltai Andrea, a demonstráció egyik szervezője hozzákezd beszédéhez, elmondja, hogy ezzel a szoborral a kormány a felelősséget hárítja el, és nem csupán százaknak, hanem tízezreknek kellene együtt kiáltania egy jó nagy nemet az emlékmű létrehozása ellen. Felszólal a Magyar Liberális Párt szóvivője is, aki megjegyzi, hogy örül minden demokratikus párt támogatásának, de fontos, hogy „senki se sajátítsa ki az eseményt, ez ugyanis nem pártrendezvény”. Bár az első napon a liberálisok EP-kampányként állították be a rendezvényt, több más párt és civil szervezet megjelent, a Demokratikus Koalíció és a liberálisok több tagja is jelen van folyamatosan, a demonstrációért Magyar Fruzsina és Zoltai Andrea magánszemélyként felelősek. Magyar is ott van a színpadon, épp azt mondja, hogy mindenkinek kötelessége a véleményét kifejeznie és hangoztatnia ezzel az emlékművel kapcsolatban, egyébként pedig megkéri a kedves Fideszt, aki a Jobbikkal egy ágyban hál, hogy ne nézze a magyar embereket tök hülyének. „Itt közösségek alakulnak, lám, mi is kint vagyunk már negyedik napja, és bár mindenkinek van polgári foglalkozása, amivel sokkal inkább szeretne foglalkozni, ezért az ügyért ki kell jönnünk az utcára.”

A kordonbontás megkezdése előtt még Steiner Pál, az MSZP jelenlegi frakciójának országgyűlési képviselője is szól, szintén hangsúlyozva, hogy nem politikusi minőségében van jelen, hanem mint magánszemély. Az emlékművet valódi provokációnak tartja, elmondása szerint a hatalom packázik a néppel, és nem áll szóba sem a zsidókkal, sem a történészekkel, sem a szakértőkkel. „Ezért vagyunk hát engedetlenek. Célunk, hogy tárgyalás útján a magyar emberek, a magyar demokraták akarata érvényesüljön, és létrejöjjön egy olyan emlékmű, ami nem hazudja el a történelmet.” Steiner egyébiránt helyi népszavazást is kezdeményezett, s úgy látja, ha a Belváros lakói közül elegen az ügy mellé állnak és aláírásukkal tanúsítják, hogy nem kívánnak egy ilyen szobrot a térre, lehetőség van rá, hogy ne épülhessen fel, vagy a későbbiekben eltűnhessen az emlékmű.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

A költészet napjára tekintettel ezután Radnóti-versek következnek, és a „Nem rombolunk, bontunk!” felkiáltással elkezdődik a kordonok szakszerű lebontása is. Közben megtaláljuk Rózsa Mihályt, a liberálisok párttagját és 20. kerületi elnökét, aki a magyarnarancs.hu-nak elmondja, hogy miután ma délután felfújta a kordont borító anyagra a „Demokráciát!” feliratot, megkapta – sok más társához hasonlóan – idézését. „Ezek szerint ma Magyarországon nem mondhatom ki azt, hogy demokrácia – mondja. – Mondjuk ezek alapján jogsértést sem követhetek el, mert jogállam sincs.” Az idézés egyébként valóban nehezen indokolható, a „falfirkákat” ugyanis a kordont védő anyagra fújták, ami nem minősül falnak, csak a rendőrségi idézés szerint. Ma többek között ezért hallgatták ki Lovas Zoltánt, és ezért kapott több demonstráló hétfőre idézést. Rózsa továbbá azt is elmondja, a tüntetés egy május végéig folyamatosan bejelentett demonstráció, ami úgy működik, hogy többen már reggel kijönnek a térre, igyekeznek megakadályozni, hogy a munkások belekezdjenek az építkezésbe, majd délután lebontják a kordonokat, és visszahordják azokat a köveket, gyermekjátékokat és emlékeket, melyeket a tüntetők helyeztek el még a múlt héten az emlékmű tervezett helyére, és amelyeket a munkások mindennap elrámolnak egy közeli hulladéktároló mellé. Aztán kezdődik minden elölről. Rózsa eltökélt, elmondása szerint nem terveznek erőszakos cselekedeteket, de a polgári engedetlenség eszközeivel élni fognak, s ha kell, élőlánccal akadályozzák meg a betonozást és az építkezés megkezdését. „De úgyis meg fog épülni ez az emlékmű, ezt tudjuk. Megépül, a náciknak állítva ezzel emléket, Európában egyedülálló módon” – teszi hozzá.

Rossz bontás

Közben a tüntetők folyamatosan bontanak, a kordon darabjait egymásra pakolják, a „falfirkás” fóliákat szépen összehajtva félreteszik, a színpadon Radnóti-verseket szavalnak, öt órára szinte végeznek is. Némi felbolydulást csupán az okoz, amikor valaki a kordonok mellett a vasbeton szerkezetnek is nekiesik, a szervezők rendőrért kiáltanak, ha ugyanis abban kárt tesznek, a területet – a Kossuth térhez hasonlóan – könnyen műveleti területté nyilváníthatják, ami pedig a demonstráció végét jelentené.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

A szervezők szinte biztosak benne, hogy a kormánynak ez a célja, így direkt provokációra gondolnak, a fiatal fiút a rendőrök ki is emelik a tömegből, a tüntetők pedig óva intenek mindenkit attól, hogy a hergelésnek bedőljenek, főként azért, mert információik szerint a szélsőjobboldalról a következőkben is számítani lehet ilyetén provokációkra.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.