Döntött Józsefváros

Szobrot kap Tormay Cécile

  • - ngm -
  • 2011. november 30.

Belpol

Szobrot állítanak Józsefvárosban Tormay Cécile-nek. A testületi ülésen vita volt.

Határozatba foglalta a Józsefvárosi Önkormányzat, hogy Tormay Cécile írónő szobrot kapjon a kerületben található Rókus kórház előtt. Az előterjesztő Sántha Péterné alpolgármester (Fidesz–KDNP) a november 17-i képviselő-testületi ülésen elmondta: az írónő „nevét azért ismerik kevesen, mert 1945 után politikai okokból tilalmi listára került”. Az önkormányzat honlapján szereplő tudósítás szerint az ülésen vita bontakozott ki az írónő értékelését illetően, miután a szocialista Molnár György – nem vitatva az írónő irodalmi munkásságát – megjegyezte: későbbi szerepléseit és személyét fasisztának és antiszemitának tartja, ezért nem javasolja a szobor elhelyezését.

Szobortervek


Szobortervek

Lapunk két éve külön cikkben is foglalkozott Tormay Bujdosó könyv című, 1918 és 1919 közt játszódó naplóregényének legújabb megjelenését biztosító kiadói munkálataival. „Míg a különféle kiadásokat pár éve még csak szélsőjobbos standokon lehetett beszerezni, a mű iránt érdeklődő olvasókat újabban nyíltan kiszolgálják a könyvterjesztők: a Lazi (a legutóbbi szegedi kiadó – szerk.) példányai most már a Libri vagy az Alexandra boltjaiban is kaphatók. (Azért még a Kuruc.infónál is megrendelhető, sőt mi több, a portál kiemelten ajánlja.) Miközben a Bujdosó könyv olvasótábora egyre nő, újraértékelése elmaradni látszik: a 2007-ben megjelent új magyar irodalomtörténet csak azt szögezi le a könyvről, ami lényegét tekintve a szocialista korszakban készült elődjében is benne volt: antiszemita propagandaszöveg. Ami igaz is, de értékelésnek kevés” – írta szerzőnk. Kádár Judit szerint a „dzsentri származású Tormay antiszemitizmusát a háború utáni válság tapasztalatából fakadó félelem motiválta. A krízist természetesen saját osztályára, az elszegényedő, ráadásul a trianoni békével további súlyos vagyoni veszteséget szenvedő nemességre tartotta veszélyesnek, amit régi feudális tradíciót követve a magyar nemzettel azonosított. (…) A könyv (mármint a Bujdosó – a szerk.) lapjain beszámolt az oldal szervezkedéséről, melyben ő is aktívan részt vett, hogy a jobboldali és szélsőjobboldali politikusokat egy táborba gyűjtse. Abban reménykedett, hogy felkelés tör ki a fő cinkosuknak tekintett Károlyi Mihály és szocialista, illetve liberális kormánya ellen, s az ellenforradalom visszaállítja a tekintélyen alapuló rendet”.

Továbbá megfontolandó életrajzi tény az is, hogy Tormay Cécile alapította 1918-ban a Magyar Asszonyok Nemzeti Szövetségét, azt a szociális és gyermekvédelmi munkát végző szervezetet, amely később hivatalosan is támogatta a numerus clausus fennmaradását, de a kör nevében 1932-ben az írónő személyesen köszöntötte Mussolinit – minderről a fasizmust éltető cikkében lelkesen számolt be a szerző.

A közgyűlésen elhangzott kritika után az előterjesztő kormánypárti alpolgármester asszony azt kérte, hogy az ellenzéki politikus ne minősítse az írót, aki egy „nehéz történelmi korban élt, és alkotott”, akkor, amikor magyarok milliói kerültek határon túlra. Ferencz Orsolya képviselő (Fidesz) sajnálatosnak nevezte a szocialisták állandó kategorizálását és az utólagos értékeléseket. Mint mondta, sok írótól lehetne idézeteket kiragadni, melyeket életük egy szakaszában tettek, de ez nem minősíti életművüket. (A beadvány főleg a Régi ház című Tormay-regényt említi méltatásként, amelyért 1936-ban Nobel-díjra is jelölték a szerzőt.) Tormay Cécile-nek egyébként volt korábban egész alakos szobra a Károlyi kertben, ezt viszont 1945-ben ledöntötték.

A mellszobor – R. Törley Mária alkotása – egyébként már kész is van, erről a Nemzeti Értékvédő Egyesület korábban gondoskodott, a kerületnek csak a területet kellett biztosítania. Úgy tudni, a szobor helyszínének kiválasztásakor fontos szempont volt, hogy Tormay Cécile felmenői részt vettek a Rókus kápolna és kórház építésében, valamint a család a közeli Kőfaragó utcában lakott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.