Ungváry Krisztián szerint az ellenzék akkor lenne IGAZI ellenzék, ha nem ülne be a Parlamentbe

  • narancs.hu
  • 2018. április 20.

Belpol

Komolyan érvel a bojkott mellett az ismert történész.

Hosszú, elgondolkodtató írást közöl az Index Ungváry Krisztián történésztől.

A szerző alapvetően az április 8-i választás eredményét elemzi, de a legérdekesebb rész az lesz, amikor rátér az ellenzék felelősségére és helyzetére.

false

 

Fotó: Narancs

Három markáns gondolatot idéznénk ebből a részből:

–        „A kocka akkor fordul, ha az »ellenzék« csakugyan ellenzékként viselkedik. Ami azt jelenti, hogy nem veszi át a mandátumát, mert nem kíván részese lenni egy olyan színjátéknak, ami a kétharmad birtokában még a legnagyobb jóindulattal is csak a demokrácia imitálásának nevezhető.”

–        „Amennyiben van valamilyen értelme annak, hogy rendszeressé váljanak az Országház előtti tüntetések, akkor az csak az lehet, hogy egy normálisabb ellenzék jöjjön létre. Olyan formáció, amely nem kollaboránsokból áll, és amely képes arra, hogy bizonyos ügyekben közösen lépjen fel akkor is, ha világnézetileg sok minden elválasztja tagjait egymástól.”

–        „Az április 8-i bukás egyúttal egy megtisztulás és újjászületés lehetőségét is magában hordozza. Azok, akik megélhetési politikusként is csak kisstílűek tudnak lenni, bevonulnak majd a Parlamentbe. Ők azok, akiket ki kell zárni minden jövőbeni ellenzéki összefogásból.”

Cikkét pedig úgy zárja Ungváry, hogy a „következő hetek és hónapok történésének nem a kormány megdöntése, hanem egy valamire való ellenzék létrehozása a tétje”.

A teljes írást itt olvashatja el.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.