Kitől fél Orbán Viktor?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. március 26.

Diplomáciai jegyzet

Orbán Viktor nem egykori, 1989-es önmagával kerüli a találkozást, nem egykori önmagától és a szembesüléstől fél – hanem tőletek. És ezt fontos tudnotok.

Már a múlt év decemberében, a középiskolás Ábrahám Máténak a Műegyetem csarnokában elmondott első politikai beszédét hallgatva szöget ütött a fejembe, hogy ezek a nagyszerű fiatalok, akiknek az önérzete és igazságérzete annyira tiszta, némileg tévesen látják mai ellenfeleik, a Fidesz-alapítók egykori céljait. Azt feltételezik ugyanis, hogy azok a kezdetekkor még makulátlanok voltak, s csak később rontotta meg őket a politika. Ezért is mondhatott valami olyasmit a szónok, hogy a mai Orbán fél egykori önmagával találkozni, s ezért nem jön el közéjük. Aztán magával ragadott engem is az a különös élmény, amely a diákmegmozdulásokkal oly szervesen együtt jár, s csak legyintettem: nem érdekes, most nem a Fideszről és legkevésbé Orbánról van szó, lesz még alkalom erről beszélni.

Az alkalom alighanem elérkezett. A napokban láttam Papp Réka Kinga remek klipjét, amiben olyan okosan, szellemesen, üdén, kérlelhetetlenül küldi el Orbánt és társait a pokolba, ahogy azt a mai ellenzék politikusai közül senki sem tudná. Nincs bennem kétség, ezek a fiatalok valami olyasmit tudnak, amit az előttük járó politikusi és civil generációk tagjai már nem: laza, könnyed, de magabiztos mozdulattal új kultúrát, élhető és elfogadható életmintát teremtenek, ráadásul közösségük élményét képesek megosztani bárkivel, azzal is, aki a racionalitást igényli tőlük, és azzal is, aki az érzelmeket. Nem vitás, ők lesznek, helyesebben: ők kell legyenek elitünk új, meghatározó figurái, s ez minél előbb történik meg, annál jobb az országnak. Még a jobboldalnak is, hisz az egyre kevésbé látszik ki saját mocskából.

Viszont, hogy azokká váljanak, tudniuk kell az előzményekről egyet és mást. Papp Réka Kinga is egy olyan rendszerváltó tájképbe helyezi a fiatal Orbánt, amely sohasem létezett. „Újító, boldog, jóhiszemű akaratról” beszél vele kapcsolatban, amit állítólag Orbán a 80-as évek végén, a 90-esek elején mintegy beadott volna „a nagy magyar közösbe”.

Nos, a rendszerváltás előtt olyannyira nem adott be semmit, hogy külön liberális pártot indított, megosztva így az akkori rendszer legautentikusabb leváltóinak táborát. Nem az ő parancsoló szavaira vonultak ki Magyarországról a szovjet csapatok, akármennyire is igyekeznek ezt ma újkori történelmünk alaptoposzává tenni, a személyi kultusz jegyében átírt tankönyvekben, a történelemhamisításból jól megélő Terror Házában, vagy épp a nemrég, kormányrendelettel létrehozott Rendszerváltás Történetét Kutató Intézetben.

Nem vitás, 1989-ben feltűnt egy fiatalember a kivégzett Nagy Imre miniszterelnök újratemetésén. Tény, hogy beszédében szabadságot, demokráciát követelt, és a szovjet csapatok azonnali távozását Magyarországról. Sikerült egy csapásra a rendszerváltás emlékezetes figurájává válnia, és néhányan – egyébként egyre kevesebben – épp ezért készek megbocsátani neki mindazt, amit ma a magyar kormány fejeként népe és a demokrácia ellen elkövet.

Sokkal, de sokkal kevesebben tudják viszont azt, hogy a rendszerváltáskor az úgynevezett ellenzéki kerekasztalban tömörülő demokratikus szervezetek megegyeztek: minthogy akkor már folytak a kivonulással kapcsolatos egyeztetések, tárgyalásos alapon és nem követelés formájában igyekeznek majd elérni a szovjetek távozását. Egyrészt azért, hogy ne hozzák lehetetlen helyzetbe Gorbacsovot, másrészt, hogy ­– a magyarok radikalizmusára hivatkozva – ne szállítsanak érveket az akkor még roppant erőteljes keletnémet, cseh és román rezsimeknek a saját ellenzékükkel történő leszámoláshoz. Orbán elfogadta az ellenzéki megállapodást, majd másnap felrúgta azzal, hogy „egyedüliként” a szovjetek távozását követelte. Számára 1989 forradalmi pillanata sem volt több, mint hatalomtechnikai kérdés.

1989 volt Orbán első árulása, amit aztán sorozatban követett a többi. Elsőként – mint már említettem – szövetségesét, a magyar liberális pártot árulta el, majd a rendszerváltás után három évvel saját addigi választóit is, radikális liberálisból elvakult nacionalistává átalakítva az általa alapított pártot, a Fideszt. A magyar polgár számára lassan kirajzolódott a mindent a hatalomnak alárendelő erőszakos szervezet, amely ha kormányon van, akkor populista politikai adalékanyagokkal igyekszik elterelni a közfigyelmet korrupciós ügyeiről, ha pedig ellenzékben, akkor neonáci szövetségeseit küldi az utcára, terrorizálva a települések lakosságát, hogy aztán a közbiztonság gyengülése miatt a kormány azonnali távozását követelje.

Orbán saját pártján kísérletezte ki először, milyen - és eléggé hatékony-e - egy tekintélyuralmon alapuló szervezet. A jelek szerint megfelelőnek tartotta a végeredményt, mert most az egész országot e minta alapján alakítja át.

Hogy ez teljesen ne sikerüljön neki, 2014-re van szükség, és nagyon sok fiatalra, akik egyelőre klipjeikkel írják be nevüket a történelembe. Hálásan nézem őket, s hallgatok rájuk. Mert ők egyáltalán nem olyanok, mint amilyenek a Fidesz alapítói voltak. Kedves Ábrahám Máté, Tasnádi Gergely, Fehér Renátó, Papp Réka Kinga, Prinz Dani – és a többiek, akiknek a klipjeit még csak ezután látom majd –, Orbán Viktor nem egykori, 1989-es önmagával kerüli a találkozást, nem egykori önmagától és a szembesüléstől fél – hanem tőletek. És ezt fontos tudnotok.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.