Várhegyi Éva: Ekotrip

Exodus

Egotrip

Rükvercbe váltott a korábban szép iramban Magyarországra tartó tőke. Van persze oka rá, nem is egy. Már a három éve kirobbant hitelválság is óvatosságra intette a befektetőket, az abból sarjadzó államadósság-válságok pedig tovább rombolták a kockázatvállalási kedvet.

Ma már a korábban még direkt a kockázatkerülőknek ajánlott államkötvényeket is csak jókora kamatfelárral lehet eladni, hacsak nem bombabiztos fizetőképességű kormány bocsátotta ki őket. A magyar állam tízéves kötvényére novemberben már 8 százalék fölötti hozam mellett sem volt elég vevő, igaz, a befektetők már az egykor tutinak számító német állampapírokért is kevesellték a 2 százalékos hozamot.

A befektetők által elvárt kamatfelár akkora bizalmatlanságot tükröz Magyarországgal és kormányával szemben, ami mellett már nem csupán árkérdés a magyar gazdaság finanszírozása. Egy szinten túl a kockázati felár úgy megnöveli a törlesztési terhet, hogy kétségessé teszi a kölcsön visszafizetését. Végső soron ezt jelezte a "bóvli" hitelminősítői besorolás is: aki ilyen államnak kölcsönöz, számítania kell arra, hogy egyáltalán nem kapja vissza a pénzét.

Magyarország egyébként már október elején felkerült a legkockázatosabb adósok tízes toplistájára, mivel már akkor 31 százalékra taksálta az államcsőd öt éven belüli valószínűségét a pénzügyi befektetők tranzakcióiból kirajzolódó piaci értékítélet - és nem valamiféle ördögi összeesküvés, ahogy a kormányfő láttatni szeretné. Pedig tavasszal - a befektetők megnyugtatására belengetett Széll Kálmán Terv, illetve annak européer változata, a Magyarország strukturális reformprogramja - már lehozott minket erről a "szégyenlistáról", ahová a 2010 nyarán-őszén kibontakozó jogtipró, a befektetői biztonságot aláásó "erőpolitika" röpített föl.

Időközben kiderült azonban, hogy strukturális reformok helyett továbbra is ad hoc intézkedésekkel próbál stabilizálni a kormány, miközben a végtörlesztési törvénnyel és az Európai Bizottság távközlési cégek különadóját elmarasztaló ítéletének semmibevételével újfent fityiszt mutat a jogállamiságnak. Így nem kell összeesküvést látnia abban, hogy a hitelminősítők sorra a magyar állam finanszírozási kockázatának megugrását jelezték, s ugyanez a kockázat öltött testet az államcsőd valószínűségének további emelkedésében, valamint a pénzügyi befektetők kivonulásában, a magyar állampapírok eladásában.

A forint brutális és minden más valutával szemben megnyilvánuló leértékelődését előidéző tőkemenekülést külső és belső okok együttese idézte elő. Hiába magyarázza bizonyítványát a kormány az objektív körülményekkel (euróválság) és a hitelminősítők rosszindulatával ("Frőhlichnek pikkje van rám algebrából, arról nem tehetek"), most is áll, hogy a kormányzati hibák felerősítik a külső sokkokat. Ahogy a 2008-as krízisben, a mai euróövezeti adósságválságban is a legsérülékenyebbek között vagyunk. És miként a piacok akkor is "büntették" a hibás vagy erőtlen gazdaságpolitikai válaszokat, most is ezt teszik: a rossz adottságok (például nagyfokú devizaadósság) mellett a kormány improduktív, esetenként kontraproduktív politikája is taszítja a befektetőket.

A bankadóval és végtörlesztéssel kivéreztetett bankok tulajdonosai például máris visszavonulót fújtak. A működéshez szükséges tőkepótlásokra még hajlandók ugyan, de arra már nem, hogy a nyugat-európaiak megtakarításaival egészítsék ki a magyar vállalatok hitelezéséhez szükséges forrásokat. Főhetünk a saját levünkben, hiszen a honi megtakarítások nemcsak a gazdasági fellendüléshez, de még a helyben toporgáshoz sem elegendőek. Külföldi források nélkül tartós zsugorodásra számíthatunk, annak rémes társadalmi konzekvenciáival: növekvő munkanélküliséggel, szegénységgel, a közösségi kiadások apadásával, lepusztulással és letargiával.

Ne higgyük el Orbánéknak, hogy az euróövezeti válság az egyetlen oka a pénzkiáramlásnak és a bankhitelezés csökkenésének. Ha így volna, térségünk többi országaiban is hasonló lenne a helyzet. Erről viszont szó sincs: a mi valutánk roggyant meg legjobban, és nálunk zuhantak legnagyobbat a bankok külföldi forrásai. Csak nálunk csökkennek töretlenül a vállalati hitelek és a beruházások, miközben másutt már felívelő szakaszba kerültek. A tőke, ha kell, a kétharmados többséget is leszavazza - bár sajnos ezt is a háromharmad szenvedi meg.

A pénztőke kivonulása mellett a cégeket működtető közvetlen külföldi tőkebefektetések diszkrét visszahúzódása is megfigyelhető. Eleinte csak a maga természetes módján indult be a folyamat: a pénzüket a jó megtérülés reményében befektető tulajdonosok a vállalkozás termőre fordulásával mind több nyereséget vonnak ki a cégből. A válság aztán tovább erodálta a profit visszaforgatásának korábbi szép gyakorlatát: míg 2001-2008 között a megtermelt nyereség 45 százalékát (évente átlagosan 2 milliárd eurót) újra befektették a külföldi tulajdonosok, és csak a többit vették ki osztalékként, addig az utolsó két évben már a teljes profitot hazavitték. És akkor még nem beszéltünk a magyarok külföldi tőkebefektetéseiről, aminek volumene közelíti a beáramlót.

Nem bizonyítható, de feltételezhető, hogy ahol sorozatosan sérül a jogbiztonság, onnan a befektetők könnyebb szívvel vonják ki a tőkét. Ami végzetes lehet: Pitti Zoltán számításai szerint az elmúlt évtizedben Magyarországon a növekedést kétharmad részben a tőkemennyiség bővülése, egyharmad részben pedig a termelékenység emelkedése eredményezte. Ez éppen annyit tesz, hogy külföldi tőke nélkül nem megy. Nemhogy egyedül, de az egykori növekedéskutatóval, Matolcsy Györggyel sem, hiába állt elő legújabb opusával, a Magyar növekedési tervvel.

Az Orbán-Matolcsy-tandem amúgy nagy találékonyságról tett tanúbizonyságot azzal, hogy a szolgáltató szektorunk multijait csicskáztatja különadókkal, végtörlesztéssel, plázastoppal, beszólásokkal. E cégek tulajdonosai még a válság alatt is hoztak ide tőkét, nem is keveset. Az MNB adatai szerint 2008 ősze és 2011 nyara között a pénzügyi szektorba bő kétmilliárd, a kereskedelembe majd' egymilliárd, de még a távközlésbe is 360 millió eurónyi tőkét fektettek be a külföldi tulajdonosok, míg a kormányfő által "értékteremtőnek" titulált és ezért preferált feldolgozóiparból éppenséggel kifelé áramlott a működő tőke (400 millió euró értékben).

De a magyar gazdaságba legjobban beágyazódott szolgáltató szektorokban működő tőkét sem köthetik örökre ide, még ha nehezebben mozdul is, mint a gyárakat üzemeltetőké vagy pláne a pénzügyi befektetőké. Kevésbé látványosan, de innen is megindul az exodus, ha a kormány nem állítja helyre sürgősen a jogbiztonságot, s nem hagy fel az országot tartós recesszióba taszító, egyaránt tőke- és munkaellenes politikájával. Most, az IMF-tárgyalások adta lélegzetvételnyi idő talán még ad egy utolsó esélyt arra, hogy megtegye a szükséges fordulatot.

Ha erre képtelen, akkor nem marad más hátra, mint kitenni a táblát a befektetőknek: Kérjük, az utolsó oltsa le a villanyt!

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.