A gazdagságról

  • Kálmán C. György
  • 2013. szeptember 8.

Első változat

Legyünk-e dühösek a gazdagokra? Mihez kezdjünk az urizálás keltette indulatainkkal? Meddig irigység, mettől jogos háborgás? Nem tudom.

Jó régen történt, a fiam akkor került általános iskolába, és a többi szülővel az első napok valamelyikén azt kellett megbeszélni, hová menjünk – gyerekek, szülők közösen – osztálykirándulásra. Meg is állapodtunk egy helyszínben, s amikor elhangzott a kérdés, hogy hogyan jutunk oda, az egyik apuka magától értődő természetességgel közölte: beülünk a kocsiba, napfénytető le, betoljuk a CD-játszóba a meselemezt, és már ott is vagyunk.

Mondom, ez nagyon régen történt; akkoriban az, hogy valaha autóm legyen, távoli álomnak látszott, a CD-lejátszó pedig talán még inkább. Alig láttam még olyat. És hogy autóban CD-játszó... elképzelhetetlen volt, a fényűzés netovábbja.

Mindebből a kedves apuka nyilván semmit nem érzékelt, ahogyan a szülők nagyobbik része sem. Nem voltak csórók, mondjuk így. Mégis: az jutott akkor az eszembe, hogy ha vannak is, akiknek a mindennapi élet része az, ami másoknak elérhetetlen luxus, akkor nem ártana, ha erről tudomást vennének; nem bosszantanák a többieket azzal legalább, hogy a saját életszínvonalukat tekintik normálisnak és mérvadónak. Körültekintőbbnek, tapintatosabbnak kellene lenniük.

Az itt következő pár sorban nem állítok semmit, és nem mondom meg a tutit, csak arra hívom fel az olvasót, hogy velem együtt gondolkodjon el: mennyi abban a demagógia, a csúnya irigység és a jogos felháborodás, hogy annyi embernek böki a csőrét – most épp az Orbán-lány esküvője ürügyén, de voltaképpen hetente találnánk rá példát – a fényűzés, a túl nagy gazdagság, az elérhetetlen luxus. Többen bosszankodnak a biztonsági őrökkel védelmezett, magánútról megközelíthető, csilli-villi kastélykát rejtő „tanya” láttán – de jól teszik? Nem kellene elfogadnunk a kapitalizmus huszonvalahanyadik évében, hogy van, akinek fut a szekér? Ráadásul mindezt az illető nem mutogatja, nem dörgöli az orrunk alá, hanem dicséretes szerénységgel rejtegeti – csak a szemfüles újságírók tárják a köz elé. Szóval: mi a baj?

Nem tudom, tényleg tanácstalan vagyok. Fodor Gábor a Facebookon egyenesen úgy fogalmaz, hogy „nekünk, liberálisoknak nem szabad engednünk az általános előítéleteknek és vakhiteknek. Magyarország azért jutott ilyen mélyre, mert nem tudunk együttműködni, csak acsarkodni, nem tudunk toleránsak lenni, csak megbélyegezni”. Szerintem ez persze marhaság: a kormányzati és kormányközeli ízléstelen rongyrázás nem „általános előítéletek és vakhit”, hanem tapasztalati tény, és az a magatartás, amit Fodor követendőként állít szembe a luxus miatti dühöngéssel, jelesen az „együttműködés”, teljesen üres és félrevezető. Ki a franccal kellene együttműködni, és hogyan? Mészáros Lőrinccel, a Tiborcz-klánnal, és a többi, a semmiből igencsak gyanús körülmények között felkapaszkodott milliárdossal? Ugyan, miben? És ők – ők vajon miként járulnának hozzá ehhez az „együttműködéshez”?

Abban viszont kétségkívül van valami, hogy nem jó irány, ha már a puszta jólét (vagy legyen – gazdagság) az őrjöngésig bosszantja azokat (és ilyenek egyre többen vannak, vagyunk), akik nehezen élnek (vagy egyáltalán nem tudnak megélni). Akinek jól megy, az – elvileg – jócskán fizet a közösbe, munkahelyet is tud teremteni, esetleg jószántából segít is az elesetteknek; és nem feltétlenül dörgöli az orrunk alá, hogy mennyivel jobban megy neki. Ugye, azt nem akarjuk, hogy aki megdolgozik érte, ügyes, jó szimatú, vagy csak szerencsés, az ne élvezhesse ennek az előnyeit?

Még egyszer mondom – nem tudom. A gyomrom kifordul az ezüstjaguáros, lovastanyás, cigánybandás (és lézerblokkolós, sokingatlanos, földbirtokos és közgépes) bagázs urizálásától, ízléstelen és tahó pöffeszkedésétől. De hogyan válasszuk el ezt a tisztes gazdagságtól? Undor és méltányosság, felháborodás és józan belátás között – mit gondoljunk?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.