A lehetőségek birodalma

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 23.

Első változat

Van remény. Bárkiből bármi lehet, a mobilitás lehetőségei korlátlanok – senki ne keseredjen el, a marsallbot a hátizsákjában van.

„Minden francia baka a bornyújában hordja Franciaország tábornoki pálcáját” („tout soldat français porte dans sa giberne le bâton de maréchal de France”) – mondta állítólag Napóleon, s ez annyit jelentett: bárkiből lehet bármi, a fölfelé mobilitás előtt szabad az út. Szép és lelkesítő gondolat ez, manapság is jó volna effélét hallani.

De hát hallunk is – csak vegyük észre, mit üzennek a mindenféle kinevezések, hogyan és kik kerülnek funkciókba.

Csak két példát említek az elmúlt napokból, azt is csak röviden, de talán sikerül fellelkesíteni olvasóim azon részét, akik néha eltöprengenek: mit tartogathat még nekik az élet, vihetik-e még valamire, van-e perspektíva előttük. Kishitűség, defetizmus, vakság: nem szeretem, és nem is felel meg a Nemzeti Együttműködés Rendszerének.

Az egyik az a hír, hogy „a magyar kormány kultúrpolitikájának kidolgozója és megvalósítója a miniszter mellett a Magyar Művészeti Akadémia elnöke, vagyis Fekete György”. Ahol erről olvashattunk, ott rögtön az immár kváziminiszteri rangra emelt belsőépítész eddigi alkotó tevékenységét is megismerhettük, a szolnoki MSZMP-székház felejthetetlen belsőépítészetétől és berendezésétől (1962–63) a budapesti Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöki szobájának méltán országos hírű plasztikus famennyezetéig (1984). (Az addig bőven csorgó kreatív véna az utóbbi 30 évben elapadni látszott, aggódhatunk: alkotói válság?) Alkalmassá teszi-e ez az életút az MMA elnökét arra, hogy a kultúrpolitika meghatározó alakja legyen? Botor kérdés. Nem is érdemes feltenni. Inkább figyeljünk arra: lám, van itt valaki, aki afféle baka volt, talpas katona, csinálta a dolgát – és íme ráköszöntött a szerencse, hipp-hopp nagy ember lett belőle. Ne azon vacakoljunk, megérdemelte-e, hanem nyűgözzön le minket a szédületes pályaív, az emelkedés vakító fénye.

Hoppál Péter

Hoppál Péter

Fotó: MTI – Kovács Attila

Vagy ott a másik példa, az új kulturális államtitkár – az Index interjút készített vele –, és bár nem értékelném túl elődei (Szőcs, L. Simon, pláne Halász) munkásságát, azért Hoppál Péter esete egészen különleges. Az interjúból kitűnik, hogy ő igazán a semmiből jön: a kultúrához (és annak irányításához) eddig csak mint énektanárnak és amatőr zenésznek volt köze. Őrületes lehetőségek rejlenek tehát benne: intellektuálisan afféle tabula rasa, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ez az üres lap színes és érdekes mintákkal telerajzolható, semmi dogma nem nyűgözi, a teljes tudatlanság módot nyújt arra (másra sem nyújt módot!), hogy előbb-utóbb ismeretek nyüzsögjenek az államtitkári elmében. Helyes volt őt kinevezni? Ugyan már, micsoda kérdés. Kedves olvasó, arra gondolj inkább: te is lehetsz Hoppál Péter, és ha valaki Hoppál Péter, akkor az énekkarvezető, de akár államtitkár is lehet.

Végezetül pedig képzeljük vissza magunkat Napóleon korába. Mondjuk, van két gránátos, Jean és Pierre, és Jean azt tapasztalja, hogy Pierre-nek nemcsak büdös a kapcája és a lehelete, de amikor puska ropog és vad paripák raja dobban, akkor igyekszik a hátsó sorokba keveredni, nehézségeket okoz neki kivonni a szablyát, amikor a harctéren kard csattog, hányja a szikrát; a célzás sem az erőssége, és folyton valami régi seb miatt panaszkodik. Császárhűségéhez viszont kétség sem férhet. Nem volna csoda tehát, ha Pierre hamarosan vérszín selyemszalagos érdemrenddel gazdagodna, és bízvást reménykedhet, hogy ez csak a kezdet.

Nem szabad, hogy Jeant ez elkeserítse. Inkább örülnie és bizakodnia kell – és, kedves olvasó, lelkesedj te is: ha ezek ilyen magas polcokra kerülhettek, belőled is akármi lehet még.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.