A titkos üzenet

  • Kálmán C. György
  • 2014. július 21.

Első változat

A Szabadság téri emlékmű titkos üzenete voltaképpen a legtoleránsabb és leghaladóbb gesztus, amit kormány tehet. Csak észre kell venni.

Ott rontjuk el, mi, politikához nem értő és gyanakvó emberek, hogy képtelenek vagyunk belelátni a hátsó szándékokba, a szándékok mögött meghúzódó megfontolásokba, a megfontolások valódi mozgatóiba. Úgy hisszük, hogy amit látunk, az elegendő ahhoz, hogy örvendezzünk vagy felháborodjunk – mert nem vesszük észre, milyen kifinomult, bonyolult, soktényezős játék végeredménye az, ami a szemünk elé kerül.

false

 

Fotó: MTI

Itt van ez az emlékmű a Szabadság téren. Azt hisszük, hogy valami minden szempontból elhibázott szörnyűség épült, a megígért konzultációk kihagyásával, orvul, hirtelen. Dühöngünk, értelmezni próbáljuk a „hagymázos őrületet és szellemi katyvaszt” (ahogyan egyesek nevezik), és nem veszünk tudomást a rejtett üzenetről.

Érettségizett olvasóim jól ismerik a csodaszép ifjú, Ganümédész történetét: a fiú olyan gyönyörű volt, hogy maga Zeusz szeretett bele, és sas képében szállt le érte, hogy elrabolja és szeretőjévé tegye. Mondom: sas képében. Így azután bár a német megszállás emlékművében szó sincs explicit módon homoerotikus vonzalmakról, mégis (rejtetten, áttételesen) felidézi az antik mítoszt, a középpontba állított, lányos vonású csinos férfialak pedig alig félreérthetően utal az azonos neműek vonzalmára.

Vagyis, röviden: az emlékmű állítói (jaj, nem akarom azt írni, hogy felállítói) odakacsintanak az LMBTQ-mozgalmakra, gesztust tesznek mindazoknak, akik a szokásos heteroszexuális kapcsolattól eltérően képzelik el ember és ember kapcsolatát.

Hogy nem ez a szobor deklarált mondandója? Hogy ez szóba sem került, amikor csak a kormány bármit mondott a készülő műről? Ne legyünk naivak, erről persze szó sem lehetett. Elsősorban a jobboldalnak és a szélsőjobbnak szóltak a kimondott szavak, meg mindazoknak, akiket egyáltalán érdekel ez a régmúlt történelem, és le akarják tudni az emlékezés kényelmetlen feladatát. De joggal lehet arra számítani, hogy az arra érzékenyek rálelnek a nekik szóló titkos üzenetre, meglátják Gábrielben Ganümédészt, s egyúttal valamennyi sorstársukat a szexuális másságban. Így – Kerényi Imre ide vagy oda – a hatalmon levők mégiscsak megnyugtatják ezt a szubkultúrát: odafigyelünk rátok, kultuszhelyet emelünk nektek, ismerjetek magatokra a nemzetgazdaságilag kiemelt jelentőségű szoborcsoportban.

Az efféle kódok feltörésében ez a közösség nagyon is gyakorlott. Úgy hírlik, a hajdani húszforintoson szereplő (egyébként Ganümédész-Gábrielre és pózára eléggé hasonlító) férfialak a melegek körében kultikusnak számított.

false

Valami rejtélyes okból Wolf Kati eurovíziós versenydala pillanatok alatt népszerűvé vált az LMBTQ-körökben – nem is szólva az amerikai Katolikus Legényegyletekről szóló dalról, amelynek a szövegében ugyancsak semmi utalás nincs a nemiség semmilyen formájára, mégis a melegek himnusza.

Nincs szükség arra, hogy a hatalom nyíltan beszéljen – ezzel sokakat elidegenítene magától (és az emlékműtől), jobb ez a kétértelműség, hogy csak az értse, akit érint, akinek füle-orra-szeme van rá. Nagyon ügyes – és már-már meghatóan toleráns és emberi. Már látom, hogy alkonyattól késő éjjelig meleg párok zarándokolnak majd Gábrielhez csókolózni, jövőre talán már a Pride menete is erre kanyarodik.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”