Folyosói mondat

  • Kálmán C. György
  • 2013. szeptember 13.

Első változat

Orbán Viktor a parlament folyosóján válaszolt az államtitkár tahóságát firtató kérdésre.

Parti Nagy Lajos káprázatos írása nem más, mint a miniszterelnök és egy újságíró között lezajlott 34 másodperces párbeszéd szó szerinti leirata. Jó, az író hozzáfűzi még a „színi utasításokat”, vagyis azt, ahogyan és amit ő lát a kis videón – semmi kétség, ez meg a bevezető pár mondat nagyon is sokat hozzáad mind a látványhoz, mind a lejegyzett szöveghez. (Aminek komoly irodalomelméleti tanulságai vannak, ebbe nem mennék bele; elég annyi, hogy fényesen igazolja: a dráma szövegének nagyon is fontos részei a didaszkáliák, a színpadi utasítások, a helyszínre – színpadra – vagy a szereplők gesztusaira, viselkedésére, lelkiállapotára, szándékaira vonatkozó megjegyzések.)

Most akkor idézem, mit mond a miniszterelnök:

„Illés Zoltán sajnos még nem tudott felnőni a baloldalhoz, úgyhogy még erősödnie kell.”

Nem is az, hogy ő maga (és bizonyára rajongóinak széles tábora) ezt a mondatot szellemesnek, ügyes riposztnak, mulatságos és minden további vitát lezáró válasznak tartja; nem is az, hogy ennyivel véli letudni azt, hogy elképesztően tahó államtitkárának szavait kommentálja.

Hanem hogy ennek semmi értelme.

Lehetne szellemtelen, lehetne visszautasító, lehetne semmitmondó – de ez értelmetlen. Ha nagyon akarjuk, néhány értékelhető gesztust találunk benne – de a logika próbáján mindenképpen elvérezne. A mondat azt sugallja, hogy valamiben jobbak, teljesebbek, erősebbek a baloldalon – ezt bizonyára ironikusan kell érteni, tehát ez a minőség voltaképpen valami rossz. Vagyis: a baloldal a tahóság mestere, Illés még nem olyan jó ebben. Tehát? „Erősödnie kell”? Erre kell gyúrnia, ahogyan a bölcs edző sejteti? Legyen minél tahóbb, ez a cél? Vagy hogy? De igazából nem ez a zavaros gondolat a lényeg, hanem hogy el van pöttyentve a Sátán neve, hogy utal a beszélő arra a legfőbb gonoszra, akinek a neve hallatán jóérzésű ember összeborzong: a baloldal. Ugyanúgy, mint fegyverhordozói száján az „elmútnyócév” meg a „bajnaigyurcsány”: elhangzik a szó, nyulak, madarak elbújnak, meghasad a mennyeknek kárpitja. A másik gesztus a már említett „erősödés” – alig rejtett utalás ez a munkatársaira odafigyelő, gondos vezető (vagy tréner) magatartására, aki szívén viseli azok teljesítményét, akik a gondjára vannak bízva, s akik számára a fő érték: az erő.

Az ilyen rövidke, folyosói kiszólások, főleg, ha ennyire váratlan helyzetből, spontán módon törnek elő, jobban vagy legalább annyira jellemzik a megszólalót, mint a hosszú monológok. Viccesnek szánt zagyvaság – ez jön Orbán Viktorból.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.