Listák

  • Kálmán C. György
  • 2013. április 25.

Első változat

Ezen a héten (eddig) két listán röhöghetünk (és még hol a hétvége!) – a helyes táplálkozás és az adható utcanevek listáján.

Még csak a hét dereka van, de máris két listán röhöghet-dühönghet az, aki odafigyel. Az egyik az az „Energia-egyensúly táblázatok családoknak” elnevezésű kimutatás, amely a Kormánytisztviselői Kar (bármi legyen is az) honlapján olvasható; a másik az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának kebelén belül létrejött bizottság állásfoglalása „Magyarország közterületeinek elnevezéseiről”.

Az első listában azt foglalja össze egy világbajnok távfutó és egy dietetikus, hogy a nagyik, a szülők és a gyerekek milyen fizikai aktivitás mellett mekkora energiabevitelre (és milyen kajára) szorulnak. Számtalan vicces eleme van, főként persze az, hogyan képzeli el a táblázat összeállítója egy magyar család életét, milyen tevékenységeket tulajdonít – nem és életkor szerinti megoszlásban – ezen képzetes család tagjainak, és milyen ételek hozzáférhetőségét feltételezi. Hihetetlenül mulatságos lista, érdemes böngészgetni.

Humorforrás persze az is, hogy ez hol jelenik meg – mintha a kormánynak (vagy a Kormánytisztviselői Karnak, bármi legyen is az) lenne akármilyen néven nevezhető köze ahhoz, hogy ki mit csinál, mit eszik, és hogy jól van-e ez így. És vajon a komoly kormányhivatalokban ülő komoly tisztviselők üres óráikban (vagy épp munkaidejükben) tanulmányozzák majd ezt a kimutatást? És ha igen – mit tehetnek? Az ügyintézők lekapják a tíz körméről Mari nénit, hogy miért hét szem konyakos meggyet evett meg az előírt öt helyett, miután egy órán át port törölgetett? Vagy kiépül majd (a kormánynak alárendelve) a helyes étkezésre felügyelő gondnoki rendszer, amely minden családon rajta tartja a szemét?

De hát – ilyen a kormány, ilyen a kormányzati bürokrácia (és feltehetőleg mindegyik), ostobaságokon komoly képpel rágódik, nem csekély fizetésért, és igyekszik belepofázni az életünkbe.

A másik lista is érdemel pár szót. Nem – vagy nem csak – az a baj, hogy elképesztő „eredményekre” jutott  az MTA alkalmi bizottsága (amelynek az volt a feladata, hogy állapítsa meg: milyen utcaneveket [közterületi elnevezéseket] adhatnak az önkormányzatok, és milyeneket [inkább] ne – lásd még ezt az elemzést is), hanem az eljárás maga. Mondhatnánk, hogy az Akadémiát behúzták a csőbe – ha nem toporogna olyan gyakran a cső szájánál, hogy bebocsáttatást nyerjen. Mondhatnánk azt is, hogy rákényszerítették a tudós testületre, a törvény erejével, ezt a méltatlan feladatot – de hát nemrégiben sikeresen bújt ki az alól, hogy részese legyen az egyházak minősítésének, most miért nem tette meg?

A szomorú az, hogy most az Akadémia nevén szárad az a (más halmazállapotában sem jobb szagú) döntési mechanizmus, amely a tudománnyal próbálja legitimálni a politikai döntéseket. Ebből a szempontból mindegy is, hogy mekkora baromságokat beszél a magas bizottság. Hogy a „szabadság” és a „béke” szavak elfogadhatóságát hogyan magyarázza, és miért szórja ki annak az izé… szóval az Éjjeli menedékhely írójának a nevét, a másik khm… világhírű filozófuséval együtt. Mindegy. A lényeg az, hogy az Akadémia belement a hatalom (és a politika) utcájába, saját jó hírnevét, reputációját (és, személyes fájdalmamra, az ott dolgozókét is) kockára téve. Ezt már sokszor megírtam (itt is): a tudományt, a tudományos életet, az Akadémiát a politika, ahol és amikor csak tudja, a saját érdekeinek megfelelően kihasználja, szépségflastromnak vagy igazolásnak tekinti, és feltétlen parírozást vár el. Vannak ismerőseim, akik a magyar történettudomány végzetes hanyatlását vizionálják, mások egyenesen az Akadémia komolyságát és tekintélyét vonják kétségbe. Nem tudok jó szívvel tiltakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.