Listák

  • Kálmán C. György
  • 2013. április 25.

Első változat

Ezen a héten (eddig) két listán röhöghetünk (és még hol a hétvége!) – a helyes táplálkozás és az adható utcanevek listáján.

Még csak a hét dereka van, de máris két listán röhöghet-dühönghet az, aki odafigyel. Az egyik az az „Energia-egyensúly táblázatok családoknak” elnevezésű kimutatás, amely a Kormánytisztviselői Kar (bármi legyen is az) honlapján olvasható; a másik az MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának kebelén belül létrejött bizottság állásfoglalása „Magyarország közterületeinek elnevezéseiről”.

Az első listában azt foglalja össze egy világbajnok távfutó és egy dietetikus, hogy a nagyik, a szülők és a gyerekek milyen fizikai aktivitás mellett mekkora energiabevitelre (és milyen kajára) szorulnak. Számtalan vicces eleme van, főként persze az, hogyan képzeli el a táblázat összeállítója egy magyar család életét, milyen tevékenységeket tulajdonít – nem és életkor szerinti megoszlásban – ezen képzetes család tagjainak, és milyen ételek hozzáférhetőségét feltételezi. Hihetetlenül mulatságos lista, érdemes böngészgetni.

Humorforrás persze az is, hogy ez hol jelenik meg – mintha a kormánynak (vagy a Kormánytisztviselői Karnak, bármi legyen is az) lenne akármilyen néven nevezhető köze ahhoz, hogy ki mit csinál, mit eszik, és hogy jól van-e ez így. És vajon a komoly kormányhivatalokban ülő komoly tisztviselők üres óráikban (vagy épp munkaidejükben) tanulmányozzák majd ezt a kimutatást? És ha igen – mit tehetnek? Az ügyintézők lekapják a tíz körméről Mari nénit, hogy miért hét szem konyakos meggyet evett meg az előírt öt helyett, miután egy órán át port törölgetett? Vagy kiépül majd (a kormánynak alárendelve) a helyes étkezésre felügyelő gondnoki rendszer, amely minden családon rajta tartja a szemét?

De hát – ilyen a kormány, ilyen a kormányzati bürokrácia (és feltehetőleg mindegyik), ostobaságokon komoly képpel rágódik, nem csekély fizetésért, és igyekszik belepofázni az életünkbe.

A másik lista is érdemel pár szót. Nem – vagy nem csak – az a baj, hogy elképesztő „eredményekre” jutott  az MTA alkalmi bizottsága (amelynek az volt a feladata, hogy állapítsa meg: milyen utcaneveket [közterületi elnevezéseket] adhatnak az önkormányzatok, és milyeneket [inkább] ne – lásd még ezt az elemzést is), hanem az eljárás maga. Mondhatnánk, hogy az Akadémiát behúzták a csőbe – ha nem toporogna olyan gyakran a cső szájánál, hogy bebocsáttatást nyerjen. Mondhatnánk azt is, hogy rákényszerítették a tudós testületre, a törvény erejével, ezt a méltatlan feladatot – de hát nemrégiben sikeresen bújt ki az alól, hogy részese legyen az egyházak minősítésének, most miért nem tette meg?

A szomorú az, hogy most az Akadémia nevén szárad az a (más halmazállapotában sem jobb szagú) döntési mechanizmus, amely a tudománnyal próbálja legitimálni a politikai döntéseket. Ebből a szempontból mindegy is, hogy mekkora baromságokat beszél a magas bizottság. Hogy a „szabadság” és a „béke” szavak elfogadhatóságát hogyan magyarázza, és miért szórja ki annak az izé… szóval az Éjjeli menedékhely írójának a nevét, a másik khm… világhírű filozófuséval együtt. Mindegy. A lényeg az, hogy az Akadémia belement a hatalom (és a politika) utcájába, saját jó hírnevét, reputációját (és, személyes fájdalmamra, az ott dolgozókét is) kockára téve. Ezt már sokszor megírtam (itt is): a tudományt, a tudományos életet, az Akadémiát a politika, ahol és amikor csak tudja, a saját érdekeinek megfelelően kihasználja, szépségflastromnak vagy igazolásnak tekinti, és feltétlen parírozást vár el. Vannak ismerőseim, akik a magyar történettudomány végzetes hanyatlását vizionálják, mások egyenesen az Akadémia komolyságát és tekintélyét vonják kétségbe. Nem tudok jó szívvel tiltakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.