Mindent le szabad írni

  • Kálmán C. György
  • 2012. augusztus 13.

Első változat

Babarczy Eszter is azt ír, amit akar, és azt írja, hogy Csoóri azt írt, amit akart: zsidózott kicsinyég, mert hát szabad a szólás.

„A designer hullámzó fénye láthatatlan tettre sarkall.”

Ezt a mondatot írtam le. Pontosabban nem is én írtam le, hanem Paulo Coelho, a hírneves regényíró, világszerte milliók kedvence. Még pontosabban nem is ő (legalábbis tudtommal még nem írta le), hanem egy Coelho-idézeteket generáló weblap, amelynek segítségével tetszőleges számú mélyértelmű Coelho-mondatot hozhatunk létre.

De akár én is leírhattam volna, mert bármit le lehet írni. Azt például garantáltan Coelho írta (vagy mondta), hogy a huszadik század egyik legjelentősebb szépirodalmi alkotása, James Joyce Ulyssese káros és túlértékelt mű. Ezt mondta, mert mondhatja, írhatja – írhat bármit ő is, én is, bármelyikünk. Szólásszabadság van.

„Hdguejakolk lflfotpésáa, bhgujse.” „A pő, ha engemély, kimár.” „A víz kemény.” Ezek a mondatok értelmetlenség és igazságérték tekintetében nagyon különböző megítélés alá esnek ugyan, de egy közös van bennük: mindegyik mondható. Ha nem tudnád, kedves olvasó, „ez az az idő, amikor lassan végre szakítunk a szabad gondolkodást és a valóság megismerését gátló, önmagunk által kreált korlátokkal. Szakítunk a politikailag korrekt beszéddel. Szakítunk azzal, hogy egy emberről nem szabad megmondani, hogy ő kicsoda, milyen származású, milyen vallású. Ki merjük végre mondani, hogy ő magyar, ő zsidó, ő cigány, ő német, ő román, ő arab, ő fekete, ő angol. S merünk végre olyanokat is mondani, hogy »szerintem az angolok ilyenek meg ilyenek«, »szerintem a németek olyanok meg olyanok«, »szerintem a magyarok amolyanok meg amolyanok«, s a jelzőink lehetnek pozitívak és negatívak is. Mert jogunk van ahhoz, hogy véleményünk legyen.” Jogunk van, szabadok vagyunk, bármit mondhatunk – érzed, ó, olvasó, e szavak súlyát s egyben felszabadító erejét? Zsidózhatol, cigányozhatol, vaze! Bármit mondhatsz, ne korlátozd magad! Ha olyanod van, fuss le a nyilt utca során, táncolni, dalolni se szégyellj – szabad vagy!

És lám, máris van, aki megfogadja a jeles kormányközeli ideológus, Fricz Tamás szavait, és rámutat, hogy amit felháborítónak, az antiszemitizmus zászlóbontásának, az útszéli gyűlölködés értelmiségi megszentelésének hittünk – azt is szabad, mondható volt, írható volt, mert a szólás szabad, semmi baj, hurrá! Babarczy Eszter szerint ugyanis Csoóri Sándor emlékezetes írása a rendszerváltás hajnalán a Hitel hasábjain ma már érdektelennek és ártalmatlannak látszik. „Nem történt más, mint hogy a Kádár-korszakban sugdosott gondolatokat ki lehetett hangosan mondani – ez együtt jár a szólás szabadságával.” Mondjuk azt nem tudom, hogy a liberálisokról és pártjukról ugyan ki milyen gondolatokat sugdosott volna a Kádár-korszakban, de mindegy is. A lényeg: Babarczy Eszter is azt ír, amit akar, és azt írja, hogy Csoóri azt írt, amit akart: zsidózott kicsinyég, mert hát szabad a szólás, s ha egyszer bármit ki lehet mondani, ugyan kit izgat, hogy az a bármi éppen antiszemita? Nincs súlya, jelentősége, következménye, érdekessége vagy ártalma. Még annak se, ha ezt mondom. Vagy az ellenkezőjét. Ez együtt jár a szólás szabadságával.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.