Az év cigányozása: karóval vesz elégtételt a Kossuth-díjas művész

  • narancs.hu
  • 2017. március 26.

Fekete Lyuk

Rózsi bácsi nem viccel, ha a „romának” elpimaszodik a kölyke.

Demjén Ferenc, a népszerű Rózsi interjút adott a Blikknek, amelyből nemcsak a lovak iránt érzett rajongása derült ki, de még az is, hogy a róla szóló „italozós legendákat” a „rosszindulat táplálja”, s arról már ne is beszéljünk, milyen jó őkelme biztonságpolitikai szakértőnek is. „Világrészek akarnak áthelyeződni, amit elfogadhatatlannak tartok. Mindenki a maga helyén találja meg a boldogulását, és ne zavarjon másokat.

Ez a nézetem.

Kerítéspárti vagyok, pár sodronyt szívesen hozzá is adnék” – mondja, amikor arról kérdezik, „hogyan látja, merre forgunk” – sőt hozzáteszi azt is:

„Ha át akarnának gyalogolni a birtokomon, a rendcsinálásba magam is beavatkoznék.”

Hogy mindez nemcsak üres beszéd, arra Demjén példával is szolgál. Mivel migránsok még nem jártak a birtokán, a cigányokon volt kénytelen szemléltetni, hogyan is fest nála a rendcsinálás.

false

 

Fotó: MTI/Krizsán Csaba

„Akkor is adódtak problémák, amikor romák laktak a szomszédságban. Először a láncfűrészem tűnt el a kamrából, ahová csak kisgyereket lehetett beszuszakolni a rácson keresztül, és ilyenforma kölykeik itt akkor csak nekik voltak. Később a kutyámat mérgezték meg, és

ekkor átmentem hozzájuk egy szőlőkaróval. Nem szívesen fenyegetőztem,

de ha nem tettem volna, nem lenne respektem” – indokolja, hogy miért nem a rendőrséghez vagy a polgárőrséghez fordult idős kora ellenére, sőt az is kiderül, hogy a karónál komolyabb fegyverektől sem riadna vissza, hiszen gyakorolni szokott a lőtéren.

Fusson, akinek nincs bora!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.