Tévésorozat

Átok

  • - kg -
  • 2012. február 3.

Film

Nem kamu, tényleg benne vagyunk az unióban: persze írták az újságok is, de hát annyi mindent írnak azok, ha viszont egy tévésorozat úgy kezdődik, hogy Eszter mint uniós jogász tér haza Magyarhonba, akkor nincs mese, tényleg benne vagyunk.

Persze ez még az első évadban történt, azóta Esztert elnyelte ismét az unió köde, s az új részekben (a második etap most ért a végéhez) csak telefonon jelentkezik be, hogy tanácsot adjon az itthoniaknak. Szükség is van a higgadt uniós hangra, mert Marci, Kata és Luca körül forr a levegő. Ahogy Lev Nyikolajevics, a családi szappanoperák nagy öregje mondta: a boldog családok mind hasonlók egymáshoz, minden boldogtalan család a maga módján az. Marci, Kata, Luca és kapcsolt részeik (szerető, féltestvér, horgásztárs) boldogtalansága ugyan sok más sorozatcsalád boldogtalanságához hasonló, de mégiscsak minőségi boldogtalanság az övék, és ennyiben megemeljük kalapunkat a sok kis tüchtig történetszál előtt. Látszik a meló a sorozaton, nem egy életszerűnek hangzó párbeszéd és nem egy filmszerű képsor emeli Katát, Lucát, Marcit a nagy magyar sorozatátlag fölé. Ha egyszer elkészülne a 8 évszak (1987) remake-je, azt is Mátyássy Áronnak kéne rendeznie: az Utolsó idők művészi komorsága anno még kissé keresettnek tűnhetett, de itt, a családsorozatok levegőjén mintha megtalálta volna természetes közegét. Megy minden, mint egy tisztességes szappanoperában, és még a cliffhangereket sem spórolták el egyszer sem. Bónuszként meg ott van Thuróczy Szabolcs - mellékszereplő ugyan, de a legjobb nézések neki köszönhetők.

Az m1 műsora

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.