Török Ferenc

Az első éjszaka joga

A filmalap és a végső vágás

  • Török Ferenc
  • 2011. november 30.

Film

A Magyar Nemzeti Filmalap támogatási szabályzatának 1.11. rendelkezése a következő: "A Támogatót megilleti a produkció végső vágás jóváhagyásának joga." Azaz nem a filmrendező döntheti el, mi legyen a filmje végleges formája, nem alkothat szabadon. Már amikor pályázik a filmalaphoz, át kell engednie az utolsó vágás jogát a támogató testületnek, közvetve az azt irányító kormánybiztosnak.

 

 


 

Andy Vajnának, vagy ahogy manapság szólítják, Vajna András Kormánybiztos Úrnak természetes és otthonos ez a fajta gondolkodás. ' az amerikai stúdiórendszerben szocializálódott. ' erre a feladatra a legmegfelelőbb ember. Az elgyávult, szétzilált magyar filmszakma pedig elfogadja ezt, nem is nagyon tud mást tenni jelenleg. Véleményét semmilyen szinten nem tudja artikulálni, szakmai szervezetei gyakorlatilag megszűntek - csend van.

 

Ahogy a neves kolléga megjegyezte: "A világosi fegyverletétel hősies kamikazeakció hozzánk képest."

 

Mielőtt a lehetséges következményeket számba venném, pár mondat erejéig felidézném a korszakot, melynek idén vége szakadt. Mik történtek az elmúlt évtizedben a magyar film környékén, mik voltak a sikerek, mik a kudarcok? Közel ötven első filmes indult el a pályán, egy teljes generáció mutathatta meg tehetségét, mesélhette el történeteit. Közben a nagy mesterek ugyanúgy forgathattak, mint a közönségfilmes szórakoztató iparosok. Színes és plurális volt a magyar film, irigyeltek is minket Európa-szerte. A bajok néhány éve kezdődtek: a nézőszámok drasztikus csökkenése, az internetes letöltések megjelenése, az artmozik leépülése, a prognosztizálható forgalmazási veszteség növekedése egyszerre állította kényszerpályára a magyar filmet. A Magyar Mozgókép Közalapítvány ráadásul tragikusan gazdálkodott, teljesíthetetlen hitelszerződésekbe kényszerítette a producereket. Amikor a kormány a közalapítvány megszűnéséről döntött, már csak adósság maradt és szégyenérzet.

 

Ezért teheti meg a kormánybiztos, hogy a szakmai szervezetek bevonása nélkül alkot meg egy olyan támogatási szabályzatot, amiben a fent idézett mondat szerepel.

 

Az "utolsó vágás joga" egyelőre még nem része a filmtörvény tervezetének, az csak a jelenlegi támogatási szabályzatban szerepel. Tehát ez tulajdonképpen Vajna és munkatársai elképzeléseit tükrözi, nem következik az új filmtörvényből. Egyértelműen következik viszont az amerikai stúdiórendszer szokásrendjéből. Ott abszolút elfogadott, hogy a stúdió vezetője, azaz a legfőbb producer szakmai kontrollt gyakorolhat a beosztott producer és a rendező által jóváhagyott végső változaton. Ez a megoldás azonbanegy olyan rendszerben elfogadható, ahol a stúdióvezető a saját vagy az általa képviselt konzorcium tőkéjét kockáztatja, és mint egy filmipari vállalkozó megrendelője a filmet létrehozó valamennyi szakembernek, így a rendezőnek is. Az amerikai (nem független filmes!) rendszerben a filmet a producer filmjének tekintik. Általában úgy is kezdődik, hogy "Andrew G. Vajna bemutatja" - egyébként így kezdődött a csaknem teljesen magyar állami pénzből létrehozott Szabadság, szerelem is. Az amerikai és az európai filmgyártás között az az alapvető különbség, hogy míg az amerikai producerközpontú, azaz a producer mint a film tulajdonosa és megrendelője dönthet annak végső formájáról, addig az európai filmgyártás rendezőközpontú, azaz a producer - a rendező egyfajta menedzsereként - elsősorban az ő művészi ambícióit próbálja elősegíteni. Mindez azért alakult ki, mert az európai filmgyártás sehol sem működik üzleti alapon, és még az olyan, a mienknél sokkal nagyobb nyelvi kultúrában is, mint a német, a francia vagy a spanyol, állami támogatásra szorul, mivel semmi vagy legalábbis nagyon kevés esély van arra, hogy a film gyártási költsége a létező piacon megtérüljön. Az európai filmgyártás az adófizetők pénzének felhasználása nélkül nem életképes. De él, mert vannak, akiknek fontos, hogy az európai kultúrának megmaradjon egy olyan autentikus művészeti ága, mint a mozgókép. Az azonban, hogy a közpénz elosztója ugyanolyan módon ellenőrizhesse a film végső verzióját, mint egy amerikai filmvállalkozó, már csak azért is képtelen gondolat, mert a kormánybiztos politikai pozíció, nem pedig szakmai. Igaz, a mostani kormánybiztos nyilvánvalóan jól ismeri a szakmát, bizonyított profi, semmi kétség felőle. Csakhogy nem mint egy stúdió producere gyakorolná a végső vágás jóváhagyásának jogát, hanem mint az állami pénz kezelésével és felhasználásával megbízott intézmény vezetője, s ez ebben a formában lényegében állami tartalomkontrollt jelent. Azaz cenzúrát.

 

Mi van, ha a rendszert kidolgozó profi filmest egy év múlva politikai alapon leváltják? (Lásd szegény Jankovics Marcell esetét!) Majd kineveznek egy rendes pártkádert kormánybiztosnak, aki szigorúan politikai alapon hoz döntést, nem idegesíti magát holmi dramaturgiai kérdésekkel. Ez a beépített bomba. Persze majd jól meg fogják magyarázni, hogy nem is úgy van, ahogy mi olvassuk, ne legyünk már mindig paranoiások - ezt ismerjük.

 

Pedig az a logika, amit a Magyar Nemzeti Filmalap jelenleg képvisel: vállalhatatlan. Már egy pályázatot beadni is puszta megalkuvás. A szerzői jogok ilyen fokú semmibevétele ráadásul nem kompatibilis a jogrendszerünkkel, már ha ilyenről egyáltalán még beszélhetünk. Egy európai filmalap pályázatában vagy egy nemzetközi koprodukciós szerződésben mindig alapvető tétel volt (és lesz is!), hogy a film szerzőjének, azaz a rendezőnek elidegeníthetetlen joga a mű szabad megalkotása. Ha például több ország együttműködésében jön létre a produkció, miért a magyar félnél van az utolsó vágás joga, pláne miért az államnál?

 

Nem lehet a képkeretezőnek vagy a galériásnak sem megengedni, hogy belehúzzon egy vonalat vagy odapacsmagoljon egy foltot a vászonra a festő háta mögött. A rendező nem csupán alkalmazott, hanem szabad ember, önálló gondolata, ízlése van. Persze nem mindig lehet két hét alatt eladni a filmjét, mint egy jól bepromózott árucikket; többnyire rizikós vállalkozás, nehezen kiszámítható. Ezt szeretnék most jól kalkulálhatóvá tenni. Piacinak mondott politikai hatalomtechnikával.

A szerző filmrendező.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.