Édes alkony

Michel Hazanavicius: The Artist - A némafilmes

  • Greff András
  • 2012. február 27.

Film

"Milyen izgalmas lehet az ön élete, Mr. Lugosi. Mikor jön ki az új filmje? - Nincsen új filmem. - Ugye, csak viccel? Egy ilyen sztárért, mint ön, biztosan sorban állnak a rendezők. - Annak idején így volt. De ma már le se szarják a vén Bélát. (...) Ez az ipar, ez a város megrágja és kiköpi az embert."

A filmtörténet legszomorúbb párbeszédén Tim Burton 1994-es magnum opusában azért függeszkedik kivételes drámai súly, mert a halhatatlan gróf nem csupán a saját, hanem egész generációja fájdalmát kiáltja fel az égre. Bélánk látta, amit látnia volt muszáj, és tudhatta, hogy még csak nem is ő járt a legrosszabbul. A 30-as évek különösen brutális időszakában a beskatulyázással még csak-csak, a talkie-kkal azonban nem lehetett mit kezdeni: agresszívak voltak, vállasak és együgyűek. A hangosfilm hajnalán a tegnap sztárjainak árfolyama a dollár értékével együtt zuhant a padló felé, a csendben bizonyított zsenialitás a zaj világában nem szavatolt többé semmiért sem. Vér- és könnypatak csordogált egy csodálatos technikai forradalom nyomában mindenütt.

Michel Hazanavicius látszólag ebbe a hatalmas, tönkrement egzisztenciákat pároló üstbe meríti rendezői kanalát, de elég hamar világossá teszi vonakodását a rágósabb falatok kikotrásától. A közepesen érett némafilm formai jegyeivel felruházott munkája a leselejtezett csillagról megint olyan mozi, ami nem beszélni akar valamiről, hanem beéri azzal, hogy más filmekről csicseregjen. De az elmaradhatatlan rejtvényfejtős játék ezúttal meglepően fapados: abban a filmben, ahol a némasztárt George Valentinnak hívják, aligha okozhat valódi kielégülést, amikor ráeszmélünk, épp melyik klasszikus elemei úsznak is be az Ének az esőben fabulájába - nem lesz olyan, hogy ne a legkézenfekvőbbé.

Másfelől meg lehet, hogy nincs a világon bármikor bevethető eszköz arra, hogy a filmművészet emésztőrendszerében elválasszuk a sarat a májtól, de talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, gyenge film az, ami problémátlanul elmesélhető. Márpedig A némafilmesben semmivel sincs több annál, ami a programajánlók egysorosaiba belefér: a sármos George-ot félresöprik a hangosok, az édes Peppy felemelkedik, de aztán minden szuperjóra fordul. Hazanavicius filmjéből persze nem csak a kanyarok hiányoznak: kívül maradtak az eleven sorsok és a tényleges küszködés is. Morfiumtól fekélyes karok, szétivott arcok vagy erőszaktevésnél hasznosított pezsgősüvegek meglehet, fölöttébb furcsán mutattak volna egy ennyire oldott munkában, de a figyelemre méltó közegábrázolás tökéletes hiányára akkor sincs bocsánat ennél a korszaknál, amit Kenneth Angertől James Ellroyig oly sokan mutattak már be hátborzongatóan izgalmasnak.


 

A némafilmes így megmarad olyan mesének, amelyről a legnagyobb jóindulattal is csak annyi állítható, hogy inkább szomorúan gyermeteg, mint velejéig hamis. A nézői melankólia pedig Jean Dujardint és Bérénice Bejót látva mélyül csak el igazán, akik életük összes energiáját felemésztve ripacskodnak a hozzájuk méltatlanul sivár keretek között. Mondhatnánk, hogy rossz nézni, de nem: húsz percig nagyon-nagyon jó velük.

A Fórum Hungary bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.