„Egy sakál a főszereplőnk” – Mosonyi Szabolcs természetfilmes, a Vad Kunság készítője

  • Soós Tamás
  • 2016. március 21.

Film

Nehéz újdonságot mutatni már természetfilmen, de nem lehetetlen. Mosonyi Szabolccsal a március 24-én mozikba kerülő Vad Kunság kapcsán beszélgettünk a szakma titkairól.

Magyar Narancs: Mi vonzott a Kunságba?

Mosonyi Szabolcs: Vad hangulatú, tiszta természetfilmet akartunk készíteni, és a Kunságban a homokbuckás táj, na meg a sakálüvöltés megadja ezt az érzést. És persze rengeteg a jól filmezhető állat, a dámvadtól az üregi nyúlon át a túzokig. Különlegességnek számít, hogy le tudtuk filmezni a dámvadak bőgését, a barcogást, de szakmailag az aranysakálról készített felvételek a legértékesebbek. Az aranysakál nagyon óvatos állat, három napig a közelébe sem megy annak az ösvénynek, amin ember járt. Trükköznünk kellett, hogy filmre vegyük őket. Láthatatlan, fekete infrás vadkamerát szereltünk a fákra, és kitettünk elé egy döglött vaddisznót, hogy arra jöjjenek. A nappali felvételeket egy földbe ásott, szagmentes lesből készítettük. OSB-ből, detektívüveggel épült a les, amibe kívülről nem lehetett belátni, és egy kéményszerű, 6 méteres PVC-csőben a huzat a magasba vezette el az ember szagát, így közelebb mertek jönni a sakálok.

MN: Hogyan néz ki a természetfilmes élete? Esőben, hóban, szélben kint áll a természetben, és filmez?

MSZ: Igen. A vihar, a hóesés feldobja a filmet. A Vad Kunsághoz a viharjelenetet lassítva kellett felvenni, hogy jól látszódjanak a villámok. Három-négy napig próbálkoztunk, mire összejött. Általában nyáron forgatunk, télen pedig vágunk, de ez mindig a témától függ. Van egy naptár a falunkon, amiben vezetjük, hogy április első hetében balinívás van a Kis-Balatonon, utána ürgenász, majd sasfiókák etetése, és így tovább. Kapcsolatban vagyunk a nemzeti parkok munkatársaival, a szakértőkkel, és ők jeleznek, ha mennünk kell, mert elkezdődött például a balinívás.

Mosonyi Szabolcs átveszi a Magyar Filmakadémia díját a Vad kunságért

Mosonyi Szabolcs átveszi a Magyar Filmakadémia díját a Vad Kunságért

Fotó: NMHH

MN: Hogyan lettél természetfilmes?

MSZ: Biológia–földrajz tanári szakon végeztem az ELTE-n, de csak rövid ideig tanítottam. Fotózgattam is, de nem éreztem magam igazán jónak, ezért a feleségemmel együtt belevágtunk a filmezésbe. Akkoriban kezdett fejlődni a digitális technika, és a megfizethető 3-CCD-s DVCAM-mel viszonylag jó minőségű filmeket lehetett készíteni, amiket el tudtunk adni a Spektrumnak és a Duna Tv-nek. Régebben az ember elment a Natura szerkesztőségbe az MTV-hez, asszisztenskedett, és csak pár év múlva kapott kamerát. Ma már a fiatalok foghatnak egy digitális kamerát, és indulhatnak például a Nemzetközi Természetfilm Fesztiválon. Lehet, hogy most még amatőrök, de 5–10 év múlva profik lesznek.

MN: Milyen a természetfilm elismertsége Magyarországon?

MSZ: Egyre pozitívabb. A Vad Szigetköz az MTV, a Vad Kunság pedig a Duna Tv egyik legnézettebb ismeretterjesztő műsora volt. Anno, a középiskolában mi már Attenborough-filmeket néztünk, és láttuk, hogy mennyire le vannak maradva a magyar természetfilmek. A 60-as, 70-es években erős volt a műfaj, de mint a magyar foci, a 80-as években elhalt. Az elmúlt években viszont sokat javult a helyzet, ami a támogatási rendszernek is köszönhető.

MN: Ha létezne természetfilm-kritika, mi alapján dicsérne vagy húzna le egy filmet?

MSZ: Fontos, hogy milyen a képi világ, és mennyire különlegesek a felvételek. Nehéz újat mutatni természetfilmen, mert már szinte minden állatfajt lefilmeztek. Azzal lehet felkelteni a néző érdeklődését, ha különlegességet mutatunk. Ehhez egyrészt szerencse kell, másrészt sokat kell mozogni a terepen. Fontos a kutatókkal és a természetvédőkkel tartott kapcsolat is, mert ők olyan tippeket adhatnak egy-egy állatfajról, ami nekünk nem jutna eszünkbe. A Vad Kunságnál például a kérészragadozáshoz kaptunk fülest: sikerült lefilmeznünk egy teknőst, ahogy kérészt eszik. Ez ritkaságnak számít.

MN: A dokumentumfilmek egyre játékfilmszerűbbek. A természetfilmben is van ilyen tendencia?

MSZ: Igen, fontos a történet, ami fenntartja a néző érdeklődését. A Vad Kunságban egy sakál a főszereplőnk, aki megérkezik egy új területre, családot alapít, és a kölykeivel falkában kezd vadászni. Régebben a magyar természetfilmek csak felsorolták az adott területen élő állatfajokat, ezért nem voltak izgalmasak. Ma már a játékfilmekhez hasonlóan mi is igyekszünk keverni a drámai, a vicces és az akciódús jeleneteket. De hogy miből mennyi jut a filmbe, az attól függ, mit sikerül lefilmezni.

MN: A természet menetébe mennyire nyúlhattok bele? A magyar természetfilm atyját, Homoki Nagy Istvánt keményen kritizálták azért, hogy megrendezett bizonyos jeleneteket.

MSZ: Megrendezni nem szoktunk jeleneteket, a felvételeket montázzsal alakítjuk kerek történetté. Persze, amit nem lehet lefilmezni a természetben, azt műteremben vesszük fel, mint például a virágkinyílásról készült time lapse-eket. A Vad Kunságnál a pincébe cipeltünk le több mázsa homokot, hogy az üregi nyulak, amik homokbuckákba kaparják be magukat és a többméteres járataikat, berendezkedjenek ott, mi pedig lefilmezhessük őket. De az is előfordul, hogy a hangot nem sikerül felvenni a helyszínen, ezért a műteremben kell reprodukálni.

MN: Szoktatok ilyenkor csalni?

MSZ: Igen, ha ez csalásnak nevezhető. Például a túzokok táncánál a lábak dobbanását, a súrlódó tollak hangját, vagy a mászó bogarak zörejét műteremben pótoljuk. Ilyenkor a legkörültekintőbben, a nemzetközi etikai normák szerint járunk el, ezért nincsenek álmatlan éjszakáim.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.