„Felültet a hullámvasútjára” - Isabelle Huppert filmsztár

Film

Néhány nappal azután találkoztunk, hogy megnyerte a Golden Globe-ot, és néhány nappal azelőtt, hogy Oscar-díjra jelölték Paul Verhoeven Elle című filmjéért.

Magyar Narancs: Az idei Golden Globe-gála legemlékezetesebb pillanata Meryl Streep Trumpnak címzett beszéde volt: egyetért Streep elítélő szavaival?

Isabelle Huppert: Csodálatos beszéd volt, minden szavával egyetértek. Még nagyon friss élményem ez az egész, olyan friss, hogy még ki sem vettem a díjat a bőröndömből. Nem volt időm rá.

Huppert & Globe

Huppert & Globe

 

MN: Ön is kiállna egy hasonló beszéddel?

IH: Franciaország egyelőre még nem tart ott, mint Amerika. Remélhetőleg nem is fog. Ám ha mégis így lesz, akkor megfontolom, mitévő legyek. Persze az én életembe is beszivárog a politika, hiába is próbálnám távol tartani. Ha nem mész a politika közelébe, a politika jön el hozzád. Megvan nekem is a magam véleménye, ám ez nem tartozik a nyilvánosságra. Ha valamilyen ügy mellé odaállok, az csakis az én magánügyem.

MN: Egy forgatás a lehető legjobb menekülés lehet a politikával terhes külvilágtól.

IH: Verhoeven filmjének forgatása 12 hetes elvonulást jelentett. Ezalatt csak a fiamnak vettem fel a telefont.

Verhoeven & Huppert

Verhoeven & Huppert

 

MN: Akinek vett egy mozit nemrégiben.

IH: Nem vagyok az a fajta anya, aki csak úgy ajándékba adna egy mozit a fiának, bármennyire is tehetséges a gyerek. Mama, vennél nekem egy mozit? Igen, édesem, persze! Na, ez nem én vagyok. Vettem egy mozit, a mozi az enyém, és a fiamra bíztam a program összeállítását. De lesz közös dolgom a lányommal is, a Barrage című filmben anya-lánya párost alakítunk. Összeszokott duó vagyunk, már a Copacabana című filmben is én voltam az anyja.

MN: Többször forgatott Hanekével, Chabrol számos filmjében szerepelt, de miért volt biztos abban, hogy jó lesz önnek Verhoeven? Azért a Showgirlst is ő rendezte.

IH: Nem voltak kétségeim. Én eddig még minden filmjében megláttam a nagyságot. Igen, még a Showgirlsben is. Engem már a Turkish Delight című filmje is teljesen lenyűgözött, pedig ez nem ma volt. A hetvenes évek elején még senki sem ismerte Verhoevent Franciaországban, teljesen véletlenül botlottam bele a filmjébe.

MN: Kifejtené, mi a jó a Showgirlsben?

IH: Ami az Elle-ben is. Verhoeven igazi mestere a műfaji játékoknak. Az Elle hol komédia, hol thriller, hol egy középkorú nő portréja. Egy nőé, akit megerőszakolhatnak, de megőrzi a kontrollt az élete felett. Egy nő, akinek hatalma van; e tekintetben újdonságnak számít a pályámon. Verhoeven felülteti az embert a hullámvasútjára, és onnantól minden lehetséges.

Huppert & Verhoeven

Huppert & Verhoeven

 

MN: Verhoevent nemcsak a Robotzsaru és az Elemi ösztön rendezőjeként tartjuk számon, de Jézus-szakértőként is (interjúnk vele itt), aki könyvet is publikált a témában. Beavatta önt is a Jézus életéről alkotott elképzeléseibe?

IH: A filmben tulajdonképpen benne van, mit gondol Jézusról, persze ironikus tálalásban. A főszereplő szomszédja buzgó katolikus. Miközben az asszony az éjféli misét nézi a tévében, én a férjét szórakoztatom egy szörnyű történettel. Persze Paul említette, hogy mennyire érdekli Jézus alakja, Jézus, az ember. Első hallásra meglepő lehet ez az érdeklődés, a Verhoeven és Jézus párosítás, különösen a Verhoeven-filmek ismeretében, ám engem egyáltalán nem ért váratlanul.

MN: Sokan, beleértve a rendezőt is, a Robotzsaru alakjába magát Jézust látják bele.

IH: Nekem sem esne nehezemre Jézust látnom benne. Egyáltalán nem lep meg ez az értelmezés.

MN: Egy faltól falig akciófilmben benne lenne?

IH: Naná, nagyon is! Nem vagyok egy műfaji ínyenc, nem ismerem annyira az idevágó filmeket, de jöhetne egy jó akciófilm.

Huppert az Elle c. filmben

Huppert az Elle c. filmben

 

MN: Mi lenne az ínyére? Az Arnold Schwarzenegger-vonal, vagy netán az a fajta hősnő, akit Scarlett Johansson alakított nemrég a Lucyben?

IH: Hát, talán egyik sem. De mi lenne például, ha a főgonosz egyszer nem férfi lenne…

MN: Az Elle-ben egy macska is fontos szerepet kap. Profi volt?

IH: Macskás évet zártam, Mia Hansen-Løve filmjében, Az eljövendő napokban egy hatalmas, elefánt méretű macskát kellett cipelnem. Ez egy metaforamacska volt, az anyámhoz fűződő viszonyomat szimbolizálta. Az Elle-beli cica szerepe nem ilyen egyértelmű, az is lehet, hogy a macska maga Verhoeven. Remek színész volt, 12-ből 12-szer pontosan végrehajtotta a feladatát.

MN: Szereplőválogatáson mikor járt utoljára?

IH: Ez inkább Amerikában divat. Egyszer régen egy Peter Falk-filmre jelentkeztem. Túl fiatal voltam a szerepre, de megérte elmenni, mert így elmondhatom, hogy életemben egyszer találkoztam Peter Falkkal. A szerepből nem lett semmi, de egy nagyon kedves embert ismertem meg.

Cica & Huppert

Cica & Huppert

 

MN: Nemrégiben téma volt Hollywoodban, hogy a színésznők mennyivel kevesebbet keresnek, mint a férfisztárok.

IH: Nagyon is helyesnek tartom a harcot. Az egyenlőség pártján állok.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.