„Felültet a hullámvasútjára” - Isabelle Huppert filmsztár

Film

Néhány nappal azután találkoztunk, hogy megnyerte a Golden Globe-ot, és néhány nappal azelőtt, hogy Oscar-díjra jelölték Paul Verhoeven Elle című filmjéért.

Magyar Narancs: Az idei Golden Globe-gála legemlékezetesebb pillanata Meryl Streep Trumpnak címzett beszéde volt: egyetért Streep elítélő szavaival?

Isabelle Huppert: Csodálatos beszéd volt, minden szavával egyetértek. Még nagyon friss élményem ez az egész, olyan friss, hogy még ki sem vettem a díjat a bőröndömből. Nem volt időm rá.

Huppert & Globe

Huppert & Globe

 

MN: Ön is kiállna egy hasonló beszéddel?

IH: Franciaország egyelőre még nem tart ott, mint Amerika. Remélhetőleg nem is fog. Ám ha mégis így lesz, akkor megfontolom, mitévő legyek. Persze az én életembe is beszivárog a politika, hiába is próbálnám távol tartani. Ha nem mész a politika közelébe, a politika jön el hozzád. Megvan nekem is a magam véleménye, ám ez nem tartozik a nyilvánosságra. Ha valamilyen ügy mellé odaállok, az csakis az én magánügyem.

MN: Egy forgatás a lehető legjobb menekülés lehet a politikával terhes külvilágtól.

IH: Verhoeven filmjének forgatása 12 hetes elvonulást jelentett. Ezalatt csak a fiamnak vettem fel a telefont.

Verhoeven & Huppert

Verhoeven & Huppert

 

MN: Akinek vett egy mozit nemrégiben.

IH: Nem vagyok az a fajta anya, aki csak úgy ajándékba adna egy mozit a fiának, bármennyire is tehetséges a gyerek. Mama, vennél nekem egy mozit? Igen, édesem, persze! Na, ez nem én vagyok. Vettem egy mozit, a mozi az enyém, és a fiamra bíztam a program összeállítását. De lesz közös dolgom a lányommal is, a Barrage című filmben anya-lánya párost alakítunk. Összeszokott duó vagyunk, már a Copacabana című filmben is én voltam az anyja.

MN: Többször forgatott Hanekével, Chabrol számos filmjében szerepelt, de miért volt biztos abban, hogy jó lesz önnek Verhoeven? Azért a Showgirlst is ő rendezte.

IH: Nem voltak kétségeim. Én eddig még minden filmjében megláttam a nagyságot. Igen, még a Showgirlsben is. Engem már a Turkish Delight című filmje is teljesen lenyűgözött, pedig ez nem ma volt. A hetvenes évek elején még senki sem ismerte Verhoevent Franciaországban, teljesen véletlenül botlottam bele a filmjébe.

MN: Kifejtené, mi a jó a Showgirlsben?

IH: Ami az Elle-ben is. Verhoeven igazi mestere a műfaji játékoknak. Az Elle hol komédia, hol thriller, hol egy középkorú nő portréja. Egy nőé, akit megerőszakolhatnak, de megőrzi a kontrollt az élete felett. Egy nő, akinek hatalma van; e tekintetben újdonságnak számít a pályámon. Verhoeven felülteti az embert a hullámvasútjára, és onnantól minden lehetséges.

Huppert & Verhoeven

Huppert & Verhoeven

 

MN: Verhoevent nemcsak a Robotzsaru és az Elemi ösztön rendezőjeként tartjuk számon, de Jézus-szakértőként is (interjúnk vele itt), aki könyvet is publikált a témában. Beavatta önt is a Jézus életéről alkotott elképzeléseibe?

IH: A filmben tulajdonképpen benne van, mit gondol Jézusról, persze ironikus tálalásban. A főszereplő szomszédja buzgó katolikus. Miközben az asszony az éjféli misét nézi a tévében, én a férjét szórakoztatom egy szörnyű történettel. Persze Paul említette, hogy mennyire érdekli Jézus alakja, Jézus, az ember. Első hallásra meglepő lehet ez az érdeklődés, a Verhoeven és Jézus párosítás, különösen a Verhoeven-filmek ismeretében, ám engem egyáltalán nem ért váratlanul.

MN: Sokan, beleértve a rendezőt is, a Robotzsaru alakjába magát Jézust látják bele.

IH: Nekem sem esne nehezemre Jézust látnom benne. Egyáltalán nem lep meg ez az értelmezés.

MN: Egy faltól falig akciófilmben benne lenne?

IH: Naná, nagyon is! Nem vagyok egy műfaji ínyenc, nem ismerem annyira az idevágó filmeket, de jöhetne egy jó akciófilm.

Huppert az Elle c. filmben

Huppert az Elle c. filmben

 

MN: Mi lenne az ínyére? Az Arnold Schwarzenegger-vonal, vagy netán az a fajta hősnő, akit Scarlett Johansson alakított nemrég a Lucyben?

IH: Hát, talán egyik sem. De mi lenne például, ha a főgonosz egyszer nem férfi lenne…

MN: Az Elle-ben egy macska is fontos szerepet kap. Profi volt?

IH: Macskás évet zártam, Mia Hansen-Løve filmjében, Az eljövendő napokban egy hatalmas, elefánt méretű macskát kellett cipelnem. Ez egy metaforamacska volt, az anyámhoz fűződő viszonyomat szimbolizálta. Az Elle-beli cica szerepe nem ilyen egyértelmű, az is lehet, hogy a macska maga Verhoeven. Remek színész volt, 12-ből 12-szer pontosan végrehajtotta a feladatát.

MN: Szereplőválogatáson mikor járt utoljára?

IH: Ez inkább Amerikában divat. Egyszer régen egy Peter Falk-filmre jelentkeztem. Túl fiatal voltam a szerepre, de megérte elmenni, mert így elmondhatom, hogy életemben egyszer találkoztam Peter Falkkal. A szerepből nem lett semmi, de egy nagyon kedves embert ismertem meg.

Cica & Huppert

Cica & Huppert

 

MN: Nemrégiben téma volt Hollywoodban, hogy a színésznők mennyivel kevesebbet keresnek, mint a férfisztárok.

IH: Nagyon is helyesnek tartom a harcot. Az egyenlőség pártján állok.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.