„Felültet a hullámvasútjára” - Isabelle Huppert filmsztár

Film

Néhány nappal azután találkoztunk, hogy megnyerte a Golden Globe-ot, és néhány nappal azelőtt, hogy Oscar-díjra jelölték Paul Verhoeven Elle című filmjéért.

Magyar Narancs: Az idei Golden Globe-gála legemlékezetesebb pillanata Meryl Streep Trumpnak címzett beszéde volt: egyetért Streep elítélő szavaival?

Isabelle Huppert: Csodálatos beszéd volt, minden szavával egyetértek. Még nagyon friss élményem ez az egész, olyan friss, hogy még ki sem vettem a díjat a bőröndömből. Nem volt időm rá.

Huppert & Globe

Huppert & Globe

 

MN: Ön is kiállna egy hasonló beszéddel?

IH: Franciaország egyelőre még nem tart ott, mint Amerika. Remélhetőleg nem is fog. Ám ha mégis így lesz, akkor megfontolom, mitévő legyek. Persze az én életembe is beszivárog a politika, hiába is próbálnám távol tartani. Ha nem mész a politika közelébe, a politika jön el hozzád. Megvan nekem is a magam véleménye, ám ez nem tartozik a nyilvánosságra. Ha valamilyen ügy mellé odaállok, az csakis az én magánügyem.

MN: Egy forgatás a lehető legjobb menekülés lehet a politikával terhes külvilágtól.

IH: Verhoeven filmjének forgatása 12 hetes elvonulást jelentett. Ezalatt csak a fiamnak vettem fel a telefont.

Verhoeven & Huppert

Verhoeven & Huppert

 

MN: Akinek vett egy mozit nemrégiben.

IH: Nem vagyok az a fajta anya, aki csak úgy ajándékba adna egy mozit a fiának, bármennyire is tehetséges a gyerek. Mama, vennél nekem egy mozit? Igen, édesem, persze! Na, ez nem én vagyok. Vettem egy mozit, a mozi az enyém, és a fiamra bíztam a program összeállítását. De lesz közös dolgom a lányommal is, a Barrage című filmben anya-lánya párost alakítunk. Összeszokott duó vagyunk, már a Copacabana című filmben is én voltam az anyja.

MN: Többször forgatott Hanekével, Chabrol számos filmjében szerepelt, de miért volt biztos abban, hogy jó lesz önnek Verhoeven? Azért a Showgirlst is ő rendezte.

IH: Nem voltak kétségeim. Én eddig még minden filmjében megláttam a nagyságot. Igen, még a Showgirlsben is. Engem már a Turkish Delight című filmje is teljesen lenyűgözött, pedig ez nem ma volt. A hetvenes évek elején még senki sem ismerte Verhoevent Franciaországban, teljesen véletlenül botlottam bele a filmjébe.

MN: Kifejtené, mi a jó a Showgirlsben?

IH: Ami az Elle-ben is. Verhoeven igazi mestere a műfaji játékoknak. Az Elle hol komédia, hol thriller, hol egy középkorú nő portréja. Egy nőé, akit megerőszakolhatnak, de megőrzi a kontrollt az élete felett. Egy nő, akinek hatalma van; e tekintetben újdonságnak számít a pályámon. Verhoeven felülteti az embert a hullámvasútjára, és onnantól minden lehetséges.

Huppert & Verhoeven

Huppert & Verhoeven

 

MN: Verhoevent nemcsak a Robotzsaru és az Elemi ösztön rendezőjeként tartjuk számon, de Jézus-szakértőként is (interjúnk vele itt), aki könyvet is publikált a témában. Beavatta önt is a Jézus életéről alkotott elképzeléseibe?

IH: A filmben tulajdonképpen benne van, mit gondol Jézusról, persze ironikus tálalásban. A főszereplő szomszédja buzgó katolikus. Miközben az asszony az éjféli misét nézi a tévében, én a férjét szórakoztatom egy szörnyű történettel. Persze Paul említette, hogy mennyire érdekli Jézus alakja, Jézus, az ember. Első hallásra meglepő lehet ez az érdeklődés, a Verhoeven és Jézus párosítás, különösen a Verhoeven-filmek ismeretében, ám engem egyáltalán nem ért váratlanul.

MN: Sokan, beleértve a rendezőt is, a Robotzsaru alakjába magát Jézust látják bele.

IH: Nekem sem esne nehezemre Jézust látnom benne. Egyáltalán nem lep meg ez az értelmezés.

MN: Egy faltól falig akciófilmben benne lenne?

IH: Naná, nagyon is! Nem vagyok egy műfaji ínyenc, nem ismerem annyira az idevágó filmeket, de jöhetne egy jó akciófilm.

Huppert az Elle c. filmben

Huppert az Elle c. filmben

 

MN: Mi lenne az ínyére? Az Arnold Schwarzenegger-vonal, vagy netán az a fajta hősnő, akit Scarlett Johansson alakított nemrég a Lucyben?

IH: Hát, talán egyik sem. De mi lenne például, ha a főgonosz egyszer nem férfi lenne…

MN: Az Elle-ben egy macska is fontos szerepet kap. Profi volt?

IH: Macskás évet zártam, Mia Hansen-Løve filmjében, Az eljövendő napokban egy hatalmas, elefánt méretű macskát kellett cipelnem. Ez egy metaforamacska volt, az anyámhoz fűződő viszonyomat szimbolizálta. Az Elle-beli cica szerepe nem ilyen egyértelmű, az is lehet, hogy a macska maga Verhoeven. Remek színész volt, 12-ből 12-szer pontosan végrehajtotta a feladatát.

MN: Szereplőválogatáson mikor járt utoljára?

IH: Ez inkább Amerikában divat. Egyszer régen egy Peter Falk-filmre jelentkeztem. Túl fiatal voltam a szerepre, de megérte elmenni, mert így elmondhatom, hogy életemben egyszer találkoztam Peter Falkkal. A szerepből nem lett semmi, de egy nagyon kedves embert ismertem meg.

Cica & Huppert

Cica & Huppert

 

MN: Nemrégiben téma volt Hollywoodban, hogy a színésznők mennyivel kevesebbet keresnek, mint a férfisztárok.

IH: Nagyon is helyesnek tartom a harcot. Az egyenlőség pártján állok.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.